gepakt tijdens rijverbod periode

burakkonak
Topic Starter
Berichten: 31

gepakt tijdens rijverbod periode

#1 , 08 okt 2013 17:09

Ik had 1 maand rijverbod gekregen en toen was ik weer gepakt op mijn verbod periode nu moet ik voorkomen wat kan ik verwachten

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kali
Berichten: 762

#2 , 09 okt 2013 05:00

Minstens 3 maand extra rijverbod

lohabra
Berichten: 1015

#3 , 09 okt 2013 10:16

De bestraffing voor het rijden spijts verval, is best pittig. Ik vat het kort voor u samen:

1) een boete van 3.000 euro tot 12.000 euro (zie verder)
2) een bijkomend verval uit het recht tot het besturen van een motorvoertuig van minimaal 3 maanden en ten hoogste 5 jaar of voorgoed
3) het voertuig kan geïmmobiliseerd worden. Het wordt dan getakeld en ondergebracht bij dit takelbedrijf. De kosten hiervan te uwen laste.
4) Bij een ongeval waarbij u geheel of gedeeltelijke aansprakelijk gesteld wordt, riskeert u dat uw verzekeraar recht van verhaal uitoefent.


Hieronder de wettelijke basis:


Artikel 48

Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot een jaar en met
een geldboete van 500 euro tot 2 000 euro of met een van die straffen alleen en met het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste drie maanden en ten hoogste vijf jaar of voorgoed, wordt gestraft, hij die:

1° een voertuig of een luchtschip bestuurt, een rijdier geleidt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, spijts het tegen hem uitgesproken verval;


* Deze bedragen nog te vermenigvuldigen met 6 (opdeciemen), dus een geldboete van 3.000 euro tot 12.000 euro
* Een gedeelte kan voorwaardelijk zijn
* Daarbovenop 150 euro verplichte bijdrage aan het zogenaamde slachtofferfonds
* Daarbovenop gerechtskosten


Daarnaast, kan het voertuig geïmmobiliseerd worden:


Artikel 58bis

§ 1. De immobilisering van het voertuig als beveiligingsmaatregel kan worden bevolen in de gevallen bedoeld in artikel 30, §§ 1 tot 3, en in artikel 48, eerste lid.

De immobilisering als beveiligingsmaatregel wordt bevolen door de in artikel 55, derde lid bedoelde personen.

§ 2. Het voertuig wordt geïmmobiliseerd op kosten en op risico van de overtreder.

Indien de eigenaar van het voertuig niet de overtreder is, kan hij het zonder kosten terugkrijgen. De kosten en de risico's zijn ten laste van de overtreder.

§ 3. De immobilisering als beveiligingsmaatregel wordt beëindigd door de personen die de oplegging hebben bevolen, hetzij ambtshalve, hetzij op verzoek van de overtreder.

De immobilisering mag niet langer duren dan tot het tijdstip waarop het rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs wordt teruggegeven in de gevallen bedoeld in § 1 of wanneer een rechter het einde van het verval van het recht tot sturen heeft uitgesproken.



De onkosten voor takelen en stallen van uw voertuig, zijn ook te uwen laste.



Bij een ongeval waarbij je geheel of gedeeltelijk aansprakelijk gesteld wordt, dat de verzekeringsmaatschappij het recht van verhaal inroept :



Artikel 25.3° van het KB 14/12/1992 :

3° De maatschappij heeft een recht van verhaal op de verzekeringnemer en, indien daartoe grond bestaat, op de verzekerde die niet de verzekeringnemer is :

b) wanneer, op het ogenblik van het schadegeval, het rijtuig bestuurd wordt door een persoon die niet voldoet aan de voorwaarden die de Belgische wet en reglementen voorschrijven om dat rijtuig te besturen, bijvoorbeeld door een persoon die de vereiste minimumleeftijd niet bereikt heeft, door een persoon die geen rijbewijs heeft of
door een persoon die van het recht tot sturen vervallen verklaard is. . Het recht van verhaal wordt evenwel niet toegepast wanneer de persoon die het rijtuig bestuurt in het buitenland aan de voorwaarden voldoet voorgeschreven door de plaatselijke wet en reglementen om het rijtuig te besturen en niet onderhevig is aan een in België lopend rijverbod, in welk geval het recht van verhaal behouden blijft
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 09 okt 2013 11:01

Burakkonak, of je de vraag nu 1 keer stelt of telkens opnieuw om de x dagen, het antwoord gaat niet veranderen...

Slotje op deze discussie.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”