Vaststelling Inbreuk PV

AndyM
Topic Starter
Berichten: 1

Vaststelling Inbreuk PV

#1 , 03 sep 2013 11:42

Goedemorgen,

Eind augustus werd ik betrapt op dronken rijden. Ik had een positieve ademtest van 0,65mg/l. Dat is er zwaar over, en ik ben me daar bewust van. Het is dan ook een fout die ik niet meer zal maken.

Deze ochtend zat het PV in de bus. Als vastgestelde inbreuk stond er enkel W. + KB 16/03/68 Art. 34.§2.1° vermeld. Dit is dus de geldboete van €200 tot €2000 voor een positieve ademanalyse van 0,35mg/l.

Ik heb mijn rijbewijs echter helaas slechts 1 jaar en 10 maanden (staat ook vermeld in het PV uiteraard).

Nu vraag ik me af of de vaststelling van de inbreuk in dit PV bindend is. Kortom: of ik me effectief enkel aan een boete tussen €200 en €2000 mag verwachten. Riskeer ik alsnog een rijverbod, het opnieuw afleggen van tests, enzovoort,.. Bestaat er tevens een kans op een minnelijke schikking?

Ik ben me ten volle bewust van de ernst van mijn overtreding, en aanvaard dan ook elke straf zonder probleem. Maar ik weet wel graag aan wat ik me kan verwachten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#2 , 03 sep 2013 13:00

De geldboete bedraagt inderdaad 200 tot 2000 EUR. U dient bedrag wel maal zes te doen (opdeciemen), zodat de boete tussen de 1.200 en 12.000 EUR zal liggen. Een deel van deze geldboete kan echter met uitstel worden opgelegd. In dat geval moet u dat deel niet betalen, tenzij u binnen een bepaalde proefperiode opnieuw voor gelijkaardige feiten wordt veroordeeld.

Daarenboven bent u in geval van een veroordeling ook de gerechtskosten (ongeveer 100 EUR) en een bijdrage aan het slachtofferfonds verschuldigd.

Was u op het ogenblik van de overtreding effectief nog geen twee jaar in het bezit van een rijbewijs, dan moet de rechter verplicht een rijverbod opleggen en het rijverbod koppelen aan het slagen in theoretische of praktische examens.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

lohabra
Berichten: 1015

#3 , 03 sep 2013 14:26

Was u op het ogenblik van de overtreding effectief nog geen twee jaar in het bezit van een rijbewijs, dan moet de rechter verplicht een rijverbod opleggen en het rijverbod koppelen aan het slagen in theoretische of praktische examens.
Dat is inderdaad zo:
Ik heb mijn rijbewijs echter helaas slechts 1 jaar en 10 maanden (staat ook vermeld in het PV uiteraard).
Nu vraag ik me af of de vaststelling van de inbreuk in dit PV bindend is.
Ja, zij is in principe bewezen tot bewijs van het tegendeel.
Kortom: of ik me effectief enkel aan een boete tussen €200 en €2000 mag verwachten.
Ja, zie uiteenzetting Advodanck.
Riskeer ik alsnog een rijverbod, het opnieuw afleggen van tests, enzovoort,..
Ja, bij een veroordeling MOET dat zelfs, aangezien u onder de strengere bestraffing van beginnende bestuurders valt.

Eens lezen: http://www.wegcode.be/actueel/recente-w ... estuurders" onclick="window.open(this.href);return false;
Bestaat er tevens een kans op een minnelijke schikking?
Neen. Omwille van het feit dat u onder de strengere bestraffing van beginnende bestuurders valt, mag men u geen minnelijke schikking aanbieden. Men is verplicht u te dagvaarden voor de politierechtbank.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Reclame

lohabra
Berichten: 1015

#4 , 03 sep 2013 14:40

Kortom, eventjes samengevat:

1) Men MOET jou dagvaarden voor de politierechtbank
2) Als de rechter jou veroordeelt, bedraagt de boete (rekening houdend met opdeciemen) minimaal 1.200 euro en maximaal 12.000 euro. Maar een gedeelte kan voorwaardelijk zijn (zie posting advodanck).
3) Daarbovenop 150 euro verplichte bijdrage aan het zogenaamde slachtofferfonds
4) Daarbovenop gerechtskosten
5) Bovendien MOET een rechter als hij je veroordeelt jou een vervallenverklaring van het recht tot het besturen van een motorvoertuig opleggen van minstens 8 dagen, en maximaal 5 jaar. En het terugkrijgen van je rijbewijs afhankelijk maken van zogenaamde herstelexamens.

Licht alvast je verzekeraar in, als je rechtsbijstand geniet.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 03 sep 2013 19:27

U spreekt van dronken rijden maar blijkbaar heeft de politie GEEN dronkenschap vastgesteld enkel een intoxicatie.
Bij dronkenschap was het plaatje nog 'iets' duurder geweest.
Artikel 35
Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro en met het verval van het recht tot besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste een maand en ten hoogste vijf jaar of voorgoed, wordt gestraft hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl hij in staat van dronkenschap verkeert of in een soortgelijke staat met name ten gevolge van het gebruik van drugs of van geneesmiddelen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”