Bromfiets in beslag genomen

Frissen
Topic Starter
Berichten: 4

Bromfiets in beslag genomen

#1 , 10 aug 2013 15:27

Mijn 17-jarige broer rijdt al een tijdje met een Dax-brommer.
Enkele maanden geleden heeft hij er een Monkey-brommer van gemaakt (geen idee wat het verschil net is, maar het ziet er wat anders uit).
Wat heeft hij net gedaan (zover ik weet):
Een 150cc motor geinstalleerd, een uitlaat die (volgens mij) veel te veel lawaai maakt.

Zijn brommer werd vandaag in beslag genomen.
Ik veronderstel volgende dat volgende overtredingen worden weerhouden:
rijden zonder geldig rijbewijs (want het is 150cc dus een motor, en hij heeft enkel het rijbewijs voor een 50cc)
geen geldige verzekering (150cc motor)
maximum aantal dB overschreden
geen geldige inschrijving (150cc motor)

Feiten zijn in Arro Dendermonde, dus ik veronderstel dat de boetes niet mals zullen zijn.
Het is wel zijn eerste overtreding.
Iemand enig advies/kostenbepaling/boetebepaling? Want ik kan er zelf niet goed aan uit.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38603

#2 , 12 aug 2013 01:00

Alle niet originele onderdelen zullen eveneens met beslag genomen worden en vernietigd.

Bij mijn weten iets tussen € 800 en € 1500
Wie was eigenaar/verzekeringsnemer?
Gezien 17 jaar een van de ouders ???
Mogelijk worden deze mede vervolgd.

Johano
Berichten: 71

#3 , 12 aug 2013 10:24

Strafrecht is persoonlijk en individueel. Ouders kunnen NIET vervolgd worden voor strafrechtelijke inbreuken van hun (minderjarige) zoon. In het slechtste geval wel mede burgerlijk aansprakelijk gesteld.

Reclame

Frissen
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 14 aug 2013 21:45

niet originele onderdelen... dan schiet er niets meer over denk ik, hij heeft altijd al ligge 'knutselen' aan die brommer. Hoewel er wel veel gewoon officiële onderdelen opzitten (die hij weliswaar zelf geinstalleerd heeft).
Verzekeringsnemer is idd één van de ouders (moeder). En zij (net zoals ik) kent amper iets van al dat gedoe, hoewel we meermaals ons 'buik-gevoel' geuit hebben naar hem toe dat er iets wel mis zou zijn met zijn brommer.
Toch bedankt al voor de info, als er nog mensen zijn die iets meer toelichting kunnen geven, of zoiets al meegemaakt hebben, laat gerust weten.

Franciscus
Berichten: 38603

#5 , 14 aug 2013 21:50

Ouders kunnen wel mee betrokken zijn .... maar dat is alleen mijn ervaring.

Billy1984
Berichten: 7

#6 , 23 aug 2013 13:32

Met een 150cc zal de snelheid veel hoger liggen dan pakweg 70 of 80 km/u op de rollentestbank. Vermoedelijk dat de bromfiets gestald blijven bij de politie met oog op verbeurd verklaring, dan zal de bromfiets niet worden terug bezorgd.

Franciscus
Berichten: 38603

#7 , 26 aug 2013 12:37

Het parket beslist waar de bromfiets of beter de motorfiets zal ondergebracht worden.
meestal worden ALLE niet originele dus oorspronkelijke onderdelen verbeurd verklaart.
Gezien een van de ouders verzekeringsnemer is ...is het HAAR verzekerd voertuig dat niet meer conform was.
Wie heeft het voertuig gekocht?

Frissen
Topic Starter
Berichten: 4

#8 , 26 aug 2013 16:09

Het origineel voertuig destijds is gekocht door een van de ouders. was toen een dax-skyteam. Nu 'was' het een monkey of dergelijke. Dus eigenlijk is er sinds de aankoop niets meer origineel te bespeuren denk ik.

Franciscus
Berichten: 38603

#9 , 26 aug 2013 17:51

Dan zal mama en broer een probleem hebben voor de rechtbank.
mama mogelijk wegens laten rijden met een veranderd voertuig dat zij verzekerd - iemand laten rijden zonder RB
en uw broer voor de door u aangegeven inbreuken.

Frissen
Topic Starter
Berichten: 4

#10 , 01 sep 2013 04:23

Ok bedankt voor de reacties alleszinds :)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”