2 onterechte flitsboetes

Lenn
Topic Starter
Berichten: 3

2 onterechte flitsboetes

#1 , 16 aug 2013 23:29

Hallo,

Mijn vader en ik komen net thuis na een aantal dagen aan de kust te hebben verbleven. Bij thuiskomst vinden we 2 PV's. Eentje waarop één van onze auto's tegen 91 waar 80 mocht (na correctie = 50 euro), geflitst zou zijn in Luik op 2 augustus. De andere is eentje uit Frankrijk waarop dezelfde auto op 4 augustus geflitst is tegen 177 waar 110 mocht. Bij het Franse PV horen 3 minnelijke schikkingen met 3 verschillende bedragen waarbij indien binnen de week betaald wordt het bedrag 90 euro bedraagt.

De gegevens van de auto op het PV komen overeen met onze auto maar dat is niet zo vreemd aangezien ik denk dat die gegevens louter aan de nummerplaat zijn gelinkt.

Indien we effectief met die auto de vastgestelde overtredingen begaan zouden hebben betaalden we zonder mopperen.
Echter, het staat 100 procent zeker vast dat de desbetreffende auto van 28 juli tot op vandaag in een afgesloten garagebox heeft gestaan.

Enig idee hoe dit aanpakken? Foto opvragen? aangifte doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Angel87
Berichten: 84

#2 , 17 aug 2013 08:26

Wat ik persoonlijk zou doen is de kentekenplaat laten schrappen bij DIV en een nieuwe in gebruik nemen.
Iemand heeft waarschijnlijk uw kentekenplaat gekopieerd.

Los van bovenstaande raad zou ik ook proces-verbaal laten opstellen bij politie.

Voor beide boetes het antwoordformulier invullen en duidelijk verwoorden waarom u de inbreuk niet erkent.
Alis Volat Propriis

ongelukbelaagd
Berichten: 514

#3 , 17 aug 2013 09:16

Iemand heeft je nummerplaat nagemaakt én op dezelfde auto gehangen.
Dat is helaas tegenwoordig schering en inslag.

Nieuwe nummerplaat vragen omdat je anders boetes gaat blijven ontvangen, is een goed voorstel.

Om de boetes te betwisten, dien je bewijzen te hebben. Heb al slechte ervaringen gezien op dit forum ivm dit probleem.
Zelf heb ik dit ook eens meegemaakt en ben er gelukkig vanaf geraakt.
1. Ik had getuigen dat ik een half uur voor de vaststelling in Brussel vertrokken was. Dan kon ik niet een half uur later in Nederland geweest zijn. Toch niet als je om 4u in Brussel vertrekt op een weekdag ;-)
2. Het was een vervangwagen van een carrosseriebedrijf waar een hele grote reclamesticker van de top van de achterkant naar de bumper toe over het achteraam geplakt was. Het carrosseriebedrijf heeft bevestigd dat het hun auto dus ook niet was.

Veel succes!

Reclame

werner1
Berichten: 110

#4 , 21 aug 2013 07:26

Beste,
Mijn inziens hoef je niet onmiddellijk een nieuwe kentekenplaat aan te vragen.
Je schrijft gewoon naar de verbaliserende eenheid een brief dat je de overtreding betwist en dat je niet akkoord gaat.
en vervolgens vraag je de voorlegging van de foto.
De foto zal je voorgelegd worden en daar zal je gauw merken welk voertuig op de foto staat, of het een duplicaatkentekenplaat betreft, welke karakteristieken nog op het voertuig aanwezig zijn welke niet op jouw voertuig staan.
Dan pas kan je hierop reageren.

Angel87
Berichten: 84

#5 , 21 aug 2013 07:52

Als je de kentekenplaat niet laat schrappen zijn toekomstige boetes (of erger...) onvermijdelijk.
Logisch. Lijkt me...
Alis Volat Propriis

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 21 aug 2013 12:36

Dieven van een nummerplaat stelen die doorgaans van een zelfde type wagen en met dezelfde kleur. Dat zie je dan niet op de foto. In Duitsland bvb wordt de voorzijde van de wagen geflitst en staat uw kop klaar en duidelijk op de foto.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”