Vaststelling van verkeersovertreding door een enkele agent.

DenisH
Topic Starter
Berichten: 2

Vaststelling van verkeersovertreding door een enkele agent.

#1 , 22 okt 2013 11:33

Ik heb een verkersbord D1 genegeerd, nu krijg ik op mijn PV te zien dat de vastellende agente alleen was.
Ik vraag me af of dit wel legaal is gezien de zin luidt: WIJ, ........van de politie Gent HEBBEN vastgesteld.
Wil dit zeggen dat een vaststelling altijd met 2 agenten moet zijn om correct te zijn?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 22 okt 2013 11:39

Neen. De Koning zegt toch ook "WIJ Koning der Belgen"?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 22 okt 2013 13:41

Het gebruik van de meervoudsvorm is gebruikelijk.
In een wet staat meestal : zoiets als behoudens de officieren en agenten van gerechtelijke politie zijn ook bevoegd de inspecteurs van sociale wetten enz enz
Dat wil ook niet zeggen dat ze met twee moeten zijn.

Reclame

DenisH
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 22 okt 2013 16:09

Ik merkte het gewoon op en het leek me nog logisch dat ze met 2 moeten zijn.
Anders kan een agent gelijk wie kloten en zeggen dat hij hem/haar iets verkeerd heeft zien doen...

Dus als ik het goed verstaan heb best niet met een persoon die een agent is zijn voeten spelen want hij/zij kan u willekeurig een boete schrijven en zijn woord is wet en dient niet door een 2e bevestigd te worden ;)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 okt 2013 18:30

Volgens wat ik weet is een politie agent een beëdigd persoon, die gaat altijd gelooft worden tegen een ander persoon.

En mocht je denken dat een bepaalde politie agent je viseert dan kan je altijd bij zijn overste klacht indienen en daar lacht men niet mee!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 22 okt 2013 21:56

Dan moet u van één bepaalde ambtenaar tientallen PV hebben gekregen en dan nog.
Want als u die overtreding begaan hebt dan is het PV terecht.
De vaststellingen van een politieambtenaar hebben in bepaalde zaken ( verkeer) een bijzondere bewijskracht.

Niets weerhoudt u een procedure voor valsheid in geschriften en het gebruik ervan op te starten.
Niets belet de politieambtenaar u daarna voor de rechter te dagen voor tergend en roekeloos geding, smaad, laster en/of eerroof.

Maar u kan tegen de ambtenaar klacht indienen bij: de ministers van justitie en die van binnenlandse zaken, bij het Comité P, de algemene inspectie van de politie, de burgemeester, de ombudsdiensten,
de voorzitter van de politieraad, de korpschef, de dienst intern toezicht.
Om niet te vergeten de procureur des Konings ... dus u hebt keuze genoeg.

Uiteindelijk is het de politierechter die beslist over de overtreding ... u kan de zaak laten voorkomen en zeggen wat u hierboven geschreven hebt.
Wil u dan ook zo goed zijn om het resultaat hier te posten?

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 22 okt 2013 22:19

Thread uitgekuist, speeltijd is voorbij. Enkel ernstige atwoorden aub. Vandebos.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”