Door het rood gereden met voorlopig rijbewijs na 22h

samsonite
Topic Starter
Berichten: 13

Door het rood gereden met voorlopig rijbewijs na 22h

#1 , 16 aug 2013 00:33

Hey
Vorige week heb ik een brief ontvangen dat ik door het rood licht gereden ben in Gent.
Zoals in het titel staat heb ik een voorlopig rijbewijs (18 maanden, heb 20h les gevolgd) en ben geflitst na 22h toen ik naar huis ging.

Het regende enorm en ik zag pas op het laatste moment dat de lichten op rood sprong.
max toegelaten snelheid was 50km/h
gemeten snelheid was 44km/h
gecorrigeerde snelheid was 38km/h

oranje licht-fase ; 4,00 sec
roodlicht-fase 3,6 sec

Tijdens het maand Ramadan werd ik meermaals uitgenodigd (voor het avondeten) maar moest ik steeds weigeren omdat het vasten omstreeks 21.40h verbroken kon worden.
De laatste trein naar huis vertrok al om +-23.15 (dus na +-100min) wat dus zou betekenen dat ik onmiddellijk na het eten moest vertrekken om mijn trein te kunnen halen. Nadat ik meermaals uitgenodigd was en niet kon komen en de meeste van mijn vrienden in Gent wonen besloot ik het derde week van Ramadan om toch maar te gaan.

Nu is mijn vraag wat ik van boete kan verwachten?
Wanneer zal ik voor het politierechtbank moeten verschijnen?

PS: blanco strafblad, student, 21 jaar


Met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 16 aug 2013 08:06

U zal in elk geval uw theoretisch of praktisch examen opnieuw moeten doen, en tot dan wordt uw rijbewijs ingetrokken. Daarnaast is de minimumboete 150€.

U hoeft hier niet uit te leggen waarom u deze overtreding bent begaan, en tracht dit ook niet te doen bij de rechter. Braaf knikken en excuseren, en hopen dat hij mild is. Al de rest zal hij interpreteren als uitvluchten (wat het ook zijn), en zal er enkel toe leiden dat uw straf zwaarder zal zijn.

samsonite
Topic Starter
Berichten: 13

#3 , 16 aug 2013 12:15

Moet ik dan 20h opnieuw les volgen om alleen te mogen rijden als we ervan uitgaan dat ik mijn rijbewijs tot dan niet heb.
Is 150 zonder de opdeciemen of met?

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 16 aug 2013 14:49

Je bent geflitst na 22 uur : toch niet op een weekendavond toen je niet mocht rijden met je voorlopig rijbewijs ? Idd zoals Turaki schreef géén verhaaltje ophangen; dat werkt averechts.

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 16 aug 2013 15:03

Geen les volgen, enkel examen. Als u meent nog les nodig te hebben, mag dit natuurlijk altijd. 150 is zonder opdeciemen.

samsonite
Topic Starter
Berichten: 13

#6 , 16 aug 2013 16:58

Je bent geflitst na 22 uur : toch niet op een weekendavond toen je niet mocht rijden met je voorlopig rijbewijs ? Idd zoals Turaki schreef géén verhaaltje ophangen; dat werkt averechts.
Spijtig genoeg wel ja.
op een zaterdagavond

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#7 , 16 aug 2013 17:39

Of u voor de politierechtbank moet verschijnen hangt af van de procureur. Hij kan u een minnelijk schikking sturen of dagvaarden.

Komt er een minnelijke schikking en betaalt u die, dan is de kous daarmee af.

Wordt je gedagvaard, dan is de boete minimum 300 EUR en maximum 3000 EUR voor het rijbewijs (art. 30 Wet 16 maart 1968) en minimum 180 EUR en maximum 3000 EUR voor het rode licht. De bedragen werden reeds vermenigvuldigd met de opdeciemen.

De rechter kan (zelfs de minimum)boete (gedeeltelijk) met uitstel opleggen. Dit betekent dat je (een deel van) de boete niet moet betalen, tenzij je binnen een proefperiode opnieuw wordt veroordeeld voor gelijkaardige feiten.

Hou er alleszins rekening mee dat ook een rijverbod kan worden opgelegd, gekoppeld aan verplichte proeven, dat er gerechtskosten verschuldigd zijn (die ongeveer 100 EUR bedragen en dat u vermoedelijk ook tweemaal 150 EUR zal moeten betalen als bijdrage aan het Slachtofferfonds.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”