Parkeerboete, ondanks in bezit van een ticket

Jan80
Topic Starter
Berichten: 1

Parkeerboete, ondanks in bezit van een ticket

#1 , 08 okt 2013 15:43

Beste,

ik heb al even rondgekeken op de website, maar ik wil toch nog even een zoveelste "Parkeerboete" topic/probleem openen.


Enige tijd geleden krijg ik een brief in de bus dat ik een parkeerboete heb opgelopen. Het was de eerste keer dat ik van die parkeerboete hoorde. Ik had nergens niets achter in of rond mijn auto van verbalisatie gevonden. Nu, ik was 100% zeker dat ik een ticket gekocht had en ik vond na een snelle zoektocht in mijn auto het parkeerticket gelukkig nog terug. In die brief kreeg ik dus voor het eerst te horen van die boete (15euro) + een onmiddellijke verhoging van 2euro administratiekosten.

Ik heb proberen de bewijsstukken door te mailen, maar kreeg maandenlang geen gehoord, tot uiteindelijk een verdubbeling van de boete binnenkwam. Opnieuw ben ik beginnen mailen en stuurde ook alles nog eens met de post op. (Bleek na een zoektocht op de respectievelijke website dat ze enkel betwistingen via post bekijken?!? Leve de digitale revolutie! :) )

Mijn vragen:
- Het kan absoluut zijn dat ik me op de éne of andere manier heb vergist en het verkeerde parkeerticket voor het raam heb gelegd of gewoon niet duidelijk genoeg of ... Het is te lang geleden, ik weet dat gewoon niet meer. Maar ik ben zeker niet feilloos. Wat ik wel 100% zeker weet, is dat ik een ticket gekocht heb en dat ik dat ticket tot op vandaag nog steeds in mijn bezit heb als bewijs van betaling! Is dat voldoende als bewijs?

- Kan het dat er al onmiddellijk bij de eerste officiële brief een administratieve kost bijkomt van 2 euro? Voor de eerste keer dat ik er van hoor? Op het forum hier las ik al vaker over kinderen, grapjassen, ... die boetes wegpakken en mij lijkt een papiertje onder een ruitenwisser sowieso geen legitiem en officieel document? Ook andere zoektochten op het net leken mij uit te wijzen dat voor een eerste herinnering/aanmaning geen administratieve kosten mogen bijgerekend worden? Klopt dit?

Die tweede vraag stel ik, omdat na mijn met de post opgestuurd betoog + bewijsmiddel, ik een brief terugkreeg waarin staat dat ze voor mij geen "uitzondering" wilden maken! En dan betaal ik veel liever die onrechtvaardige 15 euro tegen mijn goesting, dan 36 euro.

Alvast hartelijk dank voor de geboden informatie en hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 08 okt 2013 16:17

Het zou zeker niet de eerste maal zijn dat een ticket, bij het sluiten van de autodeur, op de grond van de wagen valt, en dus onzichtbaar is voor de parkeerwachters. Heb dat zelf al meegemaakt, en nu kijk ik steeds 2 x, na het sluiten van de deur, of alles goed zichtbaar is.
Gewoonlijk heeft het parkeerbedrijf een paar foto's van uw wagen, waarop uw nummerplaat te zien is, en, één van de voorruit, waarop kan gezien worden dat er geen ticket ligt. Meestal weigeren ze deze foto's aan u over te maken, en komen die pas tevoorschijn op de rechtbank.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 10 okt 2013 13:19

Indien niet akkoord is de vrederechter bevoegd

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 11 okt 2013 01:08

Ik heb een paar jaar geleden iets soortgelijk voorgehad in Gent: geparkeerd in het donker, zonder straatverlichting, ticketje gekocht en op het dashboard gelegd. Volgende dag zelf vastgesteld dat het ticketje ondersteboven lag, maar geen retributiebon gevonden. Een paar weken later zat er natuurlijk een aanmaning in de bus.

Gelukkig had ik mijn parkeerticket bewaard. Ik ben het toen persoonlijk gaan tonen aan het parkeerbedrijf en die hebben de retributie onmiddellijk en zonder verdere discussie geannuleerd. Ze hadden blijkbaar een foto van de achterkant van het ticket gemaakt waar een uniek nummer op stond.

In jouw plaats zou ik niet zomaar toegeven aan de parkeermaffia, maar dat is geen juridisch advies. ;)
"sowieso" schrijf je zo.

Ignace
Berichten: 82
Locatie: Tielt

#5 , 19 okt 2013 22:44

Klopt inderdaad.

Een aangetekend schrijven naar de firma in kwestie of het bedrijf in kwestie lost in het merendeel van de gevallen het probleem zonder verder gevolg op!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”