Getuige dronken bestuurder/ bestuurder onder invloed

PeterPanneke
Topic Starter
Berichten: 1

Getuige dronken bestuurder/ bestuurder onder invloed

#1 , 06 okt 2013 20:55

Beste allemaal,

ik had een informatief vraagje.

Deze morgen vertelde een familielid me dat hij nog steeds onder de indruk was van het zien van een waarschijnlijk zeer dronken bestuurder of bestuurder die erg onder invloed was van verboden middelen (dit vermoeden had hij althans aan het zien van het zigzagrijden en niet onder controle kunnen houden van de wagen).
Deze zag hij gisterenavond laat van de eene naar de andere kant van de weg slalommen tegen een behoorlijke snelheid en vervolgens bijna tegen een huis knallen.
Je moet je maar eens inbeelden dat daar net een fietser reed...

Toen ik vroeg waarom hij niet onmiddellijk de politie verwittigd had na het horen dat hij de kans had zijn nummerplaat te noteren, zei hij ten eerste dat hij niet wil betrokken worden bij zo een zaken (stel dat de beklaagde zijn identiteit kent en wraakzuchtig is van aard) en je nu eenmaal niet zomaar anoniem kan bellen naar de politie om te vertellen wat je gezien hebt.
En ten tweede dat, zelfs al zou je anoniem aangifte mogen doen, de chauffeur hoogstwaarschijnlijk al op plaats van bestemming zou zijn aangekomen tegen de politie er was en zij dan niets meer kunnen doen daar hij zich niet meer op de weg bevindt.

Ik vraag me nu af of zijn redenering klopt?
Is het zo, dat als je zo een gevaar op de weg ziet, je niet zomaar anoniem mag bellen naar de politie om de nummerplaat en wat je gezien hebt door te geven zodat zij dit kunnen vaststellen?
En klopt het ook dat als een dronken bestuurder zich niet meer op de weg bevindt op het moment dat de politie ter plaatse is, zij geen bewijsmateriaal meer hebben en er geen gevolg meer kan worden gegeven?

Bedankt voor de info.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 06 okt 2013 23:24

Zijn redenering is fout, maar de gevolgen in de praktijk zijn wel (grotendeels) correct.

Zodra uw familielid namelijk verklaart dat hij dit heeft gezien aan de politie, vormt dit bewijs. Maar dit bewijs heeft evenveel waarde als de verklaring van de chauffeur, en als die dus verklaart dat daar niets van klopt, kan je niet verder.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 06 okt 2013 23:35

Politie zal eigen vaststellingen moeten doen.
Echter indien er iets gebeurd zou zijn ( een wanbedrijf) dat strafrechtelijk vervolgbaar is vb een aanrijding (met gewonden) heeft de politie bij heterdaad wel een aantal wettelijke mogelijkheden om op te treden.
Een melding via 101 had mogelijk een patrouille de mogelijkheid gegeven het voertuig op de openbare weg te onderscheppen.

Reclame

Angel87
Berichten: 84

#4 , 06 okt 2013 23:59

Als je telefonisch de locatie van een dronken chauffeur doorgeeft, kan je best dat voertuig achtervolgen terwijl je politie te woord staat.

Een voertuig in beweging is onmogelijk te vinden op basis van 1 melding...

Ik hoor hier al de opmerking komen "dan bega je zelf een overtreding door te bellen tijdens het rijden"... klopt, maar daar zal geen agent je voor beboeten als het gaat om de interceptie van een dronken chauffeur.

Buiten een wodca-controle is dit de beste kans een dronken chauffeur te vatten voor hij/zij schade heeft aangericht.
Alis Volat Propriis

VDG2
Berichten: 785

#5 , 07 okt 2013 12:45

Als je telefonisch de locatie van een dronken chauffeur doorgeeft, kan je best dat voertuig achtervolgen terwijl je politie te woord staat.
Een voertuig in beweging is onmogelijk te vinden op basis van 1 melding...
Ik hoor hier al de opmerking komen "dan bega je zelf een overtreding door te bellen tijdens het rijden"... klopt, maar daar zal geen agent je voor beboeten als het gaat om de interceptie van een dronken chauffeur.
Volledig mee akkoord, zolang je dit op een veilige manier kan doen. Heb ik zelf al gedaan toen een chauffeur die voor mij reed alle kegels van wegenwerken van de baan aan het maaien was. Chauffeur was hoogstwaarschijnlijk dronken gezien het vele zigzaggen (of eventueel een (hart)aanval aan het krijgen, who knows).

Ik heb de hulpdiensten gebeld tijdens het rijden, mijn excuses aangeboden om te bellen achter het stuur, en het gedrag en de coördinaten van de chauffeur doorgegeven, rijrichting etc. Was op de autostrade dus veel mogelijkheden om te verdwijnen had hij niet.
Centrale ging een patrouille sturen. Ben er nog even blijven achter rijden en iets later zag ik de politie met loeiende sirenes afkomen om hem te onderscheppen. Ik heb géén uitbrander gekregen om te bellen achter het stuur. Integendeel ben ik hartelijk bedankt voor de melding.

AlexDeK
Berichten: 1

#6 , 09 okt 2013 10:27

Ik heb ook al in een gelijkaardige situatie verkeerd maar durfde ook geen angifte doen uit vrees dat de dronken bestuurder gemakkelijk aan mijn gegevens kon komen uit mijn verklaring.
Je weet maar nooit met wie je te maken krijgt.

Is het ook degelijk zo? Dat de gegevens van de persoon die de hulpdiensten gealarmeerd heeft, kenbaar worden gemaakt aan de overtreder of die deze gemakkelijk kan opvragen?
Want waarschijnlijk kun je ook opgeroepen worden als getuige mocht het tot een rechtzaak komen.

VDG2: Hoe is dat bij jou afgelopen? Ben je zomaar mogen doorrijden of moest je verklaring afleggen?

VDG2
Berichten: 785

#7 , 09 okt 2013 13:41

Nadat ik de politie op de hoogte heb gebracht ben ik het voertuig blijven volgen op afstand tot de politie hem aan de kant heeft gezet (dan heb ik gewoon mijn weg verder gezet). Ik heb enkel het telefoontje gepleegd en verder niks moeten doen of verklaren.

lohabra
Berichten: 1015

#8 , 09 okt 2013 19:34

Is het ook degelijk zo? Dat de gegevens van de persoon die de hulpdiensten gealarmeerd heeft, kenbaar worden gemaakt aan de overtreder of die deze gemakkelijk kan opvragen?
Want waarschijnlijk kun je ook opgeroepen worden als getuige mocht het tot een rechtzaak komen.
Dat zou me ten zeerste verbazen. Voor de strafbare alcoholopname, wordt hij gestraft op basis van de vaststellingen die de politie gedaan heeft. Dat de politie die vaststellingen gedaan heeft, nadat ze door u getipt zijn, maakt die vaststellingen daarom nog niet minder rechtsgeldig.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”