Amerikaanse vriendin reed door rood licht in Gent

parm
Topic Starter
Berichten: 6

Amerikaanse vriendin reed door rood licht in Gent

#1 , 14 aug 2013 22:33

Hoi,

Mijn Amerikaanse vriendin reed onlangs met mijn auto. Hoewel dat in België uiteraard verboden is, is het In Amerika toegestaan dat je rechts afslaat wanneer je voor een rood licht staat.
Gisteren kreeg ik van de politie een brief waarin ik, als eigenaar van de auto, werd beschuldigd van deze grote verkeersfout.
De politiewagen in kwestie die de fout opmerkte, kon 'omdat de verkeerssituatie dat niet toeliet' haar niet volgen.

Volgende zaken vraag ik me hierbij af



- Kunnen ik of mijn vriendin vervolgd worden zonder concreet bewijs? (foto of video van het misdrijf)

- Indien mijn vriendin haar fout toegeeft, gelden er dan verzachtende omstandigheden? (Voor zover wij weten is haar Amerikaanse rijbewijs geldig in België, en volgens de verkeersregels ginder zou zij geen fout hebben gemaakt)

- Indien zij schuldig zou bevonden worden, zou dit dan negatieve gevolgen kunnen hebben voor de omzetting van haar Amerikaanse rijbewijs naar een Belgische? (Zij zal hier 3 jaar studeren in België)

- Wat lijkt volgens jullie in dit geval de beste aanpak?


Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38594

#2 , 14 aug 2013 22:45

Politie is volledig bevoegd iemand in overtreding te nemen ZONDER dat er een foto of een video van het misdrijf gemaakt is.

IK denk zelfs dat de meeste misdrijven gebeuren zonder dat men en zeker de politie niet de mogelijkheid om een foto of video te nemen.
Trouwens dan denk ik dat ze een misdrijf plegen door iemand zonder zijn toestemming te fotograferen of te filmen. Inbreuk op de wet privacy dus...

Als zijn hier in België verblijft kan op het antwoordformulier worden aangegeven dat zij de overtreding heeft gedaan.

Zij kan vanaf het ogenblik dat ze hier is ingeschreven haar Amerikaans rijbewijs overzetten naar een Belgisch ( als dat een erkend rijbewijs is wat ik wel vermoed).

Zij moet zich wel houden aan onze regels en voor verkeersovertredingen is geen opzet vereist ...

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 14 aug 2013 22:51

Trouwens dan denk ik dat ze een misdrijf plegen door iemand zonder zijn toestemming te fotograferen of te filmen. Inbreuk op de wet privacy dus...
Dan zitten we ook met een probleem met de flitscamera's, daar deze specifiek foto's nemen van nummerplaten, en deze gebruikt kunnen worden om iemand te herkennen (reden waarom deze onleesbaar zijn gemaakt op Google street view). Nog nooit iemand een flitsboete weten aanvechten wegens inbreuk op de privacy, net daarom moet een agent de flitsfoto's verwerken. Ik vermoed dat het dan ook wel zal snor zitten mochten ze iemand filmen die een overtreding begaat.

Reclame

WP002
Berichten: 1479

#4 , 16 aug 2013 15:15

Trouwens dan denk ik dat ze een misdrijf plegen door iemand zonder zijn toestemming te fotograferen of te filmen. Inbreuk op de wet privacy dus...
Sorry maar ik denk dat de politierechter iemand vierkant zal uitlachen als die dat als argument aanhaalt.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#5 , 16 aug 2013 17:30

De vaststellingen van de politie genieten bijzondere bewijswaarde. Dat betekent kort gezegd dat zij op hun woord worden geloofd en hun woord ook primeert op dat van een burger. Deze vaststellingen betwisten - zonder tegenbewijs - heeft dus weinig zin.

Wat echter veel belangrijker is: is uw vriendin ingeschreven in de bevolkingsregisters of vreemdelingenregisters?

Toeristen en andere bezoekers kunnen in België immers gewoon blijven rijden met een geldig US-rijbewijs. Wie ingeschreven is, kan dat niet. Indien u een niet-Europees rijbewijs hebt en ingeschreven bent in de gemeente, mag u niet meer rijden met dat rijbewijs. U moet dit verplicht laten omwisselen in de gemeente waar u ingeschreven bent. Is dit niet gebeurd, dan dreigt gebeurlijk nog een vervolging wegens het sturen zonder rijbewijs en de boete daarvoor ligt een stuk hoger dan rijden door het rode licht.

U dient even af te wachten welk stappen het parket onderneemt. Binnen korte tijd krijgt u een antwoordformulier in de bus, waarop u kunt aanduiden wie er reed.

De procureur kan principieel altijd beslissen u een minnelijke schikking te sturen. Betaalt u, dan is de kous af en krijgt u ook geen vermelding op uw strafregister.

Het zou echter ook kunnen dat de procureur dagvaardt voor de politierechtbank. In dat geval kan hij vervolgen wegens het rode licht, maar mogelijks ook voor het rijden zonder geldig rijbewijs.

Komt u voor de rechtbank dan kan u vanzelfsprekend steeds pleiten voor verzachtende omstandigheden, maar zelfs een gedeeltelijke veroordeling komt op uw strafregister en blijft daar ook een tijdje opstaan.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Franciscus
Berichten: 38594

#6 , 16 aug 2013 18:29

Hint naar privacy was een beetje overdrachtelijk bedoeld. :D

Trouwens EU onderdanen kunnen gewoon met hun rijbewijs blijven rijden ....MAAR ze moeten het wel laten registreren in de gemeente waar ze nu ingeschreven zijn.

De reden..... bij verlies of diefstal moeten ze terug naar hun huisadres om een nieuw RB te gaan halen.
En dat kan men daar niet afleveren want ze wonen er niet meer
En In hun woonplaats in België kan men er geen uitschrijven ( zonder examen) want men heeft geen gegevens over die persoon zijn RB.

Dus ofwel wisselen voor een Belgisch (= registratie) ofwel laten registreren.

ongelukbelaagd
Berichten: 514

#7 , 17 aug 2013 09:18

Hint naar privacy was een beetje overdrachtelijk bedoeld. :D

Trouwens EU onderdanen kunnen gewoon met hun rijbewijs blijven rijden ....MAAR ze moeten het wel laten registreren in de gemeente waar ze nu ingeschreven zijn.
Amerika valt niet binnen de EU :mrgreen:

Parm,
als de rechter een goed dag heeft zal hij/zij misschien een verzachtende straf uitspreken. :idea:

Stel je voor dat alle buitenlanders rijden zoals het in hun land mag? En er zijn véél buitenlanders op sommige plaatsen... 8_)
Trouwens, als je vriendin door rood is gereden omdat ze rechts afsloeg, dan heeft ze toch geluk gehad dat er van links geen auto's kwamen?
Als je in een ander land je op de openbare straat begeeft, heb je je aan de wegcode van dat land te houden; om ongevallen te vermijden op de eerste plaats.

Laat haar maar gauw de Belgische wegcode leren voor ze nog eens op de baan gaat.

Turaki
Berichten: 6870

#8 , 17 aug 2013 09:47

Trouwens, als je vriendin door rood is gereden omdat ze rechts afsloeg, dan heeft ze toch geluk gehad dat er van links geen auto's kwamen?
Ik ga ervan uit dat het in de VS enkel toegelaten is om rechts af te slaan door een rood licht, als er van links geen verkeer aankomt.

Sirkii
Berichten: 5396

#9 , 17 aug 2013 22:39

Trouwens, als je vriendin door rood is gereden omdat ze rechts afsloeg, dan heeft ze toch geluk gehad dat er van links geen auto's kwamen?
Ik ga ervan uit dat het in de VS enkel toegelaten is om rechts af te slaan door een rood licht, als er van links geen verkeer aankomt.
Je moet voorrang geven.

UK : je moet voorsorteren op de ronde punten.
Oostenrijk: bij file moet jet middenvlak vrijlaten voor hulpdiensten.
US : links voorbijsteken mag en je hebt voorrang op de opritten en de voorrangsregeling op kruispunten is totaal verschillend en ze stoppen voor een STOP ;-
Etc

Leer dus wat je moet doen in elk land.

Oude Belg
Berichten: 3192

#10 , 17 aug 2013 23:28

US : ze stoppen voor een STOP ;-
Etc

Leer dus wat je moet doen in elk land.
En wat je moet doen in eigen land : wij stoppen voor een stop. Is anders tweedegraadsovertreding. :wink:
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”