Vervoersvergunning

Koerierkoen
Topic Starter
Berichten: 3

Vervoersvergunning

#1 , 14 jun 2007 19:15

De wet op het vervoer van goederen over de weg voor rekening van derden, bepaald dat wanneer dit vervoer gebeurd met een voertuig die een laadvermogen heeft van meer dan 500 kilo, er een vervoersvergunning nodig is.
Normaal gezien rij ikzelf als koerier steeds met een bestelwagen van het type caddy die dus minder dan 500 kilo mag vervoeren. Evenwel, nu 2 jaar geleden heb ik een paar maand met een grote bestelwagen gereden en u raad het al, langs de weg tegengehouden door ambtenaren van het ministerie van verkeer.
Uiteraard kon ik geen vervoersvergunning voorleggen en had de keuze, ofwel ter plaatse 500 euro minnelijke schikking betalen, of een PV opstellen voor behandeling later voor de bevoegde rechter.
Ik ging voor deze laatste optie. Mijn vraag is nu, valt deze materie onder de verkeerswet en dus de bevoegdheid van de politierechter ? Als dat zo is, klopt het dan dat de verjaringstermijn bepaald is op 2 jaar ? Ter info, plaats van het "delict" was St Pieters Leeuw, bij Brussel. Misschien dat daar teveel zaken liggen wachten, want behoudens een afschrift van dit pv kort na de vaststelling, heb ik tot op heden nooit meer iets gehoord van deze zaak.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
YoeriS
Berichten: 271

#2 , 14 jun 2007 19:44

Volgens de strafbepalingen gaat dit boven de bevoegdheid van de politierechtbank en wordt het voorgelegd aan de rechtbank van eerste aanleg (correctionele rechtbank) en hiervoor is de verjaringstermijn normaal vastgelegd op 5 jaar.

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”