theoretisch rijexamen opnieuw afleggen

evelien1990
Topic Starter
Berichten: 1

theoretisch rijexamen opnieuw afleggen

#1 , 23 okt 2013 04:09

Beste,

ik ben Evelien 23 jaar. Ik heb op 22/10/12 een verkeersovertreding begaan in Tienen (er stonden 4 agenten het verkeer te regelen en ik was heel verward door de agenten ze stonden alle vier op het kruispunt het verkeer te regelen). En ik ben doorgereden omdat ik bang had dat ik een boete zou krijgen als ik moest doorrijden en stil bleef staan.

Nu heb ik een geldboete van 356,12 euro gekregen.
Acht dagen rijverbod (4 weekend maar, nu moet ik ook in het weekend werken of tot 20u 's avonds op vrijdag) Kan ik dit dan nog laten omzetten naar een rijverbod van enkel 8 dagen?
En als ik een brief krijg om mijn rijbewijs in te leveren op maandag en ik ga het bv dinsdag binnen leveren worden er dan vier dagen van dat rijverbod afgetrokken?
En als het op een feestdag valt mijn rijverbod word dit dan ook van mijn vier weekends afgetrokken?
Theoretisch rijexamen opnieuw gaan afleggen

Is het altijd zo dat de wijkagent u komt melden dat u uw rijbewijs moet inleveren want, ik heb gisteren een brief gekregen van autosécurité dat ik mijn theoretisch rijbewijs moet gaan afleggen bij het examencentrum in Haasrode, maar er stond niet bij wanneer ik dat moest gaan doen. Nu weet ik niet wanneer ik mijn rijbewijs moet inleveren en mag ik dit ook met de post versturen via aangetekend schrijven? Omdat ik hele onregelmatige uren heb kan ik er nooit geraken en van 4 november tot 18 november mag ik geen verlof opnemen omdat ik dan via mijn job start met een opleiding.

Kan er iemand mij zeggen wanneer ik te weten zou komen wanneer ik mijn rijbewijs moet inleveren? En waar ik dat mag terug gaan halen?

mvg

Evelien

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38607

#2 , 23 okt 2013 16:04

En bent u naar de zitting politierechtbank geweest?
Als uw RB op maandag daar MOET zijn zorg er dan maar voor datum het die dag naar de griffie brengt en uiteraard niet als bestuurder van de wagen. Later binnenbrengen zal zo wie zo tot gevolg hebben dat er een nieuwe periode van rijverbod zal /kan uitgesproken worden.
Dat u nu weekends hebt gekregen zal al wel een vraag zijn geweest van u of uw advocaat vermoed ik. Als dat al een gunst was vrees ik er er voor.
Vanaf het ogenblik dat het rijverbod aan u betekend wordt MOET het RB de 5de dag binnen zijn.
Dat u problemen hebt daar zal de rechtbank geen oor (meer) naar hebben u zal de zelf oplossingen moeten bedenken die wettelijk zijn.

Neem eens contact met uw kwartierinspecteur die kan u beter informeren over de praktische kant van het binnen leveren en zo.

Voor het theoretisch rijexamen neem contact op om een het examencentrum om een datum af te spreken... want zolang geen examens afgelegd zal u ook niet mogen rijden.

teksten van het parket Mechelen

Wie zijn rijbewijs persoonlijk inlevert ter griffie van de rechtbank, krijgt een document waarin staat wanneer het rijverbod eindigt en wanneer het rijbewijs weer mag worden afgehaald.
Wie door iemand anders zijn rijbewijs laat inleveren ter griffie van de rechtbank, dient zelf telefonisch bij de griffie van de rechtbank te informeren wanneer het rijverbod eindigt en het rijbewijs weer mag worden afgehaald. Hetzelfde geldt voor wie zijn rijbewijs opstuurt naar de griffie van de rechtbank.

en ook
Door de rechtbank werd ik veroordeeld tot een verval van het recht tot sturen (= een rijverbod) tijdens het weekend. Wanneer gaat mijn weekendrijverbod in?
Het is de rechtbank die beslist om u een weekendrijverbod op te leggen, maar de uitvoering van dat weekendrijverbod gebeurt door het parket. Het parket brengt je via de politie het weekdendrijverbod persoonlijk ter kennis enkele maanden nadat het vonnis is uitgesproken.



Het weekdendrijverbod gaat in
om 20 uur op de eerste vrijdagavond na de vijfde kalenderdag na deze persoonlijke kennisgeving of
om 20 uur op de vooravond van de eerste wettelijke feestdag na de vijfde kalenderdag na deze persoonlijke kennisgeving.
Het weekendrijverbod loopt vervolgens telkens
van vrijdagavond 20 uur tot zondagavond 20 uur en
vanaf 20 uur op de vooravond van een wettelijke feestdag tot 20 uur op de avond van die wettelijke feestdag.
Het rijbewijs moet nochtans ingeleverd worden ter griffie van de rechtbank binnen de vier werkdagen vanaf de kennisgevening van het rijverbod.

en ook

Door de rechtbank werd ik veroordeeld tot een verval van het recht tot sturen (= een rijverbod) met een theoretisch en/of praktisch examen en/of een geneeskundig en/of psychologisch onderzoek. Wanneer moet of kan ik de examens en/of onderzoeken afleggen?


Niet alleen tijdens, maar ook na de termijn van je rijverbod mag u geen motorvoertuig besturen, als je de examens en/of onderzoeken die je werden opgelegd niet met succes heeft ondergaan. Indien je toch rijdt, bent u strafbaar, ook al zou de termijn van uw rijverbod ten einde zijn.

Voor een rijverbod tot 30 dagen (na eventuele aftrek van de termijn van de onmiddellijke intrekking van het rijbewijs) krijgt u van het parket de kans om eerst de examens en/of onderzoeken te ondergaan, alvorens het parket het rijverbod doet ingaan. Eerst ontvangt u van het parket de nodige documenten om de examens en/of onderzoeken te ondergaan. Pas vier maanden later zal het parket het rijverbod doen ingaan.
Voor een rijverbod van meer dan 30 dagen (na eventuele aftrek van de termijn van de onmiddellijke intrekking van het rijbewijs) kan u enkel de examens en/of onderzoeken afleggen nadat het rijverbod is ingegaan. Je ontvangt de nodige documenten om de examens en/of onderzoeken te ondergaan, wanneer je je rijbewijs inlevert op de griffie van de rechtbank.
Voor een weekendrijverbod, zelfs al is het meer dan 30 dagen, krijg je van het parket steeds de kans om eerst de examens en/of onderzoeken te ondergaan alvorens het parket het rijverbod doet ingaan.
Voor een rijverbod dat niet geldt voor het besturen van alle motorvoertuigen (bijvoorbeeld: enkel voor een auto, voor alle voertuigen behalve een autobus, ...), zelfs al is het meer dan 30 dagen, krijgt u van het parket steeds de kans om eerst de examens en/of onderzoeken te ondergaan alvorens het parket het rijverbod doet ingaan.

Ice
Berichten: 240

#3 , 04 dec 2013 21:11

Je wordt veroordeeld voor de politierechtbank voor een snelheidsovertreding om een boete van 210€ te betalen en 8 dagen rijverbod.(weekends)
Je advocaat deelt je dit vonnis telefonisch mee.

Dan krijg je een vonnis (niet als zodanig expliciet vermeld maar wél met een vonnisnummer!) waarin je, behalve het rijverbod, de keuze krijgt om examens EN/OF medische/psychologische onderzoeken te ondergaan ZONDER ook nog maar énige vermelding van de boete?!

Medische onderzoeken kost max. 80€, psychologische max.270€?
Er wordt verwezen naar artikel 69 Kb 23 maart 1998??
Waar is opeens de boete gebleven van 210€? En vanwaar komen opeens de examens en vooral de keuze om wélk examen of wélk onderzoek je ondergaat?
Wie kan in dit kluwen nu nog iets zinnigs ontdekken? Iemand?
Waar zijn ze toch maar mee bezig?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38607

#4 , 04 dec 2013 21:39

@Ice... misschien toch best een eigen topic opstarten anders wordt het een knoeiboel met de antwoorden

Ice
Berichten: 240

#5 , 04 dec 2013 22:58

Ok, doe ik

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”