Hallo,
Deze week stuurde ik onderstaande email naar OPC ivm een verbalisatie voor een ongeldig parkeerbiljet.
Zie hieronder het emailverkeer.
Iemand enig idee wat ik nog verder kan doen ?
Email naar OPC
Op 22/07/13 brachten wij een dagje door in Knokke Heist. Om 10.17 parkeerden wij ons voertuig in de Westhinderstraat. Wij kochten een dagticket aan (€ 5) via de parkeerautomaat gesitueerd dichts bij ons voertuig (cfr bijlage). Toen wij in de late namiddag ons voertuig gingen ophalen stelden wij een verbalisatie vast wegens een ongeldig ticket (cfr bijlage). Bij navraag bij de politie bleek dat binnen de zone van de Westhinderstraat een regeling beperkt parkeren geldt. Doch wordt dit door geen enkele signalisatie weergegeven. Ook wist de politie ons te vertellen dat we een foutieve parkeerautomaat hadden aangegrepen; doch in de Westhinderstraat is geen parkeerautomaat aanwezig, en hebben wij de parkeerautomaat aangegrepen dichtst bij ons voertuig, dit ter hoogte van de Kustroute. Blijkbaar dienden wij de parkeerautomaat effectief gesitueerd op de Dijk aan te grijpen.
Gezien geen signalisatie “beperkt parkeren in tijd “ aanwezig is, gezien niet duidelijk aangegeven wordt welke parkeerautomaat aangegrepen dient te worden vragen wij u de bijgevoegde verbalisatie in overweging te nemen.
Wij hebben naar ons bescheiden mening onze plichten volbracht; doch dient u als Gemeente te waken over een duidelijke communicatie, dewelke in deze situatie ontbrak. Wij vragen u dan ook
kwijting voor de betreffende verbalisatie.
Tot slot wensen wij nog aan te geven dat tal van voertuigen binnen de Westhinderstraat gisteren geverbaliseerd zijn.
Antwoord van OPC
Geachte,
Wij hebben uw klacht betreffende het parkeren te KNOKKE in goede orde ontvangen en hebben er de nodige aandacht aan besteed.
Bij nader en grondig onderzoek van deze klacht kunnen wij tot onze spijt geen gegronde en wettelijke reden aanhalen die tot annulatie van uw retributiebon zou kunnen leiden volgens het retributiereglement van de Stad/Gemeente. Uw wagen stond geparkeerd in een andere zone dan aangegeven op uw ticket. Uw voertuig bevond zich in een oranje zone en uw ticket is geldig voor groene zone.
De signalisatie te Knokke-Heist is opgesteld conform de wetgeving op het plaatsen van signalisatie.
Verkeersborden die een betalende- of blauwe zone aanduiden, zijn zonale verkeersborden. Dit houdt in dat één verkeersbord verantwoordelijk is voor de signalisatie van één of meerdere straten en deze is van toepassing zolang er geen eindbord gepasseerd wordt.
Voor meer informatie betreffende het plaatsen van signalisatie kan u terecht op http://www.wegcode.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Daarom zijn wij verplicht u te vragen deze retributiebon per kerende te voldoen op het rekeningnummer BE19 7340 3412 4912 en met de uitdrukkelijke vermelding van het bonnummer in de mededeling.
Met vriendelijke groeten,
Antwoord aan OPC
Geachte,
Aangezien ik in het begin van de westhinderstraat geparkeerd was, heb ik de dichtstbijzijnde parkeerautomaat gekozen. (Zie onderstaande foto, automaat rechts in beeld).
https://maps.google.be/maps?q=Westhinde ... .25,,0,1.1
Hoe kan men weten dat ik niet de dichtstbijzijnde parkeerautomaat moet gebruiken, maar de verder gelegen parkeerautomaat op de dijk ?
Er stond geen verwijsbord naar de verder gelegen parkeerautomaat op de dijk.
Op de website (https://www.4411.be/nl/waar-kan-ik-park ... okke-heist" onclick="window.open(this.href);return false;) staat :
Knokke-Heist is voor het betalend parkeren opgedeeld in 4 zones, elk met een eigen maximumparkeerduur. Elk van deze zones krijgt voor het sms-parkeren een code: KH11, KH13, KH14 en KH15. Dit zonenummer staat vermeld op een sticker op de dichtstbijzijnde parkeerautomaat.
Mvgr,
Antwoord van OPC
Geachte,
Zoals hier op de foto aangegeven staat deze betaalautomaat niet in de Westhinderstraat zelf.
U moet uiteraard de betaalautomaat gebruiken die in de straat zelf staat.
Wij hebben uw vraag beantwoord en blijven bij ons standpunt.
Vriendelijke groeten,
OPC bvba
Antwoord aan OPC
Beste,
Kan u mij het reglement of artikel doorsturen waarin staat dat ik de dichtstbijzijnde parkeerautomaat in de straat van het geparkeerde voertuig moet nemen.
Op de website (http://www.parkeren.be/waar/knokke-heist/parkeerbeleid" onclick="window.open(this.href);return false;) staat er (zie ook pagina afdruk onderaan) :
Tarief 2
U neemt een ticket voor de voorziene parkeertijd aan de parkeerautomaat.
Of: u maakt gebruik van een Piaftoestel of het sms-systeem.
Op de website (https://www.4411.be/nl/waar-kan-ik-park ... okke-heist" onclick="window.open(this.href);return false;) staat er :
Knokke-Heist is voor het betalend parkeren opgedeeld in 4 zones, elk met een eigen maximumparkeerduur. Elk van deze zones krijgt voor het sms-parkeren een code: KH11, KH13, KH14 en KH15. Dit zonenummer staat vermeld op een sticker op de dichtstbijzijnde parkeerautomaat.
Mvgr,