Verjaringstermijn voor verschijning voor politierechtbank

jurfo125
Topic Starter
Berichten: 1

Verjaringstermijn voor verschijning voor politierechtbank

#1 , 03 okt 2013 09:10

In 2011 is mijn vader onverwachts overleden. Er stonden 2 auto's op zijn naam waaronder 1 waar ik grotendeels mee reed. Na zijn overlijden moest de auto op mijn naam komen te staan, dus moest er een nieuwe nummerplaat aangevraagd worden. Zo gezegd zo gedaan. Nieuwe nummerplaat aangevraagd bij DIV en een week later mocht ik om de nieuwe nummerplaat gaan. Nu, in die week ben ik geflitst (ik denk 67 waar ik 50 mocht rijden). Met de 'oude' nummerplaat nog. Ik wist totaal niet dat je 'oude' nummerplaat niet meer geldig was van zodra je een nieuwe gaat aanvragen. Hadden ze ook niet gezegd op de DIV. Ik vind persoonlijk ook dat het echt niet praktisch is dat je, als je een nieuwe nummerplaat aanvraagt, een paar dagen niet met de auto mag rijden! Zeker in dergelijke situatie.
Dus een 14-tal dagen later kreeg ik een brief in de brievenbus waarin stond dat ik voor de politierechter zou moeten verschijnen wegens het rijden met een ongeldige nummerplaat (de te hoge snelheid werd ook in de brief vermeld, maar was niet de reden voor het verschijnen voor de politierechter).
Ik ben toen in die week alle documenten gaan afgeven betreffende de reden van het rijden met de zogenaamde ongeldige nummerplaat.

Nu zijn we dik 2 jaar verder en.. nog steeds niets gehoord.
Kan dit nog komen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#2 , 03 okt 2013 19:06

De verjaringstermijn voor gewone overtredingen (snelheid) bedraagt 1 jaar.

Deze termijn kan worden geschorst (op pauze worden gezet) of gestuit (waardoor hij weer van 0 begint te lopen).

In principe kan u dus zelfs voor de snelheidsovertreding meer dan twee jaar na de feiten nog worden vervolgd (hoewel dit onwaarschijnlijk is).

Bijkomend bestaat echter de kans dat u wordt vervolgd omdat het voertuig niet was ingeschreven, niet gekeurd en mogelijk zelfs niet verzekerd.

Daarvoor gelden andere verjaringstermijnen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”