brommer geslipt door modder van bouwwerf op fietspad

Foody
Topic Starter
Berichten: 76

brommer geslipt door modder van bouwwerf op fietspad

#1 , 10 sep 2013 15:28

Beste,

Graag jullie mening over volgende situatie.

Vanmorgen kwam ik ten val met mijn a-klasse brommer op het fietspad.
Dit omdat er een grote modderpoel heel het fiets/voetpad bedekt. Hij is ongeveer 8 cm diep en 3 meter breed.
Dit is de oprit van een bouwwerf, de modder ligt daar door de vrachtwagens en camionetten die op en af rijden met zand en andere materialen/diensten. Een tijd lang lagen er onveilige rijplaten (lees met hoge randen die scheef lagen, zelfs deels op de rijbaan, een spekglad werden in de regen) maar deze zijn nu weg. Waardoor deze plas is ontstaan (welke gedeeltelijk onder de platen bestond)
De werfleider is na mijn val uit zijn wagen gestapt (ik vermoed toch de werfleider) en zei me dat het mijn schuld was want ik zou geremd hebben op de modder.
Ik ben dan maar naar mijn werk gereden. Ik belde vervolgens naar de politie, welke mij in eerste plaats afwimpelde dat ik geen reden had. Vervolgens konden ze enkel een melding maken. Ze gingen dan iemand naar die werf sturen en mij dan van mijn melding een mail sturen.
Toen ik 5 uur later nog steeds niets vernomen had belde ik hen terug op en kreeg een andere agent aan de lijn.
Deze vertelde mij dat zijn collega niet echt geneigd was mij te helpen maar dat hij dat wel ging doen. Ze hadden nog steeds niemand gestuurd maar hij ging dat nu wel doen. Deze man noteerde ook mijn gegevens (vorige vrouw enkel email adres?)
Ze gingen een pv opmaken en de verantwoordelijke zoeken. En ofwel in de minne regelen ofwel met een aanrijdingsformulier.

Nu deze middag ging mijn collega reeds langs deze plek en bleek dat ze al een groot deel opgekuist hadden, dus VOOR de politie er al gaat zijn. Ik heb spijtig genoeg geen foto's genomen van toen ik gevallen ben. Enkel van mijn brommer en kleding. Ik ben wel van plan dit onderweg naar huis te doen maar ja wat ligt er dan nog?

Ben ik zelf verantwoordelijk voor mijn val of de mensen van de werf en wat kan ik beter nog doen?

Alvast bedankt voor jullie tijd.

Met vriendelijke groeten,
Foody

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 10 sep 2013 16:17

Je had beter onmiddellijk terplaatse de politie laten komen. Nu heb je geen enkel bewijs meer van het ongeval.

Foody
Topic Starter
Berichten: 76

#3 , 10 sep 2013 16:31

Beste Mava,

Ja dat weet ik wel. Spijtig genoeg kan ik de tijd niet meer terug draaien en is dat nu dus ook geen optie.
Politie is ter plekke geweest om 15:30!!! en heeft in hun verslag gesteld dat het wegdek over 3 met zwaar beschadigd is wegens de werken aan de bouwwerf maar dat er geen zand meer was. Ze raden mij aan om via de gemeente te gaan voor de verzekeringen en hen dus aansprakelijk te stellen wegens de grote barsten end.
Ik ga nu na mijn werk foto's trekken.

Reclame

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#4 , 10 sep 2013 16:56

Hebt u enige gegevens van de persoon die u omschrijft als de werfleider (zoals bv. nummerplaat)?
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Foody
Topic Starter
Berichten: 76

#5 , 10 sep 2013 16:58

Nee, ik kan zo wel eens kijken of hij er nog staat. Ik stop om 17 uur.
Maar ik kan hem persoonlijk toch niks maken?

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#6 , 10 sep 2013 17:42

Neen, maar u kan wel zijn gegevens doorgeven aan de politie, die hem dan zal verhoren als getuige van de feiten.

Als hij dan het ongeval erkent, maar de schuld in uw schoenen schuift, dan bestaat er tenminste al geen twijfel meer over het ongeval zelf.

Daarmee staat natuurlijk de aansprakelijkheid nog niet vast, maar zonder bewijs van het ongeval, maakt u zelfs geen schijn van kans.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Foody
Topic Starter
Berichten: 76

#7 , 10 sep 2013 20:54

Ik heb foto's van de plaats gemaakt en samen met het bewijs van politie zou ik volgens politie genoeg moeten hebben. Ook omdat er in de melding staat dat er duideljke beschadehgingen in het wegdek zijn waar gemeente voor verantwoordelijk is.

Turaki
Berichten: 6870

#8 , 10 sep 2013 21:04

Als de gemeente een beetje werkt zoals die andere wegbeheerder, nl de vlaamse overheid, wees dan maar zeker dat zij dan in eerste instantie uw claim gaan afwijzen, omdat er geen vaststellingen zijn gebeurt op het moment van het ongeval zelf. U kan namelijk overal gevallen zijn, en dan proberen de gemeente aansprakelijk te stellen. Zolang er geen ontegensprekelijk bewijs is dat de oorzaak van uw schade de toestand van de weg is, geef ik u weinig kans op succes.

Een tip indien u een ongeval heeft door de toestand van de weg (hetzij putten, losse stenen, modder, olie, of andere voorwerpen): altijd ter plaatse blijven en politie vaststellingen laten komen doen.

Franciscus
Berichten: 38599

#9 , 10 sep 2013 21:07

Gezien werf is de werf verantwoordelijk. Normaal moet men bescherming leggen over een trottoir om vooral de riolering enz onder de stenen te beschermen.
In eerste instantie is gemeente aansprakelijk maar indien een werf zijn deze verantwoordelijk.

Voor de rest zie @Turaki

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#10 , 10 sep 2013 23:17

Ik heb foto's van de plaats gemaakt en samen met het bewijs van politie zou ik volgens politie genoeg moeten hebben. Ook omdat er in de melding staat dat er duideljke beschadehgingen in het wegdek zijn waar gemeente voor verantwoordelijk is.
En heeft u dan tenminste melding gemaakt van de mogelijke getuige? Want met de foto's bewijst u misschien perfect dat de toestand er erbarmelijk bijlag, maar daarmee bewijst u natuurlijk nog niet dat u effectief ten val kwam.
Laatst gewijzigd door ddanck op 10 sep 2013 23:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#11 , 10 sep 2013 23:20

Als de gemeente een beetje werkt zoals die andere wegbeheerder, nl de vlaamse overheid, wees dan maar zeker dat zij dan in eerste instantie uw claim gaan afwijzen, omdat er geen vaststellingen zijn gebeurt op het moment van het ongeval zelf.
Wees maar zeker dat de gemeente op dezelfde manier zal reageren. De regels zijn voor iedereen dezelfde. En die regels zeggen onder meer dat iedereen die vordert, daarvan het bewijs moet leveren (1315 B.W., 870 Ger.W.)
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Foody
Topic Starter
Berichten: 76

#12 , 11 sep 2013 09:54

Ik heb melding gemaakt bij de politie maar die vond het ook niet nodig om direct te gaan zien. Ze zijn pas gaan zien om 15:44.
Ik heb ook melding gemaakt van die getuigen hoor. Met persoonsbeschrijving en kledingsdracht. Maar aangezien de agent ten eerste pas uren later is gaan zien en dan ook nog op de verkeerde plaats zal dat niet veel uithalen denk ik he?
Indien alles wordt verworpen wat gebeurd er dan met mijn schade? Ik heb nog nooit iets voorgehad met mijn brommer of gelijk wat dus ben hier niet zo gekend in. Ik laat dan de schade repareren op eigen kosten en de verzekering doet niets of hoe moet ik dat zien?

devraagis
Berichten: 5

#13 , 11 sep 2013 10:12

Indien U over een juridische bijstand-verzekering beschikt, zou U contact met uw verzekeraar moeten nemen.

Foody
Topic Starter
Berichten: 76

#14 , 11 sep 2013 11:24

Ik heb mijn ongeval gemeld aan mijn verzekering die ook rechtsbijstand inhoud. Nu gewoon aan hen overlaten met alle bewijzen die ik heb?

devraagis
Berichten: 5

#15 , 12 sep 2013 12:06

Ja, ik zou het zo doen. De verzekeraar is een professioneel die ervaring heeft met dergelijke gevallen. Hij wordt ook betaald om dergelijke zaken te regelen. Indien nodig zal hij zelf een advocaat (moeten) betalen die U voor de rechter zal vertegenwoordigen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”