verjaringstermijnen

Martijn007
Topic Starter
Berichten: 1

verjaringstermijnen

#1 , 30 sep 2013 23:42

Hallo,
Ik mocht op 12 juni 2013 een afschrift dagvaarding ontvangen van de gerechtsdeurwaarder, betreffende de politierechtbank.
in augustus 2011 heb ik bij de politie klacht neergelegd wegens diefstal van mijn boordocumenten (autopapieren), gepleegd door mijn ex. In afwachting kreeg ik een papier van de politie mee waardoor ik hiermee blijkbaar in regel zou zijn om verder met mijn voertuig te mogen rondrijden. Daar ik de originele ontvreemde documenten echter van mijn ex mocht terugkrijgen ben ik dit terug gaan melden bij de politie. Echter moesten de duplicaten (her-aangevraagde documenten) dan terug ingegeven worden. Ik dit alles gedaan met de veronderstelling dat ik nu echter op mijn beide oren kon slapen. Toen ik mij ettelijke maanden aanbood op de keuring , bleek ik mijn auto niet te kunnen laten keuren, daar er een probleem was van schrapping autopapieren. Dus TERUG naar AF... Ik terug naar verzekeraar gebeld en naar politie geweest, alles ging nu in orde komen. Ondertussen moest ik opnieuw mijn jaar taks betalen, maar aangezien papieren nog niet in orde waren wou ik ook wachten met de betaling ervan te doen. Ik moest nu gewoon nog eventjes wachten op nieuwe uitnodiging van de autokeuring , en dan ging alles effectief WAARSCHIJNLIJK wel in orde komen. Toevallig werd ik door een zwaantje diezelfde week pardoes nog aangehouden voor een defect stoplicht. Alle "eendjes" zwemmen dus wel degelijk NIET in het water. Want ik had blijkbaar toevallig een wilde ontmoet. Meneer Uw stop doet het niet "papieren" , euuuh kan zijn agent. excuseer me, ik zal er anders direct mee naar de garage gaan. Meneer heeft geen geldig keuringsbewijs, hij is dus in overtreding ! Ik heel mijn uitleg gedaan, pv getoond. Punt andere lijn, het diertje had blijkbaar geen oren naar mijn verhaal. Plots ontvang ik op 05/12/2012 een boete van 60€ , ik 2 dagen later protestbrief + pv , alsook nogmaals per fax verstuurd. 2 maand later (05/02/2013) plots een HERINNERING om die 60€ te betalen, maar geen woord over mijn protest. ik terug alles per brief + weeral per fax BLIJVEND AANHOUDEND protest aangetekend tegen die penale boete (omschrijving art.24par.1 KB 15.03.1968 techn. eisen/autokeuring) Tot ik plots de een dagvaarding mocht ontvangen (op 12 juni 2013) om te verschijnen voor de politierechtbank op 28 oktober 2013.
Kan dit alles zomaar, en datum feiten dateren echter ook al van april 2012.
Kan iemand mij hierbij helpen a.u.b.
groeten,
Mathijs

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#2 , 01 okt 2013 09:50

Kan iemand mij juist zeggen wat de verjaringstermijnen betreft van verkeersovertredingen? Is er een verschil tussen kleine overtredingen en zwaardere feiten?
Ik ben in april 2010 geflits geweest in een zone 30 tegen 49 met een boete van 120€ als gevolg omdat ik volgens de politie met een wagen reed die niet verzekerd was, niet ingeschreven was en dus ook niet gekeurd was.
De zaak is voorgekomen in februari 2012 waar ik deels gelijk kreeg. 3 van de 4 feiten werden weerlegd. Ik heb kunnen aantonen dat de wagen wel degelijk verzekerd en ingeschreven was en dat de keuring 3 dagen voor de feiten gebeurde.
Na 1 jaar en half krijg ik dan pas de overschrijving om alles te betalen... en doordat ik toen gelijk gekregen had mag ik nu het bedrag betalen van 170€

Nu zei iemand mij dat voor zulke feiten er wel degelijk een verjaringstermijn bestond. Ik had die 50€ natuurlijk zonder probleem betaald zonder die andere punten... maar om enkel dit te kunnen betalen moest ik via de rechter gaan...

Dus ja voel mij nu wel bedrogen eigenlijk want ik krijg gelijk, maar ik mag wel een pak meer gaan betalen voor een feit dat dus oorspronkelijk 50€ bedroeg. Ik vind het gewoon erg dat ik extra gestraft wordt omdat ik gelijk had. want zo voelt het aan... dus als ik iets kan vinden om er toch tussen uit te raken dan wil ik dat ook doen en om mijn geweten wat te sussen wil ik als dit zou lukken het bedrag van de oorspronkelijke boete zou storten aan een goed doel voor verkeersslachtoffers aangezien ik wel degelijk besef dat ik die overtreding begaan heb.
Beste

Er bestaat een verschil tussen de verjaringstermijn van de strafvordering en die van de straf.

Ik ga ervan uit dat de verjaringstermijn van de strafvordering voor u niet van belang is, aangezien er inmiddels een vonnis werd uitgesproken, dat vermoedelijk ook definitief is.

De verjaringstermijn voor politiestraffen bedraagt 1 jaar. Of het om een politiestraf gaat, hangt af van de vraag of u werd veroordeeld tot een geldboete van 50 EUR effectief (wat mij sterk lijkt), dan wel of er een deel met uitstel werd opgelegd.

De verjaringstermijn begint te lopen van zodra de uitspraak definitief is, d.i. 15 dagen na het vonnis.

De verjaringstermijn is bovendien tijdens de periode van het uitstel van de veroordeling.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”