verjaringstermijn bij snelheidsovertreding

stewie80
Topic Starter
Berichten: 2

verjaringstermijn bij snelheidsovertreding

#1 , 03 okt 2013 16:45

Beste,

Ik ben in september 2010 geflitst tegen hoge snelheid op de autosnelweg ('s nacths). Vrijwillig heb ik hier een cursus defensief rijden voor gevolgd in januari 2011 maar tot op heden nog geen dagvaarding of minnelijke schikking van ontvangen.
Wat ik begrijp uit de wetteksten is dat het moment dat mijn certificaat van defensief rijden bijgevoegd wordt in mijn dossier in januari 2011 een nieuwe verjaringsperiode start. Ondertussen zijn we 01/10/2013 en ik heb nog geen dagvaarding ontvangen. Mag ik ervan uitgaan dat de verjaringstermijn verlopen is?

Alvast bedankt,
J.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#2 , 03 okt 2013 19:09

Als de feiten dateren van september 2010 is de kans groot dat de strafvordering inmiddels verjaard is.

Bent u ondertussen misschien verhuisd?
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 05 okt 2013 08:51

“Art.68.De strafvordering die het gevolg is van een overtreding van deze wet alsmede van de ter uitvoering ervan vastgestelde besluiten, verjaart door verloop van een jaar te rekenen van de dag waarop de overtreding is begaan; deze termijn bedraagt evenwel drie jaar te rekenen van de dag waarop de overtreding is begaan voor overtredingen van artikel 30, § 1 en § 3, 33, 34, § 2, 35 en 37bis, § 1, 1° en 4° tot 6°”(16 MAART 1968. - Wet betreffende de politie over het wegverkeer).

‘Ik ben in september 2010 geflitst tegen hoge snelheid op de autosnelweg’

Dit misdrijf behoort tot de eerste categorie die verjaart door verloop van een jaar.

“Art.21.Behoudens...verjaart de strafvordering door verloop van tien jaren, vijf jaren of zes maanden, te rekenen van de dag waarop het misdrijf is gepleegd, naar gelang dit misdrijf een misdaad, een wanbedrijf of een overtreding is...Art.22.De verjaring van de strafvordering wordt slechts gestuit door daden van onderzoek of van vervolging, verricht binnen de in artikel 21 bepaalde termijn. Met die daden begint een nieuwe termijn van gelijke duur te lopen, zelfs ten aanzien van personen die daarbij niet betrokken waren.”(17 APRIL 1878. - WET HOUDENDE DE VOORAFGAANDE TITEL VAN HET WETBOEK VAN STRAFVORDERING).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

stewie80
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 08 okt 2013 02:05

Ik woon nog op hetzelfde adres en ik veronderstel toch dat er een aangetekend schrijven moet komen indien dit voor de politierechtbank komt.

Franciscus
Berichten: 38599

#5 , 08 okt 2013 18:15

Ik dacht dat u een dagvaarding via een deurwaarder krijgt.
Bij niet thuis een briefje in de bus... bij mijn weten.

Mogelijk bent u al bij verstek veroordeeld.

U kan dat altijd eens navragen bij de politie kwartierinspecteur...

Trouwens U hebt een PV gekregen..
Mogelijk een minnelijke schikking
Alleszins een uitnodiging tot afleggen van een verklaring
Een bezoek van de kwartierinspecteur?
Het aanbieden van de boete?
enz enz

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”