Niet-verzekerde auto geparkeerd op openbare weg

joyce-024
Topic Starter
Berichten: 10

Niet-verzekerde auto geparkeerd op openbare weg

#1 , 28 jul 2013 00:02

Mijn auto is een jaar geleden meegenomen door de politie omdat hij niet verzekerd was maar wel geparkeerd stond op de openbare weg. Ze (de politie) hebben ons gezegd dat we de keuze hadden om de auto bij hen achter te laten zodat we geen boete hoefden te betalen, of we konden de auto meenemen maar wel een boete betalen. We hadden gekozen voor de eerste optie omdat de auto maar zo'n 600 euro waard was... Maar een aantal maanden daarna werd ik opgeroepen door de rechtbank en is mij gezegd dat ik een boete ga moeten betalen van in de 600€. Ook kregen we toen opeens te horen dat we toendertijd de auto hadden kunnen ophalen bij de takeldienst voor 250€... Dit is ons toen niet verteld. Ook is mijn rijbewijs ingenomen voor 8 dagen. Wij snappen volkomen dat het een domme zet was om een niet-verzekerde auto te parkeren op een openbare parkeerplaats, maar ik vraag mij nu af of de politie wel juist gehandeld heeft...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
fverpoest
Berichten: 3

#2 , 28 jul 2013 09:26

Ik weet niet welke bewoording de verbalisanten toen exact gebruikt hebben, maar de enige kosten die mogelijks kunnen worden uitgespaard door de wagen op het politiebureel te stallen (of een terrein van de gemeentediensten), zijn de stallingskosten. De takeldienst rekent namelijk naast de takelkosten zelf, ook een bedrag aan per dag dat de wagen bij hem blijft staan. Dit is makkelijk 5 tot 10 euro per dag en kan dus wel aardig oplopen. Ik denk dus dat de politie het wel degelijk over deze stallingskosten had.

De takelkosten zelf worden gepresteerd en zullen steeds doorgerekend worden, daarbij komt een boete en eventueel rijverbod dat door de politierechtbank wordt opgelegd. Er bestaat geen mogelijkheid om en effectieve 'niet-verzekering' zonder proces-verbaal af te handelen en het parket zal dit in principe steeds vervolgen.
Inspecteur van Politie, PZ Grimbergen, dienst Interventie
Al mijn bijdrages op dit forum zijn volledig persoonlijk en kaderen in geen enkel geval vanuit mijn professionele functie of namens mijn werkgever.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jul 2013 11:47

Als de politie dat echt zo gezegd heeft, zijn ze in de fout gegaan.

Reclame

joyce-024
Topic Starter
Berichten: 10

#4 , 28 jul 2013 13:38

Ik weet niet welke bewoording de verbalisanten toen exact gebruikt hebben, maar de enige kosten die mogelijks kunnen worden uitgespaard door de wagen op het politiebureel te stallen (of een terrein van de gemeentediensten), zijn de stallingskosten. De takeldienst rekent namelijk naast de takelkosten zelf, ook een bedrag aan per dag dat de wagen bij hem blijft staan. Dit is makkelijk 5 tot 10 euro per dag en kan dus wel aardig oplopen. Ik denk dus dat de politie het wel degelijk over deze stallingskosten had.

De takelkosten zelf worden gepresteerd en zullen steeds doorgerekend worden, daarbij komt een boete en eventueel rijverbod dat door de politierechtbank wordt opgelegd. Er bestaat geen mogelijkheid om en effectieve 'niet-verzekering' zonder proces-verbaal af te handelen en het parket zal dit in principe steeds vervolgen.

Bedankt voor je antwoord. De politie heeft mij nooit iets gezegd over de takeldienst voordat ik werd opgeroepen door de rechtbank. Ik dacht dus toen dat ik mijn auto al kwijt was. Als ik dit had geweten had ik zo snel mogelijk mijn auto opgehaald en de eventuele boete gewoon daar bovenop betaald. Nu ben ik én mijn auto kwijt én een hoop geld kwijt.

De politie heeft mij dus niet juist geïnformeerd. Kan ik hier nog iets tegen doen?

bartvdv
Berichten: 1911

#5 , 28 jul 2013 14:47

Is het de taak van de politie om dat soort informatie over te brengen? Had ts zich niet zelf moeten informeren.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 jul 2013 16:31

U gaat nooit kunnen bewijzen dat de politie verkeerde informatie gegeven heeft.

De informatie die normaal gegeven wordt is: u kan het voertuig pas terugkrijgen als u bewijst dat een verzekering werd afgesloten.

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 28 jul 2013 22:25

Mogelijk dat u afstand van het voertuig zou doen...
Op die wijze kan het parket voertuig ineens laten verwijderen en een minnelijke schikking voorstellen.
U bent toch gehoord door de politie bij de vaststelling van de feiten en mogelijk nog eens enkele maanden daarna.
Wat staat er in die verhoren?
Trouwens u krijgt steeds een aantal documenten mee...

leeuwke1969
Berichten: 311

#8 , 29 jul 2013 11:15

Mijn man heeft ook nooit bericht gekregen ivm zijn auto, was voor dezelfde feiten. Hij is zelfs nooit verhoord geweest. Maar zaak is over de ganse lijn verkeerd gelopen.

Ynnek
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 mar 2018 08:02

Even mijn frustraties uiten...Vind u het zelf niet erg hier nu de zielenpoot te komen uithangen, want ocharme toch... Ze hebben me mijn voertuig ontnomen en nu moet ik nog betalen ook. Ik denk dat u de ernst van de feiten niet goed in ziet en je het snel weg lacht dat je een 'domme zet' hebt gedaan door rond te rijden met een wagen zonder verzekering. Stel u voor dat u met uw wagen iemand aan reed, dan zal ook u weer 1 van de zovelen zijn die gewoon weg vlucht en het na laat zijn verantwoordelijkheid op te nemen. Daar sta je niet bij stil en ziet het gewoon als een 'domme zet'. Misschien wat verantwoordelijker worden in het leven... Denk eerst na voor je hier wilt gaan op reageren. Sta er eens bij stil wanneer bijvoorbeeld uw kind zou omver gereden worden door een persoon zoals u die rond rijdt zonder verzekering. Heb weinig respect voor mensen die onverzekerd rondrijden en al zeker de ernst hiervan niet inzien. Denk dat de boete goed mee valt voor wat u had kunnen veroorzaken!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 02 mar 2018 08:44

Ynnek dit is een verhaal van 4 jaar oud die komt dit hier nooit meer lezen !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 02 mar 2018 09:12

Ynnek dit is een verhaal van 4 jaar oud die komt dit hier nooit meer lezen !!
Die 7 maand ook niet vergeten.

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#12 , 02 mar 2018 10:23

Ynnek dit is een verhaal van 4 jaar oud die komt dit hier nooit meer lezen !!
Die 7 maand ook niet vergeten.
En on topic maakt u bovendien de veronderstelling dat er met een niet verzekerde auto werd gereden. Eerst uw feiten checken voor u gefrustreerd geraakt.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”