Verkeerde persoon veroordeeld.

KDR1802
Topic Starter
Berichten: 49

Verkeerde persoon veroordeeld.

#1 , 03 okt 2013 19:59

Beste,


Heb net slecht nieuws gekregen, ligt een beetje ingewikkeld in elkaar en ga het zo duidelijk mogelijk proberen vertellen.

Ik en mijn vader hebben samen een wagen waar men vader hoofdbestuurder van is en ik 2de bestuurder.
Helaas zijn we bij de verhuis het inschrijvingsbewijs kwijt geraakt.

Op ons nieuw adres ben ik onmiddellijk gedomicilieerd maar men vader, die veel voor het werk in het buitenland zit niet.
Het was dus onmogelijk voor ons om een nieuw inschrijvingsbewijs aan te vragen, attest van verlies hadden we wel maar is slechts 2 weken geldig.

Nu is men vader uiteindelijk toch gedomicilieerd geraakt, weliswaar op een ander adres en die is daarnet naar het gemeentehuis geweest om zen attest van goed gedrag en zeden. Toen hij dit ontving viel hij achterover...

Blijkbaar is er op 13/02 een verkeersovertreding begaan met onze wagen waardoor men vader veroordeeld is tot;( ik schrijf wat hij me vertelde aan telefoon )

- 15 dagen rijverbod
- 45 dagen rijverbod van alle motoriserende voertuigen
- theorie en praktijk opnieuw
- 150 euro geldboete.

Mijn vader heeft deze overtreding absoluut niet begaan, ik wel waarschijnlijk.
Mijn vader is vertegenwoordiger en pas 2 weken begonnen op zijn nieuw werk, ik wil dus alle verantwoordelijkheid op mij nemen.
Wat kan ik doen en wat betekenen die 45 dagen?
Sorry voor het ingewikkelde probleem en de vage beschrijving van strafblad

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lohabra
Berichten: 1015

#2 , 04 okt 2013 08:50

Hij mag gedurende 45 dagen geen enkel motorvoertuig besturen. Zelfs geen bromfiets klasse A. Het terugkrijgen van het rijbewijs wordt afhankelijk gemaakt van het slagen in zowel een theorie-examen als een praktijkexamen. Vermoedelijk zal hij nog een schrijven ontvangen met de te volgen procedure.

Hoe het precies zit met die 15 dagen, is me eerlijk gezegd onduidelijk. Een rijverbod, zal het niet geweest zijn. Dat is immers 3u, 6u, of 12u, afhankelijk van de gedane vaststellingen inzake strafbare alcoholopname/verboden psycohtrope stoffen zoals drugs of sommige geneesmiddelen. Er bestaat wel een onmiddellijke intrekking van 15 dagen, maar dat gebeurt dan op last van het parket bij een staandehouding. Maar dan zou u wel degelijk als overtreder bekend zijn geweest.

Die veroordeling komt niet uit de lucht gevallen. Daarover moet er toch al aardig wat correspondentie bestaan, denk ik.

* PV met de vaststellingen
* (evt) Onmiddellijke inning / minnelijke schikking ? (hangt af van de ernst)
* Zo ja, wellicht nog een herinnering
* Zoniet, of indien hieraan geen gevolg gegeven: een dagvaarding, die de politie bij uw vader als titularishouder van de nummerplaat komt afgeven (of bij de overtreder als die gekend is bvb bij een staandehouding)
* (Nog in de toekomst ?) De politie die langskomt met het vonnis, vanaf dan dient uw vader binnen de vier werkdagen zijn rijbewijs te gaan inleveren.

Ik hoop dat u het niet als een verwijt opneemt. Maar hetgeen er had moeten gebeuren (nu helaas te laat), is zorgvuldiger omspringen met zulke belangrijke corerspondentie. Ook indien u/uw vader midden in een verhuis zitten. Handig hulpmiddel: langsgaan bij het postkantoor, en alle post meteen laten doorsturen naar uw nieuw adres. Zo mist u geen belangrijke correspondentie.

Zodoende, had u ruimschoots de tijd gehad, om uzelf als overtreder van deze feiten bekend te maken. Dan kon u er zich (evt) voor verantwoorden of verdedigen tegenover de rechter, en/of de gevolgen ervan dragen. Nu is uw vader helaas lelijk gesjareld. Of er nog een weg terug is voor hem, laat ik over aan de juristen.


Wat u moet doen, nu uw inschrijvingsbewijs verloren is, vindt u >>> hier (klik) :wink:
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#3 , 05 okt 2013 07:26

Wanneer hebt u kennis gekregen van het vonnis? Misschien kan u hiertegen nog verzet aantekenen.

Dit moet wel binnen de 15 dagen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 05 okt 2013 08:57

Uw vader werd terecht gedagvaard op het adres waarop hij toen ingeschreven was in de bevolkingsregisters,ook al woonde hij daar niet meer..

“Art.35 .Indien de betekening niet aan de persoon kan worden gedaan, geschiedt zij aan de woonplaats ....Het afschrift van de akte wordt ter hand gesteld aan een bloedverwante, aanverwante, dienstbode of aangestelde van de geadresseerde....Art. 36.§ 1. Voor de toepassing van dit Wetboek wordt verstaan onder :1° " woonplaats " : " de plaats waar de persoon in de bevolkingsregisters is ingeschreven als hebbende aldaar zijn hoofdverblijf "...”(Gerechtelijk Wetboek=Ger.W.).
Onderzoek of het vonnis aan uw vader betekend werd op zijn toenmalige ‘woonplaats’.

Onderzoek of de verzettermijn al dan niet versteken is.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 05 okt 2013 18:24

Of was vader ambtelijk geschrapt of voorstel tot.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”