Attest van verlies van inschrijving

dennisvdl
Topic Starter
Berichten: 5

Attest van verlies van inschrijving

#1 , 15 aug 2013 10:58

Hallo,
Ik zit denkelijk met een serieus probleem: op 8 augustus heb ik een wagen gekocht. Deze was voorzien van alle nodige documenten buiten het inschrijvingsbewijs waarvoor dus een attest van verlies is opgemaakt. Nu dit attest is vervallen eind juni, en het roze formulier voor inschrijving vervalt op 20 augustus en ik krijg de auto voor deze datum niet ingeschreven daar de DIV geen online inschrijving aanvaard met een attest van verlies.
Ben gisterenavond met de verkoper van de auto terug gegaan naar het politiekantoor maar daar wil men geen nieuw attest afleveren enkel een verslagje waarin staat dat ze bij de politie geen enkel probleem of onregelmatigheid zien met het attest.
Ik heb (met mijn lompe kop) het inschrijvingsformulier leeg opgestuurd samen met het originele attest van verlies naar mijn verzekeringsmakelaar.
Kan ik mij met het vervallen attest terug aanbieden op de keuring om zo een nieuw inschrijvingsformulier te bekomen? Of gaan ze daar het vervallen attest niet aanvaarden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 17 aug 2013 08:02

“Art.19...§ 2. Indien door middel van een attest bedoeld in artikel 32, § 1 wordt aangetoond dat het kentekenbewijs of een deel ervan gestolen werd, verloren is, of teniet is gegaan, en dit kentekenbewijs nog geldig was en beantwoordde aan de bepalingen getroffen in uitvoering van artikel 18 op het ogenblik van de aanvraag tot vervanging, reikt de directie Wegverkeer eveneens een duplicaat uit van het kentekenbewijs....§ 3. De aanvraag tot het bekomen van een duplicaat van het kentekenbewijs gebeurt overeenkomstig de bepalingen van afdeling 2...”(20 JULI 2001. - Koninklijk besluit betreffende de inschrijving van voertuigen).

‘Ik heb...het inschrijvingsformulier leeg opgestuurd samen met het originele attest van verlies naar mijn verzekeringsmakelaar‘.

Recupereer het originele attest van verlies bij uw verzekeringsmakelaar.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

dennisvdl
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 26 aug 2013 16:25

En wat moet er dan gebeuren? Het attest van verlies is vervallen van begin juli.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 26 aug 2013 17:58

Dan hebt u een probleem gezien politie geen TWEEDE attest mag en kan afleveren. Het verloren/gestolen inschrijvingsbewijs is trouwens opgenomen in het centraal register ANG en dus onmogelijk het nogmaals in te voeren.
Het attest had binnen een periode van 14 dagen - verlengbaar voor 14 dagen (dus max 1 maand) moeten gebruikt worden om een nieuw inschrijvingsbewijs te verkrijgen.

Indertijd zou elke antenne DIV rechtstreeks toegang krijgen tot de info inzake verloren gestolen inschrijvingsbewijzen.
Dan had er nooit een attest moeten afgegeven worden want DIV wist het en kon direct een nieuw aanmaken voor de eigenaar.

Nu is er bij mijn weten geen oplossing aan het probleem.
(of het zou in het kort moeten gewijzigd zijn )

dennisvdl
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 26 aug 2013 21:34

Ik kan nog altijd een attest van verlies aanvragen op mijn naam, zodat ik zogezegd het attest ben kwijt gespeeld? Keuring zal moeten gebeuren met garageplaten met een nieuw attest.
Ik heb ook een roos formulier van aanvraag tot inschrijving, en heb gelezen dat dit ook kan dienen als vervangend inschrijvingsbewijs?

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 26 aug 2013 23:01

Attest van verlies inschrijving wordt ENKEL opgemaakt voor de eigenaar van het inschrijvingsbewijs.
Dus niet voor de nieuwe eigenaar van de wagen.
Trouwens de codes op het inschrijvingsbewijs en chassisnummer zijn dus gesignaleerd.

dennisvdl
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 27 aug 2013 10:57

En wat als de vorige eigenaar is overleden? Want dat is hier het geval en de mens van wie ik de auto heb gekocht was zijn broer dus ook niet de ingeschrevenen en de platen zijn geschrapt.

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 27 aug 2013 13:47

Bij overlijden de erfgenaam.
Bij faling de curator
Dus steeds diegene die in rechte treedt.

Maar zoals gezegd ...... als de regelgeving niet gewijzigd is ....zo'n attest wordt éénmalig gegeven en kan NA die periode niet als duplicaat afgeleverd worden noch kan er een nieuwe aangifte gebeuren.

dennisvdl
Topic Starter
Berichten: 5

#9 , 27 aug 2013 15:41

Ik moet toch op 1 of andere manier de auto kunnen inschrijven...Of tenminste toch kunnen aanbeiden bij de keuring voor verkoop?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”