Parkeren tijdens voetbalmatch

mcarma
Topic Starter
Berichten: 34

Parkeren tijdens voetbalmatch

#1 , 07 okt 2013 13:42

beste,
Afgelopen woensdag heb ik mezelf rond 19u geparkeerd in Anderlecht. Vlakbij de wagen stond een betaalautomaat maar daarop stond vermeld dat het betalend parkeren was tot 18u op weekdagen. Bij mijn terugkomst moest ik helaas vaststellen dat er een briefje achter mijn ruit stak met het ronde bedrag van 60 euro, belasting.
Blijkbaar moet je langer betalen als Anderlecht speelt, volgens mij staat dit niet op de automaat en is ook niet elke bestuurder op de hoogte van de wedstrijddagen van Anderlecht.
Op de achterzijde staat dat het bedrag binnen de veertien dagen betaald moet zijn, zelfs indien ik klacht zou indienen.
Heb ik hier een kans of zit er niet anders op dan te betalen? Wel zuur omdat ik echt wel wou betalen maar er op de automaat stond dat het tot 18u was...
PS, na onderzoek blijkt dat ook op de website van RSCA vermeld staat dat dit zo is maar de kaart die ze daar bij hebben staan verschilt blijkbaar van de officiele versie want de straat waar ik stond staat daar niet op.
Alvast
bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 okt 2013 18:14

Verkeersreglement
27.3.1.1°
Op plaatsen met parkeermeters of parkeerautomaten geschiedt het parkeren op de wijze en onder de voorwaarden die op deze toestellen zijn vermeld.

lohabra
Berichten: 1015

#3 , 10 okt 2013 18:46

Ik zou eerst teruggaan naar die automaat, en nagaan wat exact op die automaat vermeld staat. En daarvan het bewijs leveren. Ik vrees namelijk dat een rechter géén genoegen zal nemen met "volgens mij stond het er niet op". Vergewis je daar dus eerst van, en zo ja: verzamel er afdoende bewijzen van.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Reclame

mcarma
Topic Starter
Berichten: 34

#4 , 11 okt 2013 09:15

Maar zelfs als er iets op stond, zal het enkel iets zijn in de trend van" als RSCA Speelt". Ik kan toch onmogelijk weten wanneer anderlecht speelt omdat ik in de buurt wil parkeren? Datums en dergelijke stond zeker niet op de automaat. Ik heb enkel gezien, betalen tot 18u in de week.
Zal er dan toch maar eens langs moeten rijden.
bedankt

lohabra
Berichten: 1015

#5 , 12 okt 2013 13:07

Maar zelfs als er iets op stond, zal het enkel iets zijn in de trend van" als RSCA Speelt".
Verzamel dan daar best bewijsmateriaal van. Best VOORdat de wegbeheerder de aanduidingen wijzigt en het onmogelijk wordt om nog bewijsmateriaal te verzamelen.
Ik kan toch onmogelijk weten wanneer anderlecht speelt omdat ik in de buurt wil parkeren? Datums en dergelijke stond zeker niet op de automaat. Ik heb enkel gezien, betalen tot 18u in de week.
Er bestaat mijns inziens geen enkele bepaling in de wegcode, die stelt dat u als bestuurder ertoe verplicht bent de wedstrijddata en -uren van een voetbalploeg te kennen.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 12 okt 2013 13:46

Hier eens lezen
http://www.anderlecht-parking.be/nl/74/de-zone-astrid" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb een vermoeden dat deze tekst OOK op de parkeermeter zal staan.

lohabra
Berichten: 1015

#7 , 12 okt 2013 19:47

Maar géén exacte aanduiding van welke de preciese speeldata van die ploeg zijn. En bij mijn weten, is nog geen enkele bestuurder verplicht de speeldata van Anderlecht te kennen.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Turaki
Berichten: 6870

#8 , 12 okt 2013 23:04

Maar géén exacte aanduiding van welke de preciese speeldata van die ploeg zijn. En bij mijn weten, is nog geen enkele bestuurder verplicht de speeldata van Anderlecht te kennen.
Mogelijks wordt dit geregeld door een gemeentelijk reglement, of aanvullend politiereglement.

lohabra
Berichten: 1015

#9 , 13 okt 2013 20:14

Mogelijks wordt dit geregeld door een gemeentelijk reglement, of aanvullend politiereglement.
Zou idd kunnen. Ik ben geen jurist, dus vraag ik mij eigenlijk af in hoeverre dit boven de regels uit de wegcode gaat, aangezien de bestuurder hiervan nergens in kennis gesteld wordt ?
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Franciscus
Berichten: 38596

#10 , 13 okt 2013 22:07

Retributiereglement hangt ook niet overal uit net zo min als het gemeentelijke politiereglement (dat verbied om met een voertuig op de markt te rijden)
Maar als op de parkeermeters staat tussen vb 8 en 18 dan zou er tenminste ook moeten opstaan en tot 23 u op die dagen als er voetbal is.
Mijn bescheiden mening.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”