Parkeerboete 2de graad voor parkeren in "duinengebied" ??!

Ingem88
Topic Starter
Berichten: 2

Parkeerboete 2de graad voor parkeren in "duinengebied" ??!

#1 , 17 sep 2013 13:11

Op 22/7/2013 ontving ik onder de ruitenwissers een parkeerboete van de 2de graad ten bedrage van 110 euro voor het verbod te parkeren 'in duinengebied'. Volgens Art.24 is het verboden te parkeren waar het EEN GEVAAR ZOU BETEKENEN OF HINDER VOOR ANDERE WEGGEBRUIKERS.
Nu moet ik zeggen dat ik geparkeerd stond (samen met nog een 3-tal andere auto's) op een stuk helmgras NAAST het fiets- en voetpad (dus zeker voor niemand hinderend en zeker niet op de paden) en dan ook nog eens NAAST een GLASCONTAINER die daar ook staat.. Mag die dan wel in 'duinengebied' staan?? (Hoek Logierlaan / Parklaan).
Omdat daar ook nergens een doorsteepte P staat (dus verbodsteken parkeren) parkeerde ik hier reeds vele vorige jaren ook en toen we in augustus weer in Middelkerke waren stonden daar ook nu weer 4 à 5 auto's geparkeerd.. Je staat daar ook werkelijk in niemand zijne weg! En niemand had toen gedurende anderhalve week een boete gekregen??!

Mijn vraag is nu of deze boete wel terecht en rechtsgeldig is?? Aangezien er nergens verbodstekens of wat dan ook staan en het duinengebied pas 4-tal meter van straat begint na een prikkeldraad..
Ik ontving deze week mijn herrinering en twijfel nu of ik die wel zou moeten betalen?
Weet iemand of ik met zekerheid wel of niet moet betalen?

alvast bedankt voor jullie hulp,
Inge

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 17 sep 2013 13:36

Die plaats ligt binnen de bebouwde kom en vlak bij een kruispunt.
Het volgende is mogelijk van toepassing:
Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :

1° onverminderd artikel 23.4, op de trottoirs en, binnen de bebouwde kommen, op de verhoogde bermen, behoudens plaatselijke reglementering;
...
in de nabijheid van de kruispunten, op minder dan 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan, behoudens plaatselijke reglementering;
...

Ingem88
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 17 sep 2013 18:16

Kan er nog sprake zijn van een 'verhoogde berm' als er naast de rijweg eerst nog een voet- & fietspad loopt en dan pas de graskant??

Reclame


lohabra
Berichten: 1015

#5 , 17 sep 2013 18:53

http://goo.gl/maps/tS4xv" onclick="window.open(this.href);return false;
http://goo.gl/maps/nfQld" onclick="window.open(this.href);return false;

Of heb je geparkeerd in de Parklaan?

Mij lijkt het in ieder geval een verhoogde berm (zie boordsteen) ==> daar mag je in de bebouwde kom in de regel niet op parkeren.
Heb je vlak in de buurt van die glasbol geparkeerd? ==> mogelijks ook nog eens te dicht bij de hoek, ttz. op minder dan 5 meter van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan
In de Louis Logierlaan, staat dan ook nog eens een parkeerverbodsbord. (lekker goed gedraaid, en lekker goed verstopt achter dat blauwe aanwijzingsbord. maar die oranje paal had mss een belletje kunnen doen rinkelen)
Laatst gewijzigd door lohabra op 17 sep 2013 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 17 sep 2013 19:03

8_) Maar nog altijd een oranje paal en achterzijde

lohabra
Berichten: 1015

#7 , 17 sep 2013 19:04

Mogelijke inbreuken die het zouden kunnen zijn:

1) te dicht bij de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan
2) in de bebouwde kom op een verhoogde berm
3) op minder dan 20 meter voor die verkeersborden (verkeersbord dat een fietspad aanduidt, staat niet op minstens 2 meter hoogte tov de rijbaan)
8_) Maar nog altijd een oranje paal en achterzijde
Zoals u kan zien, heb ik daar ook even aan gedacht. Maar nu ik het topic nog eens rustig herlees. Vermits in de buurt van die glasbol en voor de prikkeldraad, naar ik vermoed dan toch niet in overtreding met dat parkeerverbodsbord (ik kan wel niet zien of het een E1/E3 is) ?
Omdat daar ook nergens een doorsteepte P staat (dus verbodsteken parkeren) parkeerde ik hier reeds vele vorige jaren ook en toen we in augustus weer in Middelkerke waren stonden daar ook nu weer 4 à 5 auto's geparkeerd.. Je staat daar ook werkelijk in niemand zijne weg! En niemand had toen gedurende anderhalve week een boete gekregen??!

Mijn vraag is nu of deze boete wel terecht en rechtsgeldig is?? Aangezien er nergens verbodstekens of wat dan ook staan en het duinengebied pas 4-tal meter van straat begint na een prikkeldraad..
Er hoeft niet noodzakelijk een verbodsteken te staan, om in overtreding te staan. Er bestaan ook regels die het parkeren (of stilstaan en parkeren) verbieden. Wie deze regels overtreedt, krijgt terecht een PV. Ook het feit dat daar geregeld anderen dezelfde inbreuk begaan, helpt uw zaak geen stap verder. Dat is namelijk geen excuus.

Om het mss cru (doch correct) te stellen. Ofwel stond u in overtreding, en is het PV terecht. Ofwel stond u niet in overtreding, en is het aan u om uw onschuld te bewijzen. Zoals ik hierboven al aangaf, zijn er meerdere mogelijkheden waarmee je in overtreding zou kunnen zijn geweest. Om een sluitend antwoord te kunnen geven: waar stond je exact? En welke inbreuk is er precies weerhouden (artikel 24 is nogal vaag) ? En wat stond er in hun vaststellingen beschreven?
Kan er nog sprake zijn van een 'verhoogde berm' als er naast de rijweg eerst nog een voet- & fietspad loopt en dan pas de graskant??
Of er nog een fietspad en trottoir tussen de rijbaan en de desbetreffende berm ligt, speelt mijns inziens geen rol. Een berm is gelijkgronds, van zodra hij op hetzelfde hoogteniveau ligt als de rijbaan. Een berm is verhoogd, van zodra hij op een hoger niveau ligt dan de rijbaan. Voor zover ik kan zien, is dat hier inderdaad het geval. Ik zie toch een boordsteen.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

lohabra
Berichten: 1015

#8 , 17 sep 2013 19:27

Stond je zoals deze wagens ?

http://goo.gl/maps/iJ8Pw" onclick="window.open(this.href);return false;

==> in dat geval vermoed ik: parkeren in de bebouwde kom, op een verhoogde berm.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”