niet handsfree bellen

Gepluimde huurder
Topic Starter
Berichten: 24

niet handsfree bellen

#1 , 04 jun 2007 14:13

Mijn man heeft op 30 juni een boete opgelopen naar aanleiding van niet handsfree bellen. Ik heb een mail gestuurd naar de betreffende politie (adres en naam heb ik verwijderd)

Mijn vraag is dus of je een boete mag krijgen voor niet handsfree bellen als je stil staat voor een rood licht en al hebt opgehangen voor het groen word?

Hier de mail,

Geachte,

Mijn echtgenoot heeft 30 mei 2007 een verkeersboete gekregen voor bellen achter het stuur. De toedracht vind ik niet bepaald correct!. Mijn man is aangehouden na dat hij aan het wachten was voor een rood licht, en daarbij snel een telefoontje van mij aannam en mij melden dat hij later terug belde omdat hij onderweg was en elk moment weer aan kon rijden omdat hij voor het stoplicht stond. Mijn man beschikt niet over een carkit vanuit het werk in zijn vrachtwagen en omdat hij vorig jaar rond de zelfde periode een vergelijkbare boete heeft opgelopen bij ons in het dorp waagt hij het er niet meer op. Hij had dus al opgehangen voor het licht van rood naar groen veranderde.
Ik vind het zeer opmerkelijk dat hij even later werd staande gehouden en dat de desbetreffende agent gelijk een algemene controle hielt. Hij was erg incorrect in zijn procedure en beschuldigde mijn man al voor van alles zonder daadwerkelijk de feiten er goed op na te kijken.

Zo moest hij de schijven zien en zei dat de tagograaf niet in orde was omdat er een knop te weinig op zat. daar zou hij een bekeuring voor schrijven. Mijn man heeft hem er toen op gewezen dat hij technisch is goed gekeurd voor dit voertuig en dat het dus niet waar was wat de agent concludeerde. Met tegensputtelen heeft hij er geen bekeuring meer voor uit geschreven.

Ondertussen reden er nog verschillende auto's voorbij waarvan de bestuurder niet handsfree belde maar die werden niet aan de kant gezet. Vervolgens werd de eerste vrachtwagen die ze maar ergens voor konden pakken aan de kant gezet! Dit vind ik discriminatie van de mensen die hun (zeer weinige) geld moeten verdienen met op de weg te zitten.

Bovendien verwonderd het me dat de desbetreffende agent alleen zijn handtekening en politie aalst op de schijf heeft gezet. Geen stempel en geen naam, iets wat naar mijn weten toch gebruikelijk is.

Mijn algemene indruk is dat de desbetreffende agent er op uit was om mijn man zo veel mogelijk bekeuringen uit te schrijven, en dit lijkt mij niet de bedoeling. Laadbrieven alles moest er bij komen, maar omdat mijn man in het verleden al vaker is staande gehouden voor algemene controle en hij daar de nodige tips heeft mogen ontvangen kon hij mijn echtgenoot verders nergens op pakken. Ik twijfel dus ten harte of de bekeuring dus geldig is omdat hij niet reed toen hij belde!

Ik heb de schijf van mijn echtgenoot van de betreffende dag als bijlage bijgevoegt zodat u het op de feiten kunt controleren.

Ik vind het tevens opmerkelijk dat het louter genoteerd werd op een notitie blokje, en mijn man dus geen enkel bewijs kreeg van de bekeuring. Is dit de normale gang van zake???

Met vriendelijke groet en hopende op een spoedige reactie,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
citroentje
Berichten: 228
Locatie: oostkamp

#2 , 04 jun 2007 23:36

ook zo iets aan de hand gehadt stil staan aan de lichten vlug kijken op me gsm naar het adres dat me werkgever door stuurde waar ik moest zijn stond toch aan het rood licht,nu een van die politie hadt het gezien en ja 100 euro boete terwijl ik niet belde en stil stond aan de lichten,afzetter zijn het

Heye
Berichten: 468

#3 , 05 jun 2007 02:35

U bevindt zich op een openbare weg, terwijl U gebruik maakte van de gsm.

Simpel U wordt beboet.


OVERTREDINGEN VAN DE TWEEDE GRAAD

* Overtredingen die de veiligheid van personen onrechtstreeks in gevaar brengen.

* Overtredingen die bestaan uit het onrechtmatig gebruiken van parkeerfaciliteiten voor personen met een handicap.


Bestraffing :

Een geldboete van 110 euro tot 1375 euro.
Een verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig kan voor een duur van ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar.
Voorbeelden :

Gevaarlijk parkeren.
Onrechtmatig gebruiken van parkeerfaciliteiten voor personen met een handicap.
Gebruik van de GSM als bestuurder.

Op het moment dat U voor een rood licht staat bent U BESTUURDER!!

Ik heb een hekel aan mensen die steeds zoeken naar uitvluchten tewijl ze in fout zijn. De wet is duidelijk -> U houd er zich niet aan -> U wordt beboet! Ze zullen gelachen hebben op het bureau, terwijl ze uw mail aan het bekijken waren.

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 05 jun 2007 08:28

Gebruik van de GSM als bestuurder.

Op het moment dat U voor een rood licht staat bent U BESTUURDER!!
Om volledig te zijn:

Art.8.4? Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen gebruik maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt. (1 decmeber 1975,wet wegverkeer)

Hieruit volgt dat op een draagbare GPS tokkelen, terwijl men aan het rijden is, wel kan.

Gepluimde huurder
Topic Starter
Berichten: 24

#5 , 05 jun 2007 09:30

Dus eigenlijk heb ik gelijk?

(ik ben van afkomst nederlander en daar is de wet in ieder geval zo dat je wel mag bellen als je stilstaat...)

Heye
Berichten: 468

#6 , 05 jun 2007 10:07

Voor de duidelijkheid,

Een voertuig staat pas stil wanneer het halt houdt om personen te laten in- of uitstappen of om zaken in of uit te laden. Parkeren doe je wanneer je langer halt houdt dan nodig om personen te laten inof uitstappen of om zaken in of uit te laden. Stilstaan en parkeren doe je ook enkel op plaatsen waar het toegelaten is. Telefoneren is dus uit den boze wanneer je in de file staat of voor het rode licht gestopt bent.

bron: http://www.uitweg.be/nummer-51/uitweg51_102.html

Ik wil er nog aan toevoegen dat, wanneer men bezig is op de GPS te "tokkelen" dit even strafbaar is dan bellen, zonder kit.

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

Gepluimde huurder
Topic Starter
Berichten: 24

#7 , 05 jun 2007 10:40

dus eigenlijk spreekt de wet zichzelf tegen. want stilstaan bij een stoplicht en stilstaan om iemand uit te laten stappen is naar mijn weten allebij stilstaan... je motor draait en je zit achter het stuur... Vind het allemaal maar heel vaag en vind het ook vreemd dat ik nog geen enkele reactie heb mogen ontvangen van de politie aalst...

Mijn man is trouwens de volgende dag wederom aangehouden door de zelfde agent en beschuldigde mijn man er van dat hij wederom aan het bellen was. nadat mijn man de 2 telefoons in zijn bezit aan de agent gaf om dit te controleren kon hij niet anders dan concluderen dat hij fout zat :lol: Mijn man hing alleen maar met zijn elleboog op de railing bij het raam en ondersteunde zijn hooft... Tja als ze je daarvoor al gaan opschrijven weet ik het ook niet meer...

Stepke
Berichten: 18

#8 , 05 jun 2007 11:22

Ik stelme soms ook vragen hoe een politieagent die acht jou rijt kan concluderen dat je aan het bellen bent.
Iemand die zijn hand tegen zijn oor legt , of die aan zijn oor aan het prullen is kan zo wel eens valselijk beticht worden van bellen achter het stuur .
Wanneer je dus ook nog een gsm in je wagen hebt liggen .

Ten tweede vind ik dat sinds het bellen achter het stuur ( wat ik niet goed keur ) wel heel veel wagens gaan stilstaan op het fietspad om te bellen .
Ze hebben zelfs het lef om over heel het fietspad te gaan staan .
In mijn ogen kunnen ze deze personen die het fietspad gebruiken om stil te staan tijdens het bellen niet hard genoeg straffen .

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#9 , 05 jun 2007 11:28

Ik wil er nog aan toevoegen dat, wanneer men bezig is op de GPS te "tokkelen" dit even strafbaar is dan bellen, zonder kit.
http://www.gva.be/dossiers/-v/verkeersv ... gsmgps.asp

Gepluimde huurder
Topic Starter
Berichten: 24

#10 , 05 jun 2007 11:30

Naar mijn weten is de wet zo dat ze moeten bewijzen dat ze het aan het rechte eind hebben en niet dat jij moet bewijzen dat je gelijk hebt. hoe kunnen ze dan jou opschrijven voor bellen achter het stuur terwijl ze je niets eens staande houden? want dan heb je toch geen kans op verweer?!

Ik zou het fijn vinden als iemand me dat uitlegt... of zit ik er gewoon weer langs en mag de politie dus gewoon iemand noteren voor bellen achter het stuur als dat niet zo is?

Groetjes,
de gepluimde huurder

Heye
Berichten: 468

#11 , 05 jun 2007 13:45

@ lex:

Met alle respect maar U haalt een document van 2000 aan, waar Durant nog minister van mobiliteit was.

Het GPS systeem is lang een moeilijk geval geweest, maar de operationele (politie op de straat) is bevoegd om op basis van art 8.3 van de verkeerswet van 7 februari 2003, aangepast op 31 maart 2007.

Het betreffende artikel kan U hier lezen: http://www.bivv.be/dispatch.wcs?uri=717 ... anguage=nl

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

Jorre

#12 , 05 jun 2007 17:41

Tot nu toe heeft niemand er op gewezen dat men niet verplicht is een telefoongesprek aan te nemen in gelijk welke situatie, op gelijk welke plaats, en gelijk wanneer.

Bij het oprijden van de weg, kan men desgevallend het (gratis) antwoordapparaat inschakelen, en terugbellen van zodra dit toegelaten en mogelijk is.
Tenslotte is het ook zo dat als men enkel opneemt om te zeggen dat men zal terugbellen, dus ook dubbel betaalt voor de (korte) verbinding.

Gepluimde huurder
Topic Starter
Berichten: 24

#13 , 05 jun 2007 18:13

Tja voor ons kost het niets meer (behalve de boete) want wij hebben een abonoment waarbij 40 uur naar elkaar mogen bellen...

In principe heb je gelijk hoor, je bent inderdaad niet verplicht om op te nemen maar ik vind het wel een hele flauwe manier om de staatskas te spekken.

En wie kan mij vertellen hoe het verder gaat? mijn man is aangehouden en meneer agent schreef op zijn kladblokje de gegevens. Krijgen wij nu gewoon een rekening thuis? Vind het allemaal een beetje vaag aangezien ik nederland gewend ben en je daar een bewijs krijgt van je bekeuring als ze je staande houden.

Oh mijn man moest volgens die agent ook nog contant betalen omdat hij een nederlander is (die in belgie woont!) dat heeft hij dus gewijgerd! dat soort praktijken van het in de eigen zak steken komt helaas te vaak voor..

Groetjes...

citroentje
Berichten: 228
Locatie: oostkamp

#14 , 09 jun 2007 19:24

wij hebben ook zo een abonemet dat we gratis naar elkaar bellen,na een boete hebben wij het opgelost met een bleutooth oortje en dat kost maar 30 euro en in het begin voel je dat maar na een paar uur ben je het niet meer gewaar en nu bellen we naar elkaar en kunnen we onze handen aan het stuur houden

Gepluimde huurder
Topic Starter
Berichten: 24

#15 , 11 jun 2007 11:55

Ik heb die functie niet op mijn telefoon zitten en mijn man ook niet... Misschien dan toch maar eens gaan kijken voor een andere telefoon...

De politie van hier in het dorp heeft mij aan geraden om contact op te nemen met comite p vanwege het brutale beschuldigde gedrag en heel de omdracht van het voorval. en dit zal ik dan ook doen.

Kijk ik vind dat als het terecht is dan is dat zo en dan betalen we gewoon. Als de wet zo is dan is dat dus zo. Ik vind dat de desbetreffende agent gewoon niet normaal handelde en dat wil ik melde...

Groetjes
Gepluimde huurder...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”