Kan ik boete verwachten of niet?

Sylvie Battieuw
Topic Starter
Berichten: 1

Kan ik boete verwachten of niet?

#1 , 08 nov 2013 13:48

Geachte mevrouw, heer, Net thuis gekomen en vindt in mijn brievenbus een factuur opgemaakt op 25/10/2013 van 25 euro voor een retributiebon die zou dateren van 27/04/2012. Ik weet niet of ik er was die dag en als het ik was betaal ik altijd mijn parkeerticket. Kan dat zo maar dat ze boetes opsturen 17 maanden later en hoe moet ik nu nog bewijzen met een parkeerticket en weten of ik er degelijk die dag was na al die tijd? Ik heb het gevoel dat ze daar bij VINCI PARK zo willekeurig beginnen nummerplaten uit het systeem te halen en die boetes uitschrijven. Wij hebben al een zwaar financiëel jaartje en we krijgen dan zo een gevallen er nog bij! Wat moet ik doen? IS DIT WEL CORRECT?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 nov 2013 17:12

Sylvie, waarom kies je net dit draadje van een kleine maand oud uit om er uw bericht onder te plaatsen? Vreemde manier van posten... Wat staat er trouwens in de algemene voorwaarden van Vinci Park?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

pietje
Berichten: 42

#3 , 16 nov 2013 14:39

Aan Sylvie Battieuw,

2 jaar geleden heb ik net hetzelfde aan de hand gehad in Oostende.
Géén retributie onder de ruitenwisser gevonden, wel een aanmaning tot betalen van 25 eu, méér dan acht maanden later.
Heb onmiddellijk een mail gezonden naar deze firma, met de vraag om eerst de foto van overtreding op te sturen ( ze zijn dit verplicht te doen)
Nog geen 2 uur later kreeg ik van deze firma bericht dat het om een vergissing ging van hun parkeerwachter!!! Hilarisch.
Wat blijkt nu: dat een groot deel van alle parkeerfirma's deze malafide handelingen regelmatig gebruiken, dwz. nummerplaat noteren(zel kunnen geen boete uitschrijven omdat je reglementair staat geparkeerd), om maanden later, als ze denken dat je het vergeten bent waar je geparkeerd stond,een zogezegde
factuur trachten op te strijken van 25 eu.
En blijkbaar trappen er nog zéér veel mensen in deze val.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 16 nov 2013 19:26

@ Pietje en kan u eens uitleggen waar staat dat parkeerwachters een foto MOETEN nemen en welke rechtbank er bevoegd is?
Kan voor ieder leerzaam zijn.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 nov 2013 09:42

@ Pietje en kan u eens uitleggen waar staat dat parkeerwachters een foto MOETEN nemen en welke rechtbank er bevoegd is?
Kan voor ieder leerzaam zijn.
Men zal toch op één of andere manier moeten BEWIJZEN dat je gebruik gemaakt hebt van hun parkeerdiensten EN dat je niet betaald hebt hiervoor. Hoe gaat Vinci Park bewijzen dat je er geparkeerd? Beeldmateriaal lijkt me hier het meest evident.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38587

#6 , 18 nov 2013 12:49

In een BURGERLIJKE zaak is het zo wie zo de rechter die beslist welke bewijsmiddelen aanvaard worden.
U kan dus alle middelen van recht gebruiken om uw gelijk te halen.
Gezien het een retributie betreft zal volgens mijn bescheiden mening de vrederechtbank bevoegd zijn.
Inderdaad tegenwoordig wordt en voor en achterzijde van het voertuig gefotografeerd en met eventueel nog een foto van huis met huisnummer om zo de juiste plaats te hebben.

Dus politierechtbank komt eveneens volgens mijn bescheiden mening hier niet aan te pas.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 nov 2013 12:58

In een BURGERLIJKE zaak is het zo wie zo de rechter die beslist welke bewijsmiddelen aanvaard worden.
Idd. Maar "het woord" van Vinci Park zal niet voldoende zijn, denk ik. Als zij enkel met beweringen afkomen en geen enkel bewijs, zal de zaak snel gesloten zijn...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38587

#8 , 18 nov 2013 13:02

De private firma's zijn geen beëdigde ambtenaren. Dus is het woord tegen woord of beter bewijs tegen bewijs.

Oude Belg
Berichten: 3192

#9 , 18 nov 2013 16:52

Gezien het een retributie betreft zal volgens mijn bescheiden mening de vrederechtbank bevoegd zijn.
Dus politierechtbank komt eveneens volgens mijn bescheiden mening hier niet aan te pas.
Na de voorafgaande administratieve fase voor het college van burgemeester en schepenen wordt de eventuele verdere afhandeling van het fiscaal geschil beheerst door het gemeen procesrecht, zoals neergelegd in het gerechtelijk wetboek.

De vordering voor de rechtbank van eerste aanleg moet worden ingesteld uiterlijk binnen een termijn van 3 maanden vanaf de kennisgeving van de beslissing van het CBS.

De territoriale bevoegdheid van de rechtbank van eerste aanleg wordt bepaald door art 632 van het gerechtelijk wetboek en het koninklijk besluit van 25 maart 1999.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Franciscus
Berichten: 38587

#10 , 18 nov 2013 19:21

Is geen fiscaal geschil maar het niet betalen van een dienst.
Gemeente kan nu met dwangbevel werken via deurwaarder.
Bevoegde rechtbank is bij mijn weten nog steeds de vrederechter gezien de hoogte van het geschil.

Als voorbeeld :
http://www.parkeerretributiegent.be/nl/ ... 130601.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

E llen
Berichten: 1

#11 , 21 nov 2013 12:22

Ik heb hetzelfde meegemaakt. Op 14 november kreeg ik de brief in de bus. (Deze was verstuurd op 8/11/13 en de betaling diende te gebeuren binnen een termijn van 5 dagen vanaf de verzendingsdatum). De overtreding werd vastgesteld op 12/05/2012. Eerst gebeld en dan een mail gestuurd op maandag 18/11/2013, vandaag een antwoord gekregen met de foto's van de auto. Er lag geen ticket voor de ruit, deze was ervan gevallen en lag op de grond. Er zat ook geen retributie onder de ruitenwisser. Ik heb mijn ticket enkele maanden gehouden (voor het geval dat...). Kan ik nu nog iets ondernemen, want het bewijs heb ik niet meer.

Ik heb daar enkele jaren gewoond (de foto is aan het huis van mijn moeder getrokken) en weet dat ik moet opletten: soms hang je er al aan als je vlug binnen achter wisselgeld gaat en naar een andere automaat moet gaan. Zelf iets in- en uitlaten mag niet zonder bon.

k.b.
Berichten: 876

#12 , 21 nov 2013 15:20

.
Laatst gewijzigd door k.b. op 28 mei 2014 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 21 nov 2013 16:44

Het hebben van een bonnetje is inderdaad geen bewijs. Het bonnetje moet zichtbaar in de wagen liggen. Als het dus op de grond ligt, ben je in fout en is uw retributie terecht, in mij ogen.

Je kan zo met 2 wagens ergens parkeren. Eentje koopt het ticket, en als de andere een boete krijgt, gebruikt die het ticketje van de andere wagen als "bewijs" van parkeren. Als dit zou lukken, zou je wel wat parkeerkosten kunnen uitsparen, telkens je ergens met twee wagens naartoe moet (bijvoorbeeld als je met ee grote groep bent).

Dus aan E llen: je kan hier niets tegen doen, aangezien je effectief in fout was. Zelfs al had je je ticketje nog, dan nog is dit geen bewijs dat je betaald hebt voor je parkeerbeurt. Het kan even goed het bonnetje van een kennis zijn die daar op dat moment ook stond.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

giserke
Berichten: 2434

#14 , 21 nov 2013 17:02

Zoals eerder al gemeld, de foto opvragen.
Indien geen foto aanwezig, geen boete want de vaststellers van parkeerbedrijven zijn geen beëdigd ambtenaren.

Franciscus
Berichten: 38587

#15 , 21 nov 2013 19:16

Bewijzen moeten of kunnen geleverd worden voor de procedure voor de rechtbank.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”