Een duur avondje

jurgen667
Topic Starter
Berichten: 28

Een duur avondje

#1 , 07 okt 2013 12:27

Hoi allemaal

Vorig jaar na een avondje stappen ben ik betrapt geweest op het rijden onder invloed. Oorspronkelijk plan was van een taxi te nemen, maar de wachttijd van de gebelde taxi's bedroeg meer dan 2 uur.
Gezien er toen ( avond van de ek finale Spanje - Italie) stilaan ruzie aan het ontwikkelen was, en ik niet ter plaatse wou blijven hebben we toch besloten om na het zien voorbijvliegen van een barkruk niet te wachten op de taxi en zelf de 2km naar huis te rijden

Resultaat: 0.8mg/l en onmiddelijke intrekking van het rijbewijs voor 14 dagen.......

Ik:
- blanco strafblad
- minstens 15 jaar rijbewijs
-Op de pv stond geschreven: niet zichtbaar dronken


Aan wat kan ik mij zoal verwachten? en ben tevens ook beroepschauffeur en begeleider van een leerlingchauffeur.....
Laatst gewijzigd door jurgen667 op 26 okt 2013 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie zijn gat verbrand, mag blij zijn dat hij niet andersom staat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 07 okt 2013 12:42

uit wegcode.be :
Artikel 34

§ 2. Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro (*), wordt gestraft :
1° hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,8 gram per liter bloed aangeeft;
(*) Alle bedragen moeten vermenigvuldigd worden met 6 opdeciemen!
Voorbeeld: 50 euro = 50 x 6 = 300 euro

Verval van het recht tot sturen (= 'rijverbod', opgelegd door de rechtbank) - zie Artikel 38 Wet 16/03/68 :

Artikel 38
§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :
1° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 34, 37, 37bis, § 1er, of 62bis;
De vervallenverklaringen uitgesproken krachtens deze paragraaf bedragen ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar; zij kunnen evenwel uitgesproken worden voor een periode van meer dan vijf jaar of voorgoed indien de schuldige binnen de drie jaar vóór de overtredingen bedoeld in 1° en 5°, veroordeeld is wegens een van deze overtredingen.

Kortom :
Het staat (zo goed als) vast dat je wordt gedagvaard voor de politierechtbank.
Vooruit lopen op een vonnis is echter niet aan ons besteed. Weet echter wel dat de geldboete al dan niet voor een stuk voorwaardelijk voor een welbepaalde periode kan worden opgelegd. Dit betekent dat slechts het effectief overblijvende deel dient betaald. Per opgelegde geldboete vanaf 143 euro (al dan niet voorwaardelijk opgelegd) dient een verplichte bijdrage van 150 euro betaald aan het fonds voor slachtoffers van opzettelijke gewelddaden. Blijven er ook nog : de zittingskosten van ongeveer 40 euro en de vermelding op het strafblad.
Een (bijkomend) verval van het recht tot sturen behoort tot de mogelijkheden (= niet verplicht, al lijkt dit toch wel zeer waarschijnlijk).
Indien je voor de rechtbank dient te verschijnen, dan is het ten zeerste aangeraden om in persoon te verschijnen, zélfs al laat je je vertegenwoordigen door een advocaat. Van een advocaat gesproken, wie weet heb je via de rechtsbijstand recht op een gratis advocaat ...
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

jurgen667
Topic Starter
Berichten: 28

#3 , 07 okt 2013 12:51

worden er eventueel rekening gehouden met volgende zaken? :
- blanco strafblad
- minstens 15 jaar rijbewijs
-Op de pv stond geschreven: niet zichtbaar dronken
-en beroepchauffeur?
Mag ik vervolgens nog "rijles" geven?

heb tevens mijn advocaat ingeschakeld, is dit in mijn voordeel of ga je beter alleen met volle moed aan de slachtbank staan ?
Wie zijn gat verbrand, mag blij zijn dat hij niet andersom staat

Reclame

lohabra
Berichten: 1015

#4 , 07 okt 2013 14:13

* De voorwaarden van de begeleider van een leerling met een voorlopig rijbewijs model 36 maanden, stippen aan dat de begeleider de laatste 3 jaar géén vervallenverklaring mag opgelopen hebben.
* uiteraard ga je best ook zelf naar de zitting. Zo toon je aan, dat je de zaak ernstig neemt. Let wel: de rechter zal zich dan wellicht ook tot jou persoonlijk richten. Let op, dat je dan geen ongelukkige antwoorden geeft.
* idd. best een advocaat nemen. Je kan met hem bespreken aan welk soort aanvallen van de procureur je je mag verwachten tijdens de zitting. En welke antwoorden je beter wel/niet geeft.
* chanseke dat het pv géén melding maakt van zichtbare dronkenschap. Anders was het nog iets duurder uitgevallen.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

jurgen667
Topic Starter
Berichten: 28

#5 , 07 okt 2013 15:18

Ok, Bedankt allen voor de antwoorden.

Ik laat jullie na afloop het vonnis wel weten.
Wie zijn gat verbrand, mag blij zijn dat hij niet andersom staat

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 okt 2013 16:47

...niet te wachten op de taxi en zelf de 2km naar huis te rijden.
Waarom heb je deze niet te voet afgelegd? Op een kwartiertje, 20 min zou je thuis geweest zijn... Vijgen na pasen, ik weet het, maar toch...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

jurgen667
Topic Starter
Berichten: 28

#7 , 07 okt 2013 17:30

Idd daar heb je een punt, hebben we ook aan gedacht. Maar het was ook niet de properste buurt van" 't stad" ( meer bekend als "klein Chicago") ga ik liever geen conversatie zoeken..........


Wat betreft politie bellen toen de ambras begon, ik heb mij laten vertellen dat de club waar we ons bevonden eigendom is van een ambassade en dus geen belgisch grondgebied is.......
Bij het binnen gaan hangt een akte waarop staat dat "u zich op spaans grondgebied bevind" en daarom de spaanse wetten hoeft te respecteren.....
Wie zijn gat verbrand, mag blij zijn dat hij niet andersom staat

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 07 okt 2013 19:44

Ik denk niet dat een gebouw buiten het ambassadeterrein nog tot het grondgebied van dat land hoort.

jurgen667
Topic Starter
Berichten: 28

#9 , 07 okt 2013 20:17

Geen idee, wel weet ik dat er zo'n ingekaderd document hangt.
Wie zijn gat verbrand, mag blij zijn dat hij niet andersom staat

Franciscus
Berichten: 38596

#10 , 07 okt 2013 22:04

Kan een vzw zijn .... maar bij strafbare feiten ... hulpgeroep van binnen vb.

jurgen667
Topic Starter
Berichten: 28

#11 , 07 okt 2013 22:10

klopt is idd een vzw....
Wie zijn gat verbrand, mag blij zijn dat hij niet andersom staat

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#12 , 07 okt 2013 22:54

Weet alleszins dat de rechter - in tegenstelling tot hetgeen vaak wordt gedacht - lang niet altijd verplicht is een werkstraf op te leggen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

jurgen667
Topic Starter
Berichten: 28

#13 , 29 okt 2013 10:59

Zoals gezegd, het vonnis : in totaal 21d rijverbod waarvan nog 8d te gaan en 200€ boete waarvan 50 met uitstel.......
Wie zijn gat verbrand, mag blij zijn dat hij niet andersom staat

VDG2
Berichten: 785

#14 , 29 okt 2013 12:59

Wat betreft politie bellen toen de ambras begon, ik heb mij laten vertellen dat de club waar we ons bevonden eigendom is van een ambassade en dus geen belgisch grondgebied is.......
Bij het binnen gaan hangt een akte waarop staat dat "u zich op spaans grondgebied bevind" en daarom de spaanse wetten hoeft te respecteren.....
Dit is een hardnekkig misverstand. Een buitenlandse ambassade in België behoort wel degelijk tot het Belgisch grondgebied. Zie o.a. http://books.google.be/books?id=me3O6e2 ... ed&f=false

Er is wel diplomatieke en/of consulaire immuniteit (onschendbaarheid ambassadegebouw) maar die kan evenwel opgeheven worden door toestemming om het gebouw te betreden.

jurgen667
Topic Starter
Berichten: 28

#15 , 02 nov 2013 11:39

heeft er iemand een idee hoeveel je moet tellen voor de gerechtskosten?
Wie zijn gat verbrand, mag blij zijn dat hij niet andersom staat

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”