Parkeerboete

snader
Topic Starter
Berichten: 3

Parkeerboete

#1 , 16 sep 2013 16:14

Mijn vriendin heeft net een parkeerboete ontvangen, die we ergens wel verwacht hadden, maar waar we niet akkoord mee gaan. Nu vraag ik mij af of we deze kunnen aanvechten, of dat ze toch in de fout gegaan is.

De feiten:
Mijn vriendin heeft haar auto gisteren (zondag) geparkeerd op een parking aan het station waar parkeermeters staan. Daar stond vermeld dat op zondag de parking vrij van betalen is. Nu zou ze pas maandag terugkomen met de trein, dus zij heeft een dagticket gekocht.
Zij kocht dit ticket dus op zondag rond 13u30 dacht ik. Nu had ik verwacht dat het ticket pas zou ingaan op maandag en geldig zou zijn tot het einde van de betaalperiode op maandag. Dit is toch wat andere automaten doen. Maar op het ticket stond dat het slechts geldig was tot ongeveer (ik denk) 7u30 maandag.

Ze kon dus op geen enkele manier een parkeerticket voor maandag bekomen, terwijl ze wel betaald had. Dus heeft ze toch dat ticket dat geldig was tot 7u30 onder de ruit gelegd, en aangeduid wanneer het gekocht was en dat het om een dagticket ging. Dit was blijkbaar niet voldoende en ze heeft bij terugkomst dus een boete onder haar ruitenwisser gevonden.

Heeft de parkeerautomaat hier gewoon geen verkeerd uur op het ticket geprint?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 16 sep 2013 22:46

En van wie is die parking...en wie heeft het beheer?

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 16 sep 2013 22:46

Een dagticket (ook wel gekend als langparkeren) is specifiek geldig op de dag dat men het ticket neemt, en in dit geval dus zondag. Had uw vriendin nu gekozen voor kortparkeren, dus betalen per uur, had de termijn pas beginnen lopen op maandagochtend, en had ze waarschijnlijk geen probleem gehad.

Reclame

snader
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 17 sep 2013 09:06

En van wie is die parking...en wie heeft het beheer?
Denderleeuw, wordt beheerd door Optimal Parking Control (OPC)
Een dagticket (ook wel gekend als langparkeren) is specifiek geldig op de dag dat men het ticket neemt, en in dit geval dus zondag. Had uw vriendin nu gekozen voor kortparkeren, dus betalen per uur, had de termijn pas beginnen lopen op maandagochtend, en had ze waarschijnlijk geen probleem gehad.
Dat kan verklaren. Maar ergens vind ik het toch nog vreemd.
Het tarief voor langparkeren bedraagt 6€. Het kortparkeren kost 1€/u. Mijn vriendin had lang parkeren gekozen en dus 6€ betaald. Het betalend parkeren is enkel tussen 6u en 18u, en niet op zondag.
Zoals ik zei heeft ze dus op zondag om 13u30 6€ betaald. Haar ticket was tot 7u30 geldig. Als ik dat nareken heeft ze dus zogezegd voor 6 uur betaald. Dat is geen dagticket dan. Want een dag bedraagt 12uur.
Nu het is mogelijk dat ze vergeten is de lang parkeren knop te gebruiken, maar dan nog verwacht ik dat die 6uur pas ingaan vanaf maandagochtend.

Nu komt het er naar mijn mening nog steeds op neer dat ze heeft betaald om daar de zondag te mogen staan, terwijl het dan vrij parkeren is. Ze heeft de boete overigens om 9u30 gekregen. Hadden haar 6u pas begonnen op maandagochtend had ze een geldig ticket gehad.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 sep 2013 09:36

Heeft u het ticket nog en wat staat er concreet op? Uur van betaling en hoeveel juist betaald is?

snader
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 18 sep 2013 19:29

Op het ticket staat:
Aankomst : 15/09/13 13:29
Toegelaten tot : 16/09/13 07:29
6,00 EUR betaald

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 sep 2013 09:28

Een dagticket (ook wel gekend als langparkeren) is specifiek geldig op de dag dat men het ticket neemt, en in dit geval dus zondag. Had uw vriendin nu gekozen voor kortparkeren, dus betalen per uur, had de termijn pas beginnen lopen op maandagochtend, en had ze waarschijnlijk geen probleem gehad.
Dit kunnen ze onmogelijk hard maken. Op deze manier aanvaarden ze een betaling voor een dienst die gratis is.

Op de website staat hier trouwens niets over, op de automaat wel?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”