geflitst met verkeerde nummerplaat

spurnd
Topic Starter
Berichten: 95

geflitst met verkeerde nummerplaat

#1 , 26 sep 2013 11:29

Dag allen

Ik rij blijkbaar al enkele jaren rond met een verkeerde nummerplaat. Mijn vader heeft mij hier op gewezen een kleine maand geleden. Zelf had ik dit nog niet door. in de tussentijd heb ik nog geen tijd gehad om een nieuwe plaat bij te gaan laten maken. Nu ben ik enkele weken geleden geflitst geweest langs de voorkant van de wagen, waar de verkeerde plaat hangt. Nu is mijn vraag: hoe reëel is het dat ze er alsnog bij mij uit gaan komen? Want ik neem aan dat iemand anders die wel die nummerplaat heeft, nu die boete gaat krijgen? en wat zijn dan de consequenties voor mij?Ik weet dat ik in fout ben, en ik ben mij hiervan bewust, maar het was geen fout die ik opzettelijk heb gepleegd(al vermoed ik dat dat een zwak excuus gaat zijn...)

bedankt voor de info
Laatst gewijzigd door spurnd op 28 sep 2013 15:46, 2 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 26 sep 2013 19:52

Heel zwak excuus ik vermoed zelfs geen enkel
Valsheid in geschriften en het gebruik ervan wegens het aanbrengen van een valse reproductienummerplaat lijkt me ook mogelijk.
Dit buiten de verkeersovertreding natuurlijk.
Niet zo slim dus als er vervolging van komt

spurnd
Topic Starter
Berichten: 95

#3 , 26 sep 2013 20:59

bedankt voor het antwoord. En wat is de mogelijke straf hierop? Ik vermoed als het tot een rechtzaak zou komen, dat het wel in mijn voordeel pleit dat ik een blanco strafblad heb? wat is de kans dat ik hiervoor effectief de cel in zou gaan? want valsheid in geschrifte klikt bijzonder serieus. Terwijl ik geen slechte bedoelingen had en dat ik het ook niet bewust deed om boetes te ontlopen. bovendien is verzekering, inschrijving, en de originele plaat aan de achterzijde wel in orde...

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 26 sep 2013 21:27

Dat is ook serieus....
Ik zou zeggen ASAP een nieuwe reproduktie nummerplaat vooraan zetten liever vandaag dan morgen.

valsheid in geschriften art 196 strafwetboek.
(niet dat u nu direct deze straf zal krijgen ....)
Art. 196. (Zie NOTA 1 onder TITEL) Met (opsluiting van vijf jaar tot tien jaar) worden gestraft de andere personen die in authentieke en openbare geschriften valsheid plegen en alle personen die in handels- of bankgeschriften of in private geschriften valsheid plegen, <W 2003-01-23/42, art. 49, 040; Inwerkingtreding : 13-03-2003>
Hetzij door valse handtekeningen,
Hetzij door namaking of vervalsing van geschriften of handtekeningen,
Hetzij door overeenkomsten, beschikkingen, verbintenissen of schuldbevrijdingen valselijk op te maken of achteraf in de akten in te voegen,
Hetzij door toevoeging of vervalsing van bedingen, verklaringen of feiten die deze akten ten doel hadden op te nemen of vast te stellen.

lohabra
Berichten: 1015

#5 , 27 sep 2013 13:39

Ik zou spontaan eerder denken aan:

Artikel 62bis

Onverminderd de bepalingen van de wet van 30 juli 1979 betreffende de radioberichtgeving is het verboden elke uitrusting die of elk ander middel dat de vaststelling van overtredingen van deze wet en van de reglementen betreffende de politie over het wegverkeer, bemoeilijkt of verhindert of automatisch werkende toestellen bedoeld in artikel 62 opspoort, bij zich te hebben.


==> een foutieve nummerplaat vooraan, zou hieraan kunnen voldoen.


Qua strafmaat, voor een overtreding tegen artikel 62bis:

Artikel 29bis

Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot drie maanden en met geldboete van 100 euro tot 1 000 euro, of met een van die straffen alleen wordt gestraft, hij die een overtreding begaan heeft van artikel 62bis. Deze straffen worden verdubbeld bij herhaling binnen drie jaar te rekenen van de dag van de uitspraak van een vorig veroordelend vonnis dat in kracht van gewijsde is gegaan.

De uitrusting of elk ander middel bedoeld in datzelfde artikel wordt onmiddellijk in beslag genomen door de bevoegde personen zelfs indien ze niet aan de overtreder toebehoren. Ze worden verbeurdverklaard overeenkomstig de artikelen 42 en 43 van het Strafwetboek of artikel 216 bis van het Wetboek van Strafvordering en worden vernietigd.


* Deze bedragen nog te vermenigvuldigen met 6 (opdeciemen)
* Een gedeelte kan voorwaardelijk zijn
* Daarbovenop 150 euro verplichte bijdrage aan het zogenaamde slachtofferfonds
* Daarbovenop gerechtskosten


Daarnaast, riskeer je ook nog een vervallenverklaring uit het recht tot het besturen van een motorvoertuig, van minimaal 8 dagen tot maximaal 5 jaar

Artikel 38

§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :

1° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 34, 37, 37bis, § 1er, of 62bis;

De vervallenverklaringen uitgesproken krachtens deze paragraaf bedragen ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar; zij kunnen evenwel uitgesproken worden voor een periode van meer dan vijf jaar of voorgoed indien de schuldige binnen de drie jaar vóór de overtredingen bedoeld in 1° en 5°, veroordeeld is wegens een van deze overtredingen.



Hogerstaande, allemaal los van de beteugeling voor de begane snelheidsinbreuken.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 27 sep 2013 14:12

Inderdaad dat ook nog niet aan gedacht.....
Komt er nog bij.

Bij aantreffen worden zulke nummerplaten als van 'vals beticht stuk' ter griffie neergelegd worden = gele enederleggingssstaat
Rechtbank zal wel beslissen wat van toepassing is.

Bas26
Berichten: 15

#7 , 27 sep 2013 16:02

Hoe gaan ze bij u terecht kunnen komen als ze niet het juiste nummerplaat hebben?

basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#8 , 27 sep 2013 17:18

ook effe serieus wezen. In dit geval is er duidelijk sprake van verwarring die ter goeder trouw gebeurde. zonder negatieve antecedenten zal een rechtbank in voorkomend geval dit weinig zwaarwichtig behandelen.
ik zou dit zelf gaan melden aan de politie zodat je duidelijk kan maken dat je je niet wou onttrekken aan de sanctie in kwestie.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

spurnd
Topic Starter
Berichten: 95

#9 , 27 sep 2013 19:47

bedankt voor alle antwoorden en tips. ondertussen ben ik een nieuwe correcte nummerplaat gaan halen en hangt deze ook al aan de wagen(op aanraden van Franciscus. Waarvoor dank!). Ik moet zeggen dat ik het een behoorlijk bittere pil om te slikken vind. zeker voor een braaf manneke dat nog nooit iets "ergs" heeft gedaan. Ik heb slechts 1-maal ooit een boete gehad wegens gsm-gebruik achter stuur(10-tal jaar geleden)... Maar zoals Franciscus als zei in zijn eerste antwoord heb ik maar een zwak excuus blijkbaar. Ook al is dat excuus de (harde) waarheid...
blijkbaar zijn er dus 2 mogelijkheden: ofwel "valsheid in geschrifte" of "artikel 62bis". Ik hoop dat dit een "of-verhaal" is en niet EN valsheid in geschrifte EN artikel 62bis?

En dan heb ik nog de keus tussen zelf naar de politie te stappen en mijn verhaal te doen OF afwachten of de politie mij uberhaupt kan vinden... Een geldboete en zelfs verbeurdverklaring van mijn wagen kan ik mee leven. Maar de gevangenis in hiervoor? dat zou ik persoonlijk er zwaar over vinden. Zeker aangezien ik geen voorgeschiedenis heb of ook maar bewust de intentie had om boetes te ontlopen of de politie op een verkeerd been te zetten( ik wist eerlijk gezegd niet eens dat ze langs de voorkant konden flitsen).

Franciscus
Berichten: 38599

#10 , 27 sep 2013 20:10

Ofwel wordt het uitgezocht en en komen ze bij TS terecht en dan begint het mogelijk.
Als dan al zou blijken dat de fout is rechtgezet om wat voor reden ook ...dan is het nog de rechtbank die zal beslissen gezien vermoedelijk geen voorstel minnelijke schikking.

Indien er geen brief komt zo snel mogelijk en liefst vandaag dan morgen een andere nummerplaat laten maken ... deze plaatsen en zeker het bonnetje met datum bijhouden.

spurnd
Topic Starter
Berichten: 95

#11 , 27 sep 2013 20:33

Ofwel wordt het uitgezocht en en komen ze bij TS terecht en dan begint het mogelijk.
Als dan al zou blijken dat de fout is rechtgezet om wat voor reden ook ...dan is het nog de rechtbank die zal beslissen gezien vermoedelijk geen voorstel minnelijke schikking.

Indien er geen brief komt zo snel mogelijk en liefst vandaag dan morgen een andere nummerplaat laten maken ... deze plaatsen en zeker het bonnetje met datum bijhouden.
de nieuwe plaat hangt er ondertussen al op(zie mijn laatste bericht)... heb wel geen bonnetje. wel betaald met bancontact, dus heb wel nog een bankafschrift...

Waarvoor staat de afkorting TS? Is het volgens u verstandig om zelf naar de politie te stappen en daar mijn verhaal te doen? of best afwachten?

Franciscus
Berichten: 38599

#12 , 27 sep 2013 21:07

Topic starter.

Neen, nu gewoon afwachten.

lohabra
Berichten: 1015

#13 , 28 sep 2013 15:24

ook effe serieus wezen.
In dit geval is er duidelijk sprake van verwarring die ter goeder trouw gebeurde. zonder negatieve antecedenten zal een rechtbank in voorkomend geval dit weinig zwaarwichtig behandelen.
ik zou dit zelf gaan melden aan de politie zodat je duidelijk kan maken dat je je niet wou onttrekken aan de sanctie in kwestie.
Ik vrees dat bij een betrapping, het parket topicstarter toch zal willen dagvaarden voor een 62bis. Maar topicstarter doet er (in voorkomend geval) wel goed aan, om zijn fout asap recht te zetten (en daarvan het bewijs te leveren) VOORDAT hij gedagvaard wordt. En (in voorkomend geval) alvast een goeie advocaat te zoeken.

Want de procureur gaat topicstarter (in voorkomend geval) wel fameus 't vuur aan de schenen leggen. Uiteindelijk is dan de rechter degene die een oordeel zal moeten vellen.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”