Parkeren voor garagepoort

Spiffmeister
Topic Starter
Berichten: 6

Parkeren voor garagepoort

#1 , 19 okt 2013 16:08

Hoi!

Ik heb een vraag omtrent parkeren voor een garagepoort. Ik weet al dit: parkeren voor een garagepoort mag niét, behalve voor de wagens waarvan het inschrijvingsteken duidelijk op de poort is aangebracht.

Dan nu, de situatie.

Ik huur een appartement op het 3de verdiep, nr 179. Onder mij is nr 177 en op het GV nummer 177B. Op het gelijksvloers is ook een garage.

Naast mij woont de huisbaas, op nummer 181; beide garages bevinden zich op die huisgrens, de garages liggen dus naast elkaar. Op de garagepoort van de huisbaas op nr 181 hangen hun nummerplaten.

In mijn huurcontract is sprake over de garage, namelijk dat ze mag gebruikt worden voor het stallen van spullen en fietsen enzo, namelijk: "Appartement tweede verdieping, kelderruimte en mogelijkheid tot fietsenstalling in garage gelegen in x-straat 179, Stad". Mijn auto is ingeschreven op voornoemd adres.

Nu, de garage op zich is niet verhuurd, maar elke huurder heeft hetzelfde huurcontract en mag die garage dus gebruiken.

Nu is er natuurlijk een conflict, want de huisbaas wil die garagepoort houden voor zichzelf, zijn auto is nl. te groot om enkel voor zijn poort te staan, en als wij voor de poort staan moet hij elders heen. Ik zie het anders: wie het eerst komt, het eerst maalt. Hij is niet ingeschreven op mijn adres, maar als er staat, ga ik wel elders heen; zie het als een persoonlijk gedoogbeleid. Ik wil niet de klier uithangen en mijn nummerplaat op de garage aanbrengen.

Mijn vraag is nu... wat nu? Ben ik überhaupt in mijn recht? Of is die garage van de huisbaas vermits ze zijn eigendom is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 19 okt 2013 16:17

Als ik uw post goed begrijp is die garage dienstig voor het stallen van de fietsen van alle huurders samen, ze is dus gemeenschappelijk. Jij mag daar uw nummerplaat dus niet ophangen, want dan willen morgen alle andere medehuurders er hun nummerplaat ophangen.

Spiffmeister
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 19 okt 2013 16:31

Dat lijkt me ook logisch, hun wagen is er ook ingeschreven. Zij hebben dan toch ook recht er te staan, op voorwaarde dat er iemand anders (wiens nummerplaat op de garage staat) nog niet staat?

Ik vind het ook moeilijk deze regel te interpreteren: Voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar is aangebracht op de inrij van een eigendom, mogen vóór die inrij parkeren. Wie bepaalt wiens nummerplaat er op mag? Enkel die van de eigenaar en de personen die hij ook toestemming geeft hun nummerplaat daar te hangen? Enkel de bewoners? Enkel de nummerplaten van de wagens die op het betreffend adres zijn ingeschreven? De wet is best onduidelijk op dat vlak; bewijs me graag het tegendeel :-)

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 19 okt 2013 16:35

Het is toch eenvoudig: huisbaas beslist welke nummer op de poort wordt gehangen. Hij is trouwens de enige die dat kan doen: huurders mogen niet zomaar kentekens aanbrengen op zijn eigendom.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Spiffmeister
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 19 okt 2013 16:42

Nou, nee, het is eigenlijk niet duidelijk, daarom stel ik de vraag.

Stel dat dat klopt, dan hout dat in dat op dit moment niemand voor de poort mag staan, tot op het moment dat de eigenaar duidelijk aanbrengt welke voortuigen ervoor mogen staan. Heb ik het goed?

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 okt 2013 16:45

Inderdaad. Alleen gaat de politie hier zelden of nooit tegen optreden zonder dat daar melding van wordt gemaakt.

Spiffmeister
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 19 okt 2013 17:40

Ok, bedankt voor de info iedereen! Nu weet ik toch al wat meer van hoe die wetgeving ineen zit :-)

rechtvaardig
Berichten: 105

#8 , 19 okt 2013 18:00

Ok, bedankt voor de info iedereen! Nu weet ik toch al wat meer van hoe die wetgeving ineen zit :-)
er is nergens een juridische verklaring gegeven, enkel wat persoonlijke interpretaties en meningen
als ik een huis huur met garage en in die straat staan vele auto's voor mijn garage dan kan mijn huisbaas mij het recht niet ontzeggen daar mijn nummerplaat te bevestigen tenzij uitdrukkelijk in in het huurcontract omschreven.
Het is toch eenvoudig: huisbaas beslist welke nummer op de poort wordt gehangen. Hij is trouwens de enige die dat kan doen: huurders mogen niet zomaar kentekens aanbrengen op zijn eigendom.
op basis van welke wet of rechtsregeling ???
Laatst gewijzigd door rechtvaardig op 19 okt 2013 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 19 okt 2013 18:14

U huurt de garage niet u hebt een gebruiksrecht tot het stallen van een fiets.
Wat de EIGENAAR doet met de rest van de garage is niet uw zaak. (Burgerlijk recht). Een eigenaar beschikt over het volle genot van zijn eigendom.
Dus tenzij de garage ALS garage aan u werd verhuurt kan u geen rechten laten gelden.
Het is niet uw poort. Het aanbrengen van een nummerplaat kan beschouwd worden als beschadiging van stedelijke afsluiting. (Strafrecht art 563)
De eigenaar van de poort beslist over het wat en hoe van de poort. Deze heeft het eigendomsrecht. U hebt enkel een gebruiksrecht om uw fiets in de ruimte achter de poort te stallen.
Staat u voor die poort begaat u een overtreding.(wegcode)
Staat de eigenaar (gedeeltelijk) voor die poort begaat hij evenzo een overtreding (wegcode).

rechtvaardig
Berichten: 105

#10 , 19 okt 2013 20:02

U huurt de garage niet u hebt een gebruiksrecht tot het stallen van een fiets.
is wat ik zeg, wat hier in het huurcontract vastgelegd is,wordt dan ook wettelijk ondersteund.
Dus tenzij de garage ALS garage aan u werd verhuurt kan u geen rechten laten gelden
neem aan dat als ik een garage of woning met garage huur, dit dan wel als garage is (voor een wagen) , tenzij uitdrukkelijk iets anders staat in huurcontract zoals bij TS.
als ik mijn nummerplaat aanbreng, zorgt dat ervoor dat ik optimaal "genot" heb van mijn gehuurde garage of woning met.
iets waar een huisbaas ook moet voor zorgen.
huisbaas beslist welke nummer op de poort wordt gehangen. Hij is trouwens de enige die dat kan doen: huurders mogen niet zomaar kentekens aanbrengen op zijn eigendom.
wetsarikel ??
Het aanbrengen van een nummerplaat kan beschouwd worden als beschadiging van stedelijke afsluiting. (Strafrecht art 563)
en dan zal de eigenaar wel de schade moeten bewijzen...!! welke schade ???

(en betekent dat dus ook dat een eigenaar me mag verbieden een affiche voor het buurtfeest,voetbalploeg, verkiezing, "zonder haat straat" enz... tegen het raam te bevestigen, of een naambord op de deur of muur, de muur te schilderen in een kleur die hem niet aanstaat ....want kan beschouwd worden als beschadiging van stedelijke afsluiting !!!??? )

ben dus echt wel benieuwd welke huurder ooit zou veroordeeld zou worden voor het aanbrengen van zijn nummerplaat.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 19 okt 2013 20:22

[
(en betekent dat dus ook dat een eigenaar me mag verbieden een affiche voor het buurtfeest,voetbalploeg, verkiezing, "zonder haat straat" enz... tegen het raam te bevestigen, of een naambord op de deur of muur, de muur te schilderen in een kleur die hem niet aanstaat ....want kan beschouwd worden als beschadiging van stedelijke afsluiting !!!??? )

.
Als de huurovereenkomst het hangen van affiches verbied, mag dan mag je dat inderdaad niet doen, evenmin als een bord hangen. Meestal zijn dergelijke verboden opgenomen in de basisakte van een appartementsgebouw.

Vandebos
Berichten: 16087

#12 , 19 okt 2013 20:26

TS heeft een uitgebreid antwoord verkregen. Om symptomatische welles-nietes spelletjes te voorkomen: slotje erop.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”