Vraag mij toch af wat je hier probeert te bereiken? Zoals ik het hier lees: het voorsteken door middel van een trucje ipv aan te schuiven zoals men normaal zou verwachten.
In mijn ogen zijn beide situaties heel duidelijk, als je staat op het baanvak voor rechtdoor, dan moet je ook rechtdoor rijden, in situatie 1 is het namelijk ook duidelijk dat die pijl bedoeld is voor de komende afslag, dewelke u ook wilt nemen.
Mijn advies: schuif gewoon aan, zoals je ook doet in de bakker.
Natuurlijk besef ik dat wat ik hier beschrijf, normaal gezien, niet hoort. Daarom noem ik het ook 'mijn manoeuvres'.
Logisch gezien, zou ik moeten doen wat jij zegt, aanschuiven.
Ik wou gewoon graag op de hoogte zijn van wat ik doe, volgens de wegcode, strafbaar is of niet.
Ondertussen, weet ik nu dat Situatie 1 het onduidelijk is en Situatie 2 verboden.
Daarom ook dat ik Situatie 2 niet meer ga uitvoeren.
Maar, ondanks dat het logisch zou zijn om in situatie 1 ook mooi aan te schuiven, zoek ik een reden waarom het expliciet niet zou mogen wat ik doe.
Dus vanaf dat iemand me aan de hand van de wegcode kan aantonen dat er expliciet staat dat wat ik doe op dat kruispunt niet mag, zal ik ook mij daaraan aanpassen.
Want hoe ik Situatie 1 aanzie is:
Ik rijd wel degelijk rechtdoor, door groen.
Pas erna zet ik mij links (of voeg ik in om links af te slaan).
Ik ga hierbij niet over een witte lijn (maar stippellijn).
En ik wacht dan voor het volgende rode licht om dan links af te slaan bij groen.
Stel (het is niet zo het geval) dat tussen de eerste lichten en de tweede lichten aan de rechter kant een kruising zonder lichten zou zijn. Als hier een wagen de baan oprijdt zou die zonder een overtreding te begaan zich gewoon links kunnen zetten voor de tweede lichten, toch?
Dus een wagen die dan niet van deze denkbeeldige kruising komt maar van de hoofdbaan, mag zich dan toch op dat punt ook nog links zetten?
Moest ik rechtdoor gaan door groen en dan aan het kruispunt gewoon links afslaan, begrijp ik best dat ik op dat moment een rood licht negeer. Maar wat ik doe, ik weet het niet.
Of de dubbele lichten moeten aangepast worden om het duidelijk te maken, of de witte volle lijn die er vroeger was moet terugkomen. En dan ben ik direct akkoord dat wat ik doe tegenstrijdig is met de wegcode