Fout geparkeerd

DriesS
Topic Starter
Berichten: 12

Fout geparkeerd

#1 , 06 okt 2013 11:46

Ik heb in de nacht van zaterdag op zondag een pv onder mijn ruitenwisser gekregen omdat mijn voertuig in overtreding stond. Vroeger mocht je hier wel staan dus was er mij niet van bewust. Na het ontvangen van de pv heb ik inderdaad gezien dat er een gele stippellijn stond op de plaats waar ik geparkeerd stond.

Hier is de plaats, zonder de stippellijnen weliswaar omdat deze nieuw zijn :

https://maps.google.be/maps?q=Milsestra ... 5,,0,16.84" onclick="window.open(this.href);return false;

Is dit een overtreding van de 1ste graad of van de 2de graad. Op de pv stond :

Het voertuig staat in overtreding met het KB van 01/12/1975 op de politie van het wegverkeer.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 06 okt 2013 12:18

Volgens mij mocht je hier vroeger ook al niet staan, omdat het een stoep is. Waarschijnlijk werden er daarom gele lijnen geschilderd.

lohabra
Berichten: 1015

#3 , 06 okt 2013 12:27

Volgens mij mocht je hier vroeger ook al niet staan, omdat het een stoep is. Waarschijnlijk werden er daarom gele lijnen geschilderd.
Zonder die gele onderbroken markering, mocht men vroeger blijkbaar wél op de rijbaan (uiteraard niet op het trottoir, zelfs niet deels) parkeren. Nu, met die gele onderbroken markering, mag dat niet langer. Parkeren op het trottoir, heeft nooit gemogen. Mét of zonder die gele ondebroken markering.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Reclame

DriesS
Topic Starter
Berichten: 12

#4 , 06 okt 2013 12:29

Volgens mij mocht je hier vroeger ook al niet staan, omdat het een stoep is. Waarschijnlijk werden er daarom gele lijnen geschilderd.
De plek waar ik stond waren er gele lijnen, maar voor mij stonden 2 auto's geparkeerd in parkeervakken die er nu staan. Daarom is het volgens mij geen trottoir omdat mensen er gewoon niet kunnen passeren wanneer je in 1 van deze vakken staat. Trottoir zou 2de graad zijn, gele lijnen 1ste graad. Klopt dit?

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 06 okt 2013 13:01

Kan ook beschouwd worden als een verhoogde berm.
Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :
1° op de trottoirs en, binnen de bebouwde kommen, op de verhoogde bermen, behoudens plaatselijke reglementering;
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

lohabra
Berichten: 1015

#6 , 06 okt 2013 13:18

De plek waar ik stond waren er gele lijnen, maar voor mij stonden 2 auto's geparkeerd in parkeervakken die er nu staan. Daarom is het volgens mij geen trottoir omdat mensen er gewoon niet kunnen passeren wanneer je in 1 van deze vakken staat. Trottoir zou 2de graad zijn, gele lijnen 1ste graad. Klopt dit?
Ofwel is het een trottoir, ofwel zou men er een verhoogde berm in de bebouwde kom in kunnen zien. Dan geldt er in de regel een parkeerverbod, ongeacht de breedte.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

DriesS
Topic Starter
Berichten: 12

#7 , 06 okt 2013 13:26

Ik heb al wat opgezocht en van de markering staat er hetvolgende in artikel 75:
Artikel 75. Overlangse markeringen die de rand van de rijbaan aanduiden

75.1. Markeringen die de werkelijke rand van de rijbaan aanduiden.

1° een witte, doorlopende streep mag op de werkelijke rand van de rijbaan, op een trottoirband of op de boordsteen van een verhoogde berm aangebracht worden om deze beter zichtbaar te maken.

2° Een gele onderbroken streep mag op de werkelijke rand van de rijbaan, op een trottoirband of op de boordsteen van een verhoogde berm aangebracht worden.

Langs deze gele streep is het parkeren op de rijbaan verboden.
Wat primeert er dan? Markering of eventueel berm/trottoir? Want voor mij als het een berm is of trottoir zou er helemaal niet geparkeerd mogen worden en horen hier dus ook geen parkeervakken thuis.

Oude Belg
Berichten: 3192

#8 , 06 okt 2013 13:46


Wat primeert er dan? Markering of eventueel berm/trottoir? Want voor mij als het een berm is of trottoir zou er helemaal niet geparkeerd mogen worden en horen hier dus ook geen parkeervakken thuis.
op de verhoogde bermen, behoudens plaatselijke reglementering
Op een verhoogde berm mag dus wel geparkeerd worden als de plaatselijke reglementering dat toestaat. In parkeervakken bijvoorbeeld...

In dit specifieke geval : parkeren op de rijbaan is verboden wegens een gele onderbroken lijn. Op de verhoogde berm mag het wel, maar alleen in de parkeervakken.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

DriesS
Topic Starter
Berichten: 12

#9 , 06 okt 2013 13:56


Wat primeert er dan? Markering of eventueel berm/trottoir? Want voor mij als het een berm is of trottoir zou er helemaal niet geparkeerd mogen worden en horen hier dus ook geen parkeervakken thuis.
op de verhoogde bermen, behoudens plaatselijke reglementering
Op een verhoogde berm mag dus wel geparkeerd worden als de plaatselijke reglementering dat toestaat. In parkeervakken bijvoorbeeld...

In dit specifieke geval : parkeren op de rijbaan is verboden wegens een gele onderbroken lijn. Op de verhoogde berm mag het wel, maar alleen in de parkeervakken.
Dus als ik het goed begrijp is het door de markering dat ik niet mocht parkeren en vervolgens dus een overtreding van de 1ste graad ipv een overtreding van de 2de graad die van toepassing zijn indien ik parkeerde op de verhoogde berm zonder markering?

Franciscus
Berichten: 38592

#10 , 06 okt 2013 22:43

Welke artikels staan er het PV vermeld?

DriesS
Topic Starter
Berichten: 12

#11 , 07 okt 2013 09:52

Welke artikels staan er het PV vermeld?
Nog niets want heb de officiële pv nog niet ontvangen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”