vluchtmisdrijf

Koekje84
Topic Starter
Berichten: 2

vluchtmisdrijf

#1 , 07 sep 2013 10:04

Geachte,

In januari 2011werd ik door mijn verzekering op de hoogte gebracht dat ik op 11 december 2010 betrokken was bij een verkeersongeval in Vlaanderen in de straat parralel van waar ik woon.

Er werd op 15 december dan ook te Brussel klacht tegen mij neergelegd met vluchtmisdrijf voor het ongeval van 11 december.

Ik was nogal verward na deze brief.

Was in die periode net aan het verhuizen naar onze nieuwe stek daar.

Ik heb geen verkeersongeval gehad waar ik weet van had. Ik kom ook amper in de parallel straat.

Ik ben in mijn agenda nagegaan wat ik die dagen deed en waar ik was samen met mijn vriend en ouders.

Na veel denk werk en gissingen denken wij dus dat het vermoeddellijk gaat het om een vergissing of indien niet een parkeerschade die ik onbewust berokkend moet hebben bij het wegrijden in de sneeuw toen...vermoeddelijk....maar ook niet zeker...mijn auto heeft geen blutsen en deuken of geen kapotte lichten....namelijk op enkele kleine scharammetjes en lijntjes na zoals vele hebben.

Ik heb toen mijn verzekering gebeld. Zij waren heel onvriendelijk en zijden me dat ik me aan een gevangenisstraf kon verwachten.

Tevergeefs mailend naar de verzekering om dan te vragen dat ze dan tenminste naar mijn wagen zouden willen komen kijken, dat ik hen zelfs foto's wou opsturen zodat ze konden zien...en dat als er dan op basis daarvan moest blijken dat ik toch onbewust iets berkokkend heb dat ik daarvoor mijn verantwoordelijkheid wil opnemen...hebben ze dit nooit gedaan en onmiddellijk de tegepartij vergoed...

in April 2011 moest ik bij de wijkagent langsgaan...weer het hele verhaald gedaan. Die had toen het dossier niet bij en wist niet waar het lag...wss nog in Londerzeel???(wat hier toch een eindje vandaan is...)...het was een kort gesprek. Hij nam nota.

Ik vroeg en nu? Hij zei gezien het allemaal zo gelopen is en er een pv is dat ik nieuws zo krijgen over de straf??? en dat tegen het einde van 2011 of begin 2012.

Ik had me voorgenomen om, als ik gedagvaard zou worden een advocaat, raad te plegen.

Ik wil gerust, als ik per ongeluk iets misdaan heb, daarvoor verantwoordelijk zijn maar een gevangenisstraf??? Ik heb heel mijn leven braaf en hard gestudeerd, altijd in het gareel gelopen; ik heb een goede job waar men zeer tevreden is van mij. Ik ben zelfs iemand die niet tegen onrecht kan en in het leven altijd eerlijk is en mensen altijs zal helpen waar het moet....ik ben bang dat heel mijn leven verwoest zal worden door heel dit gedoe waar nooit duidelijkheid over geweest is...ik wil mijn job niet verliezen door een gevangenisstraf en hoe gekraakt zal ik daar uitkomen?

we zijn nu september 2013...en ik heb geen idee van wat ik nog kan verwachten...

Kan iemand me raad geven aub!?

Groetjes,

K

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#2 , 07 sep 2013 17:02

Eerst en vooral het goede nieuws: de kans is bijzonder klein dat u effectief een gevangenisstraf zal krijgen.

Artikel 33 wegcode stelt:
§ 1. Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot zes maanden en met geldboete van (1200) euro tot (12.000) euro of met een van die straffen alleen wordt gestraft:

1° elke bestuurder van een voertuig of van een dier die, wetend dat dit voertuig of dit dier oorzaak van, dan wel aanleiding tot een ongeval op een openbare plaats is geweest,
2° hij die wetend dat hij zelf oorzaak van, dan wel aanleiding tot een verkeersongeval op een openbare plaats is geweest,

...de vlucht neemt om zich aan de dienstige vaststellingen te onttrekken, zelfs wanneer het ongeval niet aan zijn schuld tewijten is.


Hoewel de wet voorziet in de mogelijkheid om in dat geval een gevangenisstraf op te leggen, blijven deze voorbehouden voor de meest uitzonderlijke gevallen.

Bovendien is de kans ook zeer groot dat de strafvordering voor de aanrijding reeds verjaard is (max. 2 jaar. na de feiten)

Er is echter ook minder goed nieuws. De strafvordering voor vluchtmisdrijf verjaart pas na drie jaar. Bovendien kan deze periode nog een worden verdubbeld zodat u theoretisch gezien zelfs tot december 2017 voor deze feiten kan worden vervolgd.

Weet alleszins dat principieel recht heeft op bijstand van een advocaat op kosten van de verzekeringsmaatschappij die u toen verzekerde.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

lohabra
Berichten: 1015

#3 , 07 sep 2013 19:53

Een gedeelte van de boete kan voorwaardelijk zijn. Maar bovenop de bedragen die Advodanck al meegaf: gerechtskosten, en 150 euro verplichte bijdrage aan het zogenaamde slachtofferfonds.

Daarnaast riskeert u ook nog:

Artikel 38

§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :

(...)

5° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 30, § 1 of
33 (noot: vluchtmisdrijf dus), § 1, 33, § 3, 1°.

De vervallenverklaringen uitgesproken krachtens deze paragraaf bedragen ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar; zij kunnen evenwel uitgesproken worden voor een periode van meer dan vijf jaar of voorgoed indien de schuldige binnen de drie jaar vóór de overtredingen bedoeld in 1° en 5°, veroordeeld is wegens een van deze overtredingen.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Reclame

bartvdv
Berichten: 1911

#4 , 07 sep 2013 20:04

Maar als je geen ongeval hebt veroorzaakt, dan blijf je dat toch gewoon bij hoog en bij laag volhouden. Als er geen uiterlijke tekenen zijn aan de wagen en er zijn geen getuigen, dan kan men jou toch niks maken.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#5 , 08 sep 2013 00:04

Het feit dat de politie is langs geweest, doet natuurlijk vermoeden dat er wel degelijk een getuige was.

Hoe anders kwam de politie bij de bestuurder terecht?
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

bartvdv
Berichten: 1911

#6 , 08 sep 2013 00:23

Tja, de eigenaar kan gewoon iemands nummerplaat hebben opgegeven, omdat ze daar toevallig net op dat moment voorbijreed of wegreed uit een parkeerplaats. Moeilijk is dat niet.

berenod
Berichten: 942

#7 , 08 sep 2013 03:02

Heb vele jaren geleden ook zoiets voorgehad, toen ben ik niet telefonisch/per post verwittigd, maar stond de politie onmiddelijk aan mijn deur.
Na vaststelling dat er volstrekt geen schade, noch enige verf van de andere wagen aan mijn wagen te vinden was (mijn wagen was wit, de wagen waarmee ik mee in aanrijding zou geweest zijn was knalrood!), is aan de zaak nooit verder geen gevolg gegeven.

Mischien was de politie toen zo snel omdat bij het zogezegde ongeval gewonden waren! Van ongeval tot politie aan de deur was mider dan een uur. Weet dit, aangezien ze vroegen waar ik exact een uur geleden was!

Koekje84
Topic Starter
Berichten: 2

#8 , 08 sep 2013 08:31

Beste,

Bedankt voor al jullie reacties.

Ik heb in heel dit verhaal altijd het gevoel gehad dat ik nooit gehoord ben geweest, zeker niet door de verzekering die zomaar betaalde zonder mijn wagen te zien.

Achteraf kreeg ik daar nog een een brief van en er waren kosten aan de hele flank van de wagen gweest van de tegenpartij. Mijn wagen heeft geen deuken of blutsen of kapotte lichten of spiegels. Deze wagen van de tegenpartij staat dus altijd in de parallelstraat. Ik ken de nummerplaat omdat deze vermeld stond in de brieven van mijn verzekering. Deze auto ziet er altijd gedeukt en geblutst uit lang alle kanten, elke dag komen er blutsen bij.

Hoe kan ik weten of dat PV al dan niet gespeoneerd werd of dat integendeel de verjaringstermijn verdubbeld zou zijn? In welk geval komt dit voor? Ik heb hier nu al lang niets meer van gehoord.

Mijn grootste zorg was uiteraard de dreiging van de gevangenisstraf waár de verzekering mij op wees. Volgens hen ging dit mij zeker en vast te wachten staan. Die.gedachte benauwd mij nu al znkele jaren gezien het feit niemnd iets heeft willen,onderzoeken en ik dus gewoon 100% schuldig lijk....

Angel87
Berichten: 84

#9 , 08 sep 2013 10:38

Niet vergeten dat je onschuldig bent tot het tegendeel BEWEZEN wordt.

Laat je dus niet op stang jagen...
Alis Volat Propriis

Tmespreu
Berichten: 376
Juridisch actief: Ja

#10 , 08 sep 2013 10:49

De verjaringstermijn wordt verlengd (maximaal verdubbeld) wanneer deze gestuit of geschorst wordt.

De verjaring van de strafvordering wordt in België gestuit (de termijn begin opnieuw te lopen vanaf 0) door daden van onderzoek en daden van vervolging. (zoals bv. de verklaring bij de wijkagent)
Men schorst (de termijn houdt op met lopen gedurende de schorsing en loopt daarna verder) de verjaring wanneer men de lopende verjaringstermijn stopzet wegens de onmogelijkheid om de strafvordering in te stellen of verder uit te oefenen.

Je kan eventueel inzage vragen aan de Procureur in het strafdossier. Wanneer de zaak zou geseponeerd zijn zal hij u hiervan ook op de hoogte brengen..

Franciscus
Berichten: 38583

#11 , 09 sep 2013 12:35

Dame is blijkbaar NOOIT gehoord door de politie ...
Heeft ze wel ooit een verklaring ondertekend...
Dan moet ze van de politie ook het PV nr van het aanvankelijk PV hebben gekregen.

Londerzeel.... dus andere politiezone ... woonde u daar of woont de tegenpartij daar ...rare uitleg.
Kwartieragent van Brussel waar u nu woont?

Op basis van welke aangifte heeft uw verzekering betaald? Hebt u een Europees Aanrijding formulier getekend.....???

j.demoor
Berichten: 10360

#12 , 10 sep 2013 08:27

“Art.33.§ 1. Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot zes maanden en met geldboete van 200 euro tot 2.000 euro of met een van die straffen alleen wordt gestraft :...2° hij die wetend dat hij zelf oorzaak van, dan wel aanleiding tot een verkeersongeval op een openbare plaats is geweest, de vlucht neemt om zich aan de dienstige vaststellingen te onttrekken, zelfs wanneer het ongeval niet aan zijn schuld te wijten is...”(16 MAART 1968. - Wet betreffende de politie over het wegverkeer).

‘in April 2011 moest ik bij de wijkagent langsgaan...weer het hele verhaald gedaan. Die had toen het dossier niet bij en wist niet waar het lag...wss nog in Londerzeel???....het was een kort GESPREK’

Ik leid hieruit af dat u nooit ondervraagd werd in de zin van : ”Art.28’5(vgl.art.57)....§2...delen de procureur des Konings en elke politiedienst die een persoon ondervragen,deze persoon mee dat hij kosteloos een kopie van het proces-verbaal van zijn verhoor kan krijgen...Art.47’2...4.Aan het einde van zijn verhoor geeft men de ondervraagde persoon het proces-verbaal van zijn verhoor te lezen...”(17 november 1808 Wetboek van Strafvordering)

In die stand van het onderzoek kan de Procureur des Konings ook niet bewijzen dat u WETEND oorzaak van, dan wel aanleiding tot het verkeersongeval op een openbare plaats bent geweest.
U KAN de Procureur des Konings - al dan niet via uw verzekeraar - vragen in welke stand het opsporingsonderzoek zich bevindt en meer in het bijzonder of er al dan niet seponering is.
‘hebben ze dit nooit gedaan en onmiddellijk de tegepartij vergoed’ is een louter burgerlijke handeling van uw verzekeraar die geen strafrechtelijke bekentenis door u inhoudt,doch wel tot seponering kan bijdragen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”