Verbalisatie ongeldig parkeerbiljet

Duplic8tor
Topic Starter
Berichten: 1

Verbalisatie ongeldig parkeerbiljet

#1 , 24 jul 2013 16:41

Hallo,

Deze week stuurde ik onderstaande email naar OPC ivm een verbalisatie voor een ongeldig parkeerbiljet.
Zie hieronder het emailverkeer.
Iemand enig idee wat ik nog verder kan doen ?

Email naar OPC

Op 22/07/13 brachten wij een dagje door in Knokke Heist. Om 10.17 parkeerden wij ons voertuig in de Westhinderstraat. Wij kochten een dagticket aan (€ 5) via de parkeerautomaat gesitueerd dichts bij ons voertuig (cfr bijlage). Toen wij in de late namiddag ons voertuig gingen ophalen stelden wij een verbalisatie vast wegens een ongeldig ticket (cfr bijlage). Bij navraag bij de politie bleek dat binnen de zone van de Westhinderstraat een regeling beperkt parkeren geldt. Doch wordt dit door geen enkele signalisatie weergegeven. Ook wist de politie ons te vertellen dat we een foutieve parkeerautomaat hadden aangegrepen; doch in de Westhinderstraat is geen parkeerautomaat aanwezig, en hebben wij de parkeerautomaat aangegrepen dichtst bij ons voertuig, dit ter hoogte van de Kustroute. Blijkbaar dienden wij de parkeerautomaat effectief gesitueerd op de Dijk aan te grijpen.

Gezien geen signalisatie “beperkt parkeren in tijd “ aanwezig is, gezien niet duidelijk aangegeven wordt welke parkeerautomaat aangegrepen dient te worden vragen wij u de bijgevoegde verbalisatie in overweging te nemen.

Wij hebben naar ons bescheiden mening onze plichten volbracht; doch dient u als Gemeente te waken over een duidelijke communicatie, dewelke in deze situatie ontbrak. Wij vragen u dan ook

kwijting voor de betreffende verbalisatie.

Tot slot wensen wij nog aan te geven dat tal van voertuigen binnen de Westhinderstraat gisteren geverbaliseerd zijn.

Antwoord van OPC

Geachte,

Wij hebben uw klacht betreffende het parkeren te KNOKKE in goede orde ontvangen en hebben er de nodige aandacht aan besteed.

Bij nader en grondig onderzoek van deze klacht kunnen wij tot onze spijt geen gegronde en wettelijke reden aanhalen die tot annulatie van uw retributiebon zou kunnen leiden volgens het retributiereglement van de Stad/Gemeente. Uw wagen stond geparkeerd in een andere zone dan aangegeven op uw ticket. Uw voertuig bevond zich in een oranje zone en uw ticket is geldig voor groene zone.

De signalisatie te Knokke-Heist is opgesteld conform de wetgeving op het plaatsen van signalisatie.

Verkeersborden die een betalende- of blauwe zone aanduiden, zijn zonale verkeersborden. Dit houdt in dat één verkeersbord verantwoordelijk is voor de signalisatie van één of meerdere straten en deze is van toepassing zolang er geen eindbord gepasseerd wordt.

Voor meer informatie betreffende het plaatsen van signalisatie kan u terecht op http://www.wegcode.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Daarom zijn wij verplicht u te vragen deze retributiebon per kerende te voldoen op het rekeningnummer BE19 7340 3412 4912 en met de uitdrukkelijke vermelding van het bonnummer in de mededeling.

Met vriendelijke groeten,

Antwoord aan OPC

Geachte,

Aangezien ik in het begin van de westhinderstraat geparkeerd was, heb ik de dichtstbijzijnde parkeerautomaat gekozen. (Zie onderstaande foto, automaat rechts in beeld).

https://maps.google.be/maps?q=Westhinde ... .25,,0,1.1

Hoe kan men weten dat ik niet de dichtstbijzijnde parkeerautomaat moet gebruiken, maar de verder gelegen parkeerautomaat op de dijk ?
Er stond geen verwijsbord naar de verder gelegen parkeerautomaat op de dijk.

Op de website (https://www.4411.be/nl/waar-kan-ik-park ... okke-heist" onclick="window.open(this.href);return false;) staat :

Knokke-Heist is voor het betalend parkeren opgedeeld in 4 zones, elk met een eigen maximumparkeerduur. Elk van deze zones krijgt voor het sms-parkeren een code: KH11, KH13, KH14 en KH15. Dit zonenummer staat vermeld op een sticker op de dichtstbijzijnde parkeerautomaat.

Mvgr,

Antwoord van OPC

Geachte,

Zoals hier op de foto aangegeven staat deze betaalautomaat niet in de Westhinderstraat zelf.
U moet uiteraard de betaalautomaat gebruiken die in de straat zelf staat.

Wij hebben uw vraag beantwoord en blijven bij ons standpunt.

Vriendelijke groeten,

OPC bvba

Antwoord aan OPC

Beste,

Kan u mij het reglement of artikel doorsturen waarin staat dat ik de dichtstbijzijnde parkeerautomaat in de straat van het geparkeerde voertuig moet nemen.

Op de website (http://www.parkeren.be/waar/knokke-heist/parkeerbeleid" onclick="window.open(this.href);return false;) staat er (zie ook pagina afdruk onderaan) :

Tarief 2

U neemt een ticket voor de voorziene parkeertijd aan de parkeerautomaat.
Of: u maakt gebruik van een Piaftoestel of het sms-systeem.

Op de website (https://www.4411.be/nl/waar-kan-ik-park ... okke-heist" onclick="window.open(this.href);return false;) staat er :

Knokke-Heist is voor het betalend parkeren opgedeeld in 4 zones, elk met een eigen maximumparkeerduur. Elk van deze zones krijgt voor het sms-parkeren een code: KH11, KH13, KH14 en KH15. Dit zonenummer staat vermeld op een sticker op de dichtstbijzijnde parkeerautomaat.

Mvgr,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
rechtvaardig
Berichten: 105

#2 , 25 jul 2013 00:28

zou hier niet betalen. dat heb je met jouw 5 € al gedaan.
de communicatie en redenering van OPC rammelt langs alle kanten
Uw wagen stond geparkeerd in een andere zone dan aangegeven op uw ticket. Uw voertuig bevond zich in een oranje zone en uw ticket is geldig voor groene zone.
Verkeersborden die een betalende- of blauwe zone aanduiden, zijn zonale verkeersborden. Dit houdt in dat één verkeersbord verantwoordelijk is voor de signalisatie van één of meerdere straten en deze is van toepassing zolang er geen eindbord gepasseerd wordt.

en welk bord geeft dan aan dat je de groene, oranje, rode, gele of andere kleurzone binnenrijdt ? geen. je hebt betaald aan de dichtstbijgelegenbetaal automaat die niet vermeldt voor welke kleurzone je betaalt.
kan me niet indenken dat je dit kan verliezen als het voor een rechtbank komt..

Lightning

#3 , 25 jul 2013 07:20

Niet onbelangrijk detail is dat er aan het begin van de straat een bord E9a staat aangevuld met een onderbord "Betalend max 4 uur".
U zegt geparkeerd te hebben van 10u17 tot de late namiddag. Ik weet niet hoe laat de vaststelling gebeurd is, maar vanaf 14u17 was uw ticket ongeldig.

Reclame

Paul Huurder
Berichten: 107

#4 , 25 jul 2013 07:32

Beste,

Ik woon zelf in Knokke.
De Westhinderstraat is wel degelijk oranje zone.

In de oranje zones

Hier mag u het hele jaar door tussen 11 en 19 uur maximum 1 dag parkeren.
Parking Leopoldlaan: het hele jaar door tussen 11 uur en 24 uur.

Het tarief bedraagt 2 EUR/uur voor de eerste 5 uren. Een dagticket kost 15 EUR. (bron: knokke-heist.be)


U zal wel degelijk u retributie moeten betalen.

Ik heb het ook al voorgehad (ik had nog geen bewonerskaart (tel laat aangevraagd)), en zelfs die hebben ze niet kwijtgescholden).
Ook al ben ik al 4 jaar inwoner van Knokke-Heist.
Vriendelijke groeten,

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”