verjaring: stuitingsdaden niet in dossier?

Herodotos
Topic Starter
Berichten: 1

verjaring: stuitingsdaden niet in dossier?

#1 , 06 aug 2013 14:50

Goeiedag,

Allereerst: chapeau en bedankt voor dit forum, dat voor vele mensen een onmisbare reddingsboei is in het gerechtelijk kluwen. Mooi initiatief!

Nu terzake: Op 18/06/12 werd ik geflitst aan 192 km/h op de snelweg in arrondissement Aarlen, in de bedrijfsauto van een goeie vriend (die naast mij zat).
Niet veel later (27/06/12) kreeg die vriend het pv op zijn werk toegestuurd. We besloten de kat wat uit de boom te kijken.
Bijna een jaar later (21/06/13) kreeg hij een voorstel tot minnelijke schikking: 215 euro betalen en er zou geen vervolging volgen.

Ik weet natuurlijk dat ik er met 215 euro heel goed vanaf kom voor zulk ongepast rijgedrag.
Maar mijn buikgevoel zegt ook dat het vreemd is dat ze die minnelijke schikking voorstellen, aangezien dit soort overtredingen normaalgezien altijd voor de rechtbank komt.
Dus misschien is de zaak verjaard, of dreigt ze te verjaren, en weten ze ervan op de politierechtbank van Aarlen.
Hierbij komt dat ik heel krap bij kas zit, dus ik dacht deze mogelijkheid toch te onderzoeken.

Dus ben ik op een blauwe maandag midden juli naar Aarlen gespoord om het dossier in te kijken.
Er stond immers in de brief die de minnelijke schikking voorstelde vermeld dat ik inzage heb in het volledige dossier.
Wat ik te zien kreeg was geen mapje zoals ik zou verwachten, maar een samengeniet bundeltje met daarin het oorspronkelijke pv, de vertaling hiervan en de foto.
Hierin zaten geen documenten met een datum na 12/07/13 (de datum van de vertaling).
De zaak leek mij dus verjaard te zijn.

Maar ik vind dit toch vreemd:
• Ten eerste leek deze bundel niet echt op een dossier,
• Mijn vriend heeft in mei 2013 telefoon gehad van het parket van Aarlen, maar hiervan was niets terug te vinden in het dossier,
• Het pv en voorstel tot minnelijke schikking waren gericht tot mijn vriend, maar de aanmaning tot betaling was plots gericht aan mij.
Het lijkt mij dus dat er onderzoeksdaden zijn gesteld die ik niet te zien heb gekregen.
Om zeker te zijn dat we het volledige dossier zouden krijgen, heeft mijn vriend een mail gestuurd met de vraag of hij een copie van het dossier kon krijgen, maar hierop kwam geen antwoord.

Vandaar mijn vraag:
• Is het mogelijk dat er onderzoeksdaden (of stuitingsdaden) zijn die niet in het dossier worden opgenomen?
• Is het denkbaar dat ik niet het echte dossier te zien heb gekregen, ondanks dat ik dit verschillende keren heb nagevraagd en dit expliciet is bevestigd door de parketmedewerksters (en wetende dat de procureur des konings mij inzage heeft verleend)? In dit geval, hoe kan ik dit juridisch bewijzen? Of hoe kan ik alsnog met zekerheid het volledige dossier inkijken?

Alvast heel hard bedankt voor eventuele tips!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 08 aug 2013 08:22

“Art.68.De strafvordering die het gevolg is van een overtreding van deze wet alsmede van de ter uitvoering ervan vastgestelde besluiten, verjaart door verloop van een jaar te rekenen van de dag waarop de overtreding is begaan; deze termijn bedraagt evenwel drie jaar te rekenen van de dag waarop de overtreding is begaan voor overtredingen van artikel 30, § 1 en § 3, 33, 34, § 2, 35 en 37bis, § 1, 1° en 4° tot 6° “(16 MAART 1968. - Wet betreffende de politie over het wegverkeer).

‘Op 18/06/12 werd ik geflitst aan 192 km/h op de snelweg’

Die overtreding verjaart door verloop van een jaar te rekenen van de dag waarop de overtreding is begaan,m.a.w. op 18/06/13.

“Art.21.Behoudens...verjaart de strafvordering door verloop van tien jaren, vijf jaren of zes maanden, te rekenen van de dag waarop het misdrijf is gepleegd, naar gelang dit misdrijf een misdaad, een wanbedrijf of een overtreding is...Art.22.De verjaring van de strafvordering wordt slechts gestuit door daden van onderzoek of van vervolging, verricht binnen de in artikel 21 bepaalde termijn...”(17 APRIL 1878. - WET HOUDENDE DE VOORAFGAANDE TITEL VAN HET WETBOEK VAN STRAFVORDERING)

“Art.25.De duur van de correctionele gevangenisstraf is, behoudens de in de wet bepaalde gevallen, ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar...Art.28.De gevangenisstraf wegens overtreding mag niet minder zijn dan een dag en niet meer dan zeven dagen, behoudens de bij de wet uitgezonderde gevallen.Art.38.De geldboete wegens overtreding bedraagt ten minste een euro en ten hoogste vijfentwintig euro , behoudens de bij de wet uitgezonderde gevallen. De geldboete wegens misdaad of wanbedrijf bedraagt ten minste zesentwintig euro.”(8 juni 1867 Strafwetboek).

“Art.29... § 3. Het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid bepaald in de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten wordt gestraft met een geldboete van 10 euro tot 500 euro. De rechter houdt rekening met het aantal kilometer per uur waarmee de toegelaten maximumsnelheid wordt overschreden...”(16 MAART 1968. - Wet betreffende de politie over het wegverkeer).

Hieruit kan afgeleid worden dat in dit geval de geldboete meer dan 25 euro zou bedragen zodat het om een wanbedrijf zou gaan en de strafvordering dus kan gestuit worden door verloop van vijf jaren.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Johano
Berichten: 71

#3 , 12 aug 2013 10:53

[quote="j.demoor] Hieruit kan afgeleid worden dat in dit geval de geldboete meer dan 25 euro zou bedragen zodat het om een wanbedrijf zou gaan en de strafvordering dus kan gestuit worden door verloop van vijf jaren.[/quote]

De stuiting van de strafvordering is een daad waardoor de termijn van de strafvordering helemaal opnieuw begint te lopen. De stuiting is dus niet de stopzetting maar de "nulzetting" van de strafvordering...

De strafvordering die uitdooft door verloop van de verjaringstermijn is wat men "vervallen" noemt.

De schorsing van de strafvordering is dat de termijn tijdelijk stopt met lopen en erna gewoon verder loopt

Merk op dat de termen stuiting en schorsing een andere betekenis hebben in het strafprocesrecht dan in het burgerlijk recht.

Dit is de correcte betekenis van stuiting.

Wat de vraag van TS betreft moet eerst gekeken worden of een minnelijke schikking een stuitingsdaad betreft of niet. Alle onderzoeksdaden of stuitingsdaden moeten in het dossier opgenomen worden. Het telefoontje niet. Het dossier kan u enkel bekomen door het te gaan kopiëren (als u er al een krijgt, dit is niet gebruikelijk). Inzage is niet hetzelfde als kopie's krijgen.

Ik laat u binnenkort weten of de zaak verjaard is, ik moet dit persoonlijk zelf even kort onderzoeken. Mijn instinct zegt van niet.

Reclame

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#4 , 14 aug 2013 13:26

Vermoedelijk begaf u zich naar het parket en niet naar de griffie. Het gebeurt wel vaker dat het strafdossier bij het parket niet meer dan een bundeltje is.

Wat hoger werd gezegd over de verjaring, klopt niet. De strafvordering inzake snelheidsovertredingen verjaart hoe dan ook na 1 jaar. Deze kan uiteraard worden geschorst (hetgeen mij onwaarschijnlijk lijkt in dit geval) of gestuit.

Stuiting gebeurt door daden van vervolging en daden van onderzoek. Een voorstel tot minnelijke schikking is geen van beiden (Corr. Leuven 30 maart 1995, R.W. 1996-1997, 1163, noot A. VANDEPLAS).

Aangezien de overtreding zelf slechts dateert van iets meer dan een jaar gelden, lijkt het mij echter sterk dat de strafvordering nu al verjaard zou zijn. Elke daad van onderzoek tussen 18/06/2012 en 18/06/2013 deed immers de verjaringstermijn van 1 jaar volledig opnieuw lopen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”