Fout in PV

truike
Topic Starter
Berichten: 18

Fout in PV

#1 , 02 okt 2013 18:12

Enkele maanden geleden kreeg ik een PV voor een snelheidsovertreding met mijn Privé wagen.
Ik kon op dat moment absoluut niet met mijn privé wagen op die plaats geweest zijn omdat ik met de Firma wagen rondreed op dat moment.
had ik ook getuigen voor.
Ik ben er dus tegenin gegaan.
Nu krijg ik vandaag telefoon van de wijkagent, dat ze het onderzocht hebben en dat ze gemist hebben van datum in de PV,
Het zou de dag nadien geweest zijn.
De juiste datum zou op de foto staan volgens de wijkagent.
Ik moet morgen langsgaan.
Wat nu? We zijn maanden verder, hoe kan ik nou weten of dat klopt?
Is een foto met daarop de datum genoeg?
Wat kan ik morgen ochtend best zeggen of doen bij die wijkagent?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 02 okt 2013 19:35

Een menselijke fout (zoals een datum verkeerd overnemen) maakt een PV niet nietig. Aan u dus om aan te tonen dat u op die dag daar niet reed.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 02 okt 2013 20:07

En dat met een FOTO van uw wagen met de datum en mogelijk met u op die foto.

Reclame

truike
Topic Starter
Berichten: 18

#4 , 02 okt 2013 21:51

En dat met een FOTO van uw wagen met de datum en mogelijk met u op die foto.
hoogst waarschijnlijk wel,
't is waarschijnlijk wel moeilijk om dat te gaan bewijzen zo veel tijd later.
Als ze de juiste datum gebruikt hadden dan had het dichter bij dat moment geweest en makkelijker voor mij.

in dat programma 'de rechtbank' is er wel iemand vrij gesproken door een fout in het pv :wink:

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 02 okt 2013 21:56

Ja termijn om voor de rechtbank te komen was overschreden en er waren geen daden van stuiting of schorsing gebeurd dus ...niet strafbaar meer.
Gezien het een politiestraf was ... opletten politierechtbank spreekt ook correctionele straffen uit gezien ze bevoegd zijn voor de verkeerswetgeving in al zin aspecten.

truike
Topic Starter
Berichten: 18

#6 , 02 okt 2013 21:58

Ja termijn om voor de rechtbank te komen was overschreden en er waren geen daden van stuiting of schorsing gebeurd dus ...niet strafbaar meer.
Gezien het een politiestraf was ... opletten politierechtbank spreekt ook correctionele straffen uit gezien ze bevoegd zijn voor de verkeerswetgeving in al zin aspecten.
waw, zeg dat eens in mensentaal?

Hoe kan ik best reageren bij de wijkagent?
Blijven ontkennen?

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 02 okt 2013 22:17

Ofwel geeft u het toe ...zeker als de foto in het dossier zit ( opletten is niet altijd het geval).
Dan krijgt u een minnelijke schikking aangeboden van zeg € 50 of € 60.

ofwel zegt u .... ben ik niet .... ik wil de zaak voor de rechter....
Deze kan u vrijspreken .... wegens te laat voor rechtbank ...opletten het verhoor door de politie is al een geval van stuiting of schorsing van de verjaringstermijn.
Snelheidsovertredingen kunnen heel hoog oplopen qua bestraffing stel 180 km/u in een woonerf of zone 30.
Dan kan het zijn dat u 'iets' duurder uitkomt.

Ook in 'de rechtbank' waar de persoon betwiste dat hij voorbij het rode verkeerslicht was gereden .... waarop de rechter zei ... dit zijn wel de foto's ... u gaat toch niet zeggen dat die niet juist zijn??
Ik denk dat de man net nog besefte dat hij op héééééél glad ijs was.

Schorsng: de verjaringstermijn wordt voor een periode opgeschort.
Stuiting: de verjaringstermijn wordt gestopt en de termijn begint terug te lopen vanaf nul.
.

truike
Topic Starter
Berichten: 18

#8 , 02 okt 2013 22:21

Ofwel geeft u het toe ...zeker als de foto in het dossier zit ( opletten is niet altijd het geval).
Dan krijgt u een minnelijke schikking aangeboden van zeg € 50 of € 60.

ofwel zegt u .... ben ik niet .... ik wil de zaak voor de rechter....
Deze kan u vrijspreken .... wegens te laat voor rechtbank ...opletten het verhoor door de politie is al een geval van stuiting of schorsing van de verjaringstermijn.
Snelheidsovertredingen kunnen heel hoog oplopen qua bestraffing stel 180 km/u in een woonerf of zone 30.
Dan kan het zijn dat u 'iets' duurder uitkomt.

Ook in 'de rechtbank' waar de persoon betwiste dat hij voorbij het rode verkeerslicht was gereden .... waarop de rechter zei ... dit zijn wel de foto's ... u gaat toch niet zeggen dat die niet juist zijn??
Ik denk dat de man net nog besefte dat hij op héééééél glad ijs was.

Schorsng: de verjaringstermijn wordt voor een periode opgeschort.
Stuiting: de verjaringstermijn wordt gestopt en de termijn begint terug te lopen vanaf nul.
.

het ging over een achtervolging waar geen film of beeldmateriaal bij was en ze de ene keer over een ene merk auto spreken en de andere keer een ander merk, in hetzelfde verslag ;-)
Maar ik vind het altijd zo'n gedoe om er tegenin te gaan.
hier gaat het maar om 50 euro ofzo... maar wat als ik het verlies, dan is het veel meer.
Zelf al heb ik gelijk... bewijs het maar es

Franciscus
Berichten: 38596

#9 , 02 okt 2013 22:26

Achtervolging en 'maar' € 50?????
Nu merk ... gezien zoveel constructeurs samenwerken seat VW, citroën peugeot enz ..

Maar twee merken in het verslag ...dat kan toch niet ... slecht nagelezen en ook zo door de controle geraakt.

http://www.wegcode.be/forum/showthread. ... van-een-PV" onclick="window.open(this.href);return false;

truike
Topic Starter
Berichten: 18

#10 , 02 okt 2013 22:31

Achtervolging en 'maar' € 50?????
Nu merk ... gezien zoveel constructeurs samenwerken seat VW, citroën peugeot enz ..

Maar twee merken in het verslag ...dat kan toch niet ... slecht nagelezen en ook zo door de controle geraakt.

http://www.wegcode.be/forum/showthread. ... van-een-PV" onclick="window.open(this.href);return false;

in dat programma bedoel ik...
ok dat ff terzijde, was een voorbeeld over een fout in pv waar mensen vrij gesproken waren.


bij mij gaat het dus concreet over
50 euro boete wegens te snel rijden,
foute datum op pv, ik was daar zeker niet.
tegenin gegaan
wijkagent belt dat ze het opgezocht hebben en de agent in kwestie toegeeft dat er een fout in de pv staat maar dat op de foto de juiste datum staat.
Ik moet dus bij de wijkagent komen om dit te bespreken.

truike
Topic Starter
Berichten: 18

#11 , 02 okt 2013 22:32

Achtervolging en 'maar' € 50?????
Nu merk ... gezien zoveel constructeurs samenwerken seat VW, citroën peugeot enz ..

Maar twee merken in het verslag ...dat kan toch niet ... slecht nagelezen en ook zo door de controle geraakt.

http://www.wegcode.be/forum/showthread. ... van-een-PV" onclick="window.open(this.href);return false;
die link werkt niet,

Franciscus
Berichten: 38596

#12 , 02 okt 2013 22:44

Klopt en ik kan de tekst niet meert vinden.
Heeft iemand anders de tekst nog?

Deze tekst kan ook al helpen

http://www.law.kuleuven.be/jura/art/39n3/vannooten.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

lohabra
Berichten: 1015

#13 , 03 okt 2013 08:50

Een menselijke fout (zoals een datum verkeerd overnemen) maakt een PV niet nietig. Aan u dus om aan te tonen dat u op die dag daar niet reed.
Yep, en vooral: dat de wagen daar onmogelijk op dat tijdstip kon gereden hebben. Anders heeft het weinig zin. Er kan immers perfect iemand anders met die wagen gereden hebben....
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

truike
Topic Starter
Berichten: 18

#14 , 14 okt 2013 09:16

nou ik heb dus maar betaald.
ik moest inderdaad kunnen bewijzen dat er iemand anders met mijn wagen reed.
dat kan ik dus niet.
dus jah, voor die 50 euro heel dat gedoe.
had ik ook geen zin in.
vond het wel erg, er komt 10 euro bij omdat het nu via het gerecht ging.
zij maken een fout, ik zeg dat ik die dag er zeker niet was en ik moet 10 euro meer betalen

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”