Parkeerboete terwijl ik er niet was

Ultimio
Topic Starter
Berichten: 10

Parkeerboete terwijl ik er niet was

#1 , 08 okt 2013 14:20

Ik heb al even zitten surfen op dit forum, en vrees dat ik het antwoord al ken...maar doe toch een poging :-)

Ik heb een parkeerboete ontvangen op datum X, terwijl ik in meeting zat met 2 personen op dat tijdstip in een andere stad.
Op de PV heb ik dus geweigerd en geschreven dat ik niet aanwezig was op die dag.

Uiteraard...net als je dit voorval al vergeten bent belt de deurwaarder aan met een dagvaarding voor de politierechtbank.

Is het voor mij voldoende om 2 mails te hebben van de personen waarmee de meeting heeft plaatsgehad als bewijs dat ik daar toen onmogelijk kon hebben geparkeerd?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 08 okt 2013 14:28

U moet niet bewijzen dat u er niet was, u moet bewijzen dat uw wagen er niet was.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 08 okt 2013 15:32

Is het een PV opgesteld door politie
of is het een parkeerretributie?

Reclame

Ultimio
Topic Starter
Berichten: 10

#4 , 08 okt 2013 16:36

De PV werd opgesteld door een politieagent.

groeten

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 08 okt 2013 16:50

PV heeft dus een bijzondere bewijskracht.
Een mail zal niet voldoende zijn.
Wat staat er in het PV qua vaststellingen en wat qua artikels inbreuken?

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#6 , 09 okt 2013 17:01

Zijn er nog andere bewijzen waaruit blijkt dat u(w wagen) onmogelijk op de plaats van de vaststellingen was?
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

lohabra
Berichten: 1015

#7 , 09 okt 2013 19:30

Is het voor mij voldoende om 2 mails te hebben van de personen waarmee de meeting heeft plaatsgehad als bewijs dat ik daar toen onmogelijk kon hebben geparkeerd?
Neen, tenzij je ook kan bewijzen dat uw voertuig daar ook was. Anders heeft het geen zin. De repliek zou wellicht luiden dat er er perfect iemand anders met uw wagen daar geparkeerd kan hebben terwijl u in die meeting zat.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Ultimio
Topic Starter
Berichten: 10

#8 , 10 okt 2013 10:47

De overtreding luidt:

KB 01.12.1975 Art. 24.al.1.1° - Overtreding 2de graad
Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het onnodig zou kunnen hinderen...

In de praktijk is dit een zeer kalme straat, in een typisch villa-wijkje, waar voorheen iedereen op de stoep stond...gezien de straat smal is en je eigenlijk het verkeer meer hindert (en riskeert dat je spiegel er afgereden wordt) door dit niet te doen...

Naar bewijs toe:

De wagen staat ingeschreven op mijn vennootschap, waarvan ik de enige bestuurder ben, en de enige werknemer. Ik was in meeting in Antwerpen, met 2 personen, waarvan 1 in Gent woont, en 1 in Grobbendonk. Niet meteen dé locaties om een persoon uit Wemmel te hebben opgepikt. Of ik heb met andere woorden effectief zelf gereden met mijn voertuig.

Ik neem uiteraard niet steeds een foto met datum op voor elke keer dat ik parkeer. De meeting was in Antwerpen, op 't Zuid, waar je gratis mag parkeren...dus een parkeerticket heb ik ook niet.

Zijn er geen gelijkaardige precedenten die wel positief zijn afgelopen? Of heeft iemand meer overtuigende tips?
Mijn wagen was effectief op het tijdstip van de vaststelling onmogelijk daar.

Alvast bedankt!

Lightning

#9 , 10 okt 2013 11:06

...De wagen staat ingeschreven op mijn vennootschap, waarvan ik de enige bestuurder ben, en de enige werknemer. Ik was in meeting in Antwerpen, met 2 personen, waarvan 1 in Gent woont, en 1 in Grobbendonk. Niet meteen dé locaties om een persoon uit Wemmel te hebben opgepikt. Of ik heb met andere woorden effectief zelf gereden met mijn voertuig...
Noch uit de inschrijving van de wagen, noch uit de woonplaats van die andere mensen lijkt mij dat te mogen worden beschouwd als bewezen.

Franciscus
Berichten: 38596

#10 , 10 okt 2013 11:09

En wat staat er specifiek in de vaststellingen qua kleur type van voertuig?
Elk van de personen dient een ondertekende verklaring bij te voegen bij uw antwoord.
Indien de vergadering doorging in een extern gebouw mogelijk ook bewijzen van aanwezigheid door vb inschrijving aldaar - receptie die dat kan bevestigen.
Indien er geen kleur bij de vaststellingen staat kan gevraagd worden of verbalisant specifieke elementen kan opnoemen - opvallende sticker - kleur voertuig enz enz

Edoch een PV verkeer heeft een wat wordt genoemd bijzondere bewijskracht
http://www.law.kuleuven.be/jura/art/39n3/vannooten.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Ultimio
Topic Starter
Berichten: 10

#11 , 10 okt 2013 15:08

Er staat geen beschrijving bij van mijn wagen. Enkel mijn nummerplaat & merk.

groeten

Ultimio
Topic Starter
Berichten: 10

#12 , 10 okt 2013 16:28

Mogelijke extra argumentering:

Los van het feit dat ik op het tijdstip van de bekeuring effectief onmogelijk ter plaatse kon zijn & effectief in meeting was...heb ik wel al eens geparkeerd op die plaats. Het is namelijk voor het huis van mijn vader.

Via Google Maps / streetview heb ik geconstateerd dat 4 van de 5 wagens die zichtbaar zijn op deze foto op de stoep geparkeerd stonden. 1 wagen niet...daar de straat daar juist breder is.
Reden dat mensen dit doen/deden is: dunne straat met 2-richtingverkeer + er waren toen werken met zwaar vrachtverkeer = kans op schade aan de wagen

Kan dit mijn zaak op een of andere manier positief helpen bepleiten?

Alvast bedankt!

lohabra
Berichten: 1015

#13 , 10 okt 2013 16:40

Neen. Andermans inbreuk op een ander tijdstip, rechtvaardigt nog geenszins de inbreuk die u nu ten laste gelegd wordt. Beter lijkt het mij, om zo goed mogelijk te bewijzen dat uw auto op dat tijdstip daar onmogelijk kon gestaan hebben.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Ultimio
Topic Starter
Berichten: 10

#14 , 10 okt 2013 17:11

duidelijk. Ik zal mijn back-up plan opbergen.

Heb wel net vernomen dat de buur van mijn vader ook die dag het mag gaan uitleggen op de politierechtbank...vandaar mijn "draai" in mogelijke argumentatie.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”