plots uitwijken voor een auto

Sonja S
Topic Starter
Berichten: 2

plots uitwijken voor een auto

#1 , 28 jul 2013 22:54

Beste,
Vandaag heb ik een ongeval gehad, op twee rijvakken rijd ik links en een bus rijdt naast mij rechts de bus gaat van zijn rijbaan af om op een staanplaats te parkeren de auto achter hem wijkt plots naar links zonder om te kijken waardoor ik van mijn rijvak af moet wijken mijn auto knalt tegen een stoplicht helemaal kapot. Nu zegt de tegenpartij dat hij niet in fout is geweest omdat zijn auto niets heeft, ja ik ben moeten uitwijken voor meneer. De politie is geweest en hebben de formulieren ingevuld ze hebben gezegd dat de verzekering zal beslissen.
nu zou ik graag jullie mening willen weten.
Dank u

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 28 jul 2013 23:16

Is de busbestuurder ook gehoord?
Heeft de politie PV opgesteld.... dit is toch geen oppervlakkige schade.
Tevens een stoplicht ...als u daar een verkeerslicht mee bedoeld zijn er zo wie zo derden bij betrokken en diende de politie PV op te stellen ..bij mijn weten.

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 29 jul 2013 09:05

Tevens een stoplicht ...als u daar een verkeerslicht mee bedoeld zijn er zo wie zo derden bij betrokken en diende de politie PV op te stellen ..bij mijn weten.
Neen, hoor, politie kan dan evengoed een aanrijdingsformulier invullen, waarbij zij de kant van de wegbeheerder invullen. Moeilijk is dit niet, een verkeerslicht, verlichtingspaal, of vangrail maken meestal geen fouten in het verkeer...

Reclame

Sonja S
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 29 jul 2013 15:05

Ja de politie is geweest en heeft het aanrijdingsformulier ingevuld en wij hebben Twee getuigen één persoon zat op de bus en de andere persoon is de buschauffeur zelf. Het probleem is dat de andere partij zegt dat hij mooi de bus volgde en helemaal niet van zijn rijvak is afgeweken, dus waarom stopt die dan? als ik een ongeluk zie gebeuren waar ik niets mee te maken heb dan stop ik toch niet!
En hoe komt meneer op mijn rijvak ? Gevlogen.
Ik hoop dat alles voor mij in orde komt het spijtigste is dat mensen kunnen liegen om hun eigen hachje te redden zielig

Lightning

#5 , 29 jul 2013 15:18

Op basis van uw schets van de situatie, begrijp ik niet waaruit voor U de noodzaak ontstond om uit te wijken naar links.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 29 jul 2013 16:12

Je dient steeds uw rijgedrag aan te passen, zodat je voor iedere hindernis op de weg tijdig kan stoppen.
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... /168-art10" onclick="window.open(this.href);return false;

Turaki
Berichten: 6870

#7 , 29 jul 2013 22:52

Je dient steeds uw rijgedrag aan te passen, zodat je voor iedere hindernis op de weg tijdig kan stoppen.
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... /168-art10" onclick="window.open(this.href);return false;
Niet volledig:
10.1.3°: De bestuurder moet in alle gevallen kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.

Een bestuurder die de rechterrijstrook volgt op een tweevaksbaan, en dan plots uitwijkt naar het linkse vak, zonder enige noodzaak, is geen voorzienbare hindernis.

Redrum
Berichten: 574

#8 , 30 jul 2013 09:49

Je dient steeds uw rijgedrag aan te passen, zodat je voor iedere hindernis op de weg tijdig kan stoppen.
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... /168-art10" onclick="window.open(this.href);return false;

Artikel 10 is ook niet het enige artikel uit de wegcode, noch heft het alle andere artikels zomaar op. Ik heb de indruk dat sommigen hier dat wel eens denken.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”