Kan ik boete verwachten of niet?

Mister2
Topic Starter
Berichten: 1

Kan ik boete verwachten of niet?

#1 , 16 okt 2013 13:48

Ik reed op de ring van Bilzen.
De man stond Rechts. Ik stond Links.
Het was groen en ik trok op . En wou na 100m naar rechts gaan omdat er achter mij ook verkeer kwam.
Omdat ik een slechte inschattings fout deed , reed ik te vroeg naar rechts .
Waardoor dat meneer rechts van mij hoog waarschijnlijk veel heeft moeten remmen .
Ik zag dat te laat en gaf gas bij zodat hij minder fel moest remmen. En daarbij zal ik waarschijnlijk boven de 90km/u beperking gegaan zijn. Maar hij bleef in mijn bumber hangen.
Meneer stak mij links voorbij en ging opnieuw naar rechts voor mij rijden waarna hij stevig in de remmen ging .
Ik dacht dat hij mij op mijn verkeerde inschatting wou wijzen en ik deed teken dat ik hem begreep . (hij deed iets met zijn handen dat ik naar rechts moest? maar geen enkel andere melding via sirene of zwaailamp)

Maar hij vertraagde zo fel dat ik naar het linkse rijvak ging . (dacht dat hij moest afslaan naar rechts(afslag naar het containerpark))
En mijn weg richting hasselt vervolgde . Daar waar ik aan het rode licht moest wachten aan de oprit van de autostrade.
Deed hij teken om mijn raam omlaag te doen. Dit deed ik, hij zei dat hij het ging regelen dat ik het moest gaan uitleggen op politie bureau ... ( hij liet geen legimitatie zien of dergelijke, alleen dat ik het zou moeten gaan uitleggen)

Hij reed met een normale vw golf, en leek mij geen dienst voertuig, ook was hij in burger gekleed, en hij had geen zwaailicht of dergelijke gebruikt om mij te doen of willen laten stoppen.
Er is geen schade aan mijn auto en denk ook niet aan zijn auto.

Stel dat hij een politie man is, is het mogelijk dat hij hiervoor mij een boete of dagvaarding of derglijke kan sturen?
Of sta ik volledig in mijn recht. Buiten dat ik dan waarschijnlijk te hard reed en dat ik niet goed opgelet had met naar rechts gaan.
Hij was alleen , is het dan wel mogelijk om mij iets ten laste te kunnen leggen?

Graag meer info ,

Met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 16 okt 2013 14:58

Politie is steeds bevoegd om vaststellingen te doen.
Had u niet moeten tegenhouden om correct te zijn.
Het teken doen om opzij te gaan had vermoedelijk als reden uw gegevens te noteren en of u aan te spreken op uw verkeersgedrag.

MAAR hij heeft zich niet gelegitimeerd .... en DAT is nodig om een politieambtenaar in burger te herkennen als politie.
Dus u moet niet op zijn vraag ingaan gezien u niet weet OF het een politieambtenaar is.

Eveneens voor u gaan rijden en remmen .... dat vind ik als men met een privé voertuig is er wel over.
Met een anoniem voertuig kan men blauwe flitslichten aanzetten wat toch al 'iets' duidelijker is.

Wacht voorlopig af of u een PV krijgt of een uitnodiging om naar het bureau te komen.

Dus u maakt een fout - politie kan u daarvoor verbaliseren.
Politie kan u laten stoppen nadat het voor u duidelijk was DAT het politie was.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#3 , 17 okt 2013 16:10

Gelet op hetgeen Franciscus heeft gezegd, zijn er een aantal tenlasteleggingen waarvoor u volgens mij moeilijk kan worden bestraft/vervolgd.

De vaststellingen van een verbalisanten verliezen immers hun bijzondere bewijswaarde wanneer de verbalisant betrokken partij is.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”