rijden zonder rijbewijs

Trilala
Topic Starter
Berichten: 4

rijden zonder rijbewijs

#1 , 19 okt 2013 14:59

Beste,

Ik had een vraag over de strafmaat bij een verkeersovertreding.
Mijn ex-schoonbroer heeft mijn nichtje vandaag vervoerd zonder correcte autostoel (hij had zo'n laag zitje, maar ze is nog maar 3jaar) wat we hebben laten vaststellen door een gerechtsdeurwaarder. Daarbij komt nog dat hij alleen nog maar zijn theoretisch rijbewijs heeft en ook momenteel voorwaardelijk staat. Rond de middag is de politie dan bij zijn thuis langsgegaan om alles te controleren en hij heeft gelogen en verteld dat zijn broer gereden heeft (hij weet nog niets van de vaststelling van de deurwaarder, maar de politie was wel op de hoogte)

Kan u mij een idee geven wat er hem te wachten staat ivm een boete of het mogelijk intrekken van zijn rijbewijs?

Mvg!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 okt 2013 15:10

Ze kunnen moeilijk zijn rijbewijs intrekken want dit heeft hij nog niet, de boete voor rijden zonder rijbewijs bedraagt 200 tot 2000 euro, en een rijverbod van 8 dagen tot 5 jaar.

Dit zal afhangen van de rechter.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 19 okt 2013 15:43

Occasioneel mag je een kind vervoeren zonder een goedgekeurd kinderzitje. Als het maar een uitzondering is.

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 19 okt 2013 17:23

Occasioneel mag je een kind vervoeren zonder een goedgekeurd kinderzitje. Als het maar een uitzondering is.
Niet te kort door de bocht, met of zonder kinderzitje :
In geval van incidenteel vervoer over korte afstand in voertuigen die NIET door een ouder bestuurd worden, mogen kinderen van drie jaar of ouder en kleiner dan 1,35 m achteraan met de veiligheidsgordel vervoerd worden op voorwaarde dat er geen of onvoldoende kinderzitjes beschikbaar zijn.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Trilala
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 19 okt 2013 17:28

Het was de vader die reed, dus dan zou hij een goedgekeurd kinderzitje moeten hebben. We hebben hem ook al gewaarschuwd via de advocaten en hij doet het nog altijd. Daarom ook dat we een gerechtsdeurwaarder het hebben laten vaststellen.

Zal het feit dat hij gelogen heeft tegen de politie over het rijden (bewijs gerechtsdeurwaarder) en dat hij voorwaardelijk staat een invloed hebben op de strafmaat?

Franciscus
Berichten: 38601

#6 , 19 okt 2013 18:36

Gaan de voorwaarden over rijden zonder rijbewijs?
Ik vermoed over andere zaken.
Als er geen verband is ......

PS indien er iets gebeurd ..... het kind (zelf) in de wagen zetten zou wel eens als gedeeltelijke verantwoordelijkheid worden beschouwd.

Trilala
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 20 okt 2013 16:34

Hij staat voorwaardelijk voor slagen en verwondingen.
Het probleem is ook dat het bezoek nu nog geregeld wordt via een bezoekruimte en zij zeggen dat het zijn verantwoordelijkheid is wat hij doet in zijn uren dat hij naar buiten mag, en wij mogen niet tussen komen. Wat er dus voor zorgt dat hij gewoon zo verder rond rijdt... kunnen wij dan ook nog verantwoordelijk gesteld worden?

Franciscus
Berichten: 38601

#8 , 20 okt 2013 16:50

U bent niet verantwoordelijk voor zijn daden maar u bent wel verantwoordelijk voor die van u ...
Lees de laatste regel van mijn vorige post.
Persoonlijk zou ik geen kind meegeven aan iemand die het met de wagen komt ophalen ZONDER stoeltje. Dit ongeacht verdere gevolgen.
Ik heb genoeg gevolgen gezien van kinderen die niet goed in de wagen zaten.
Wat hij echter doet buiten uw aanwezigheid is zijn zaak en die van de politie die hem daar dan kan voor verbaliseren en de nodige andere maatregelen treffen.
Verbod om verder te rijden met kind zonder zitje.
(Dit onafgezien van het rijden zonder RB of dergelijke)

Trilala
Topic Starter
Berichten: 4

#9 , 20 okt 2013 18:19

We hebben tot nu toe alles gedaan wat we konden bedenken (politie ingelicht, zijn advocaat en centrum ingelicht, gerechtsdeurwaarder..) Hopelijk ziet de rechter het ook zo.
Voor ons is de veiligheid van mijn nichtje ook het belangrijkste! En wat hij doet is gewoon onverantwoordelijk..
Hopelijk gaat het gerecht nu iets ondernemen..

Dank u wel voor de uitleg!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”