alcoholcontrole 1e keer

qwerty1234
Topic Starter
Berichten: 3

alcoholcontrole 1e keer

#1 , 24 jul 2013 13:09

Ik ben eind mei tegengehouden voor een alcoholcontrole (en mijn rijbewijs 6u kwijt).
De uitslag was 0.46mg en volgens de agent in kwestie zou dit resulteren in een minnelijke schikking van om en bij de 400€ (aangezien het de eerste keer is en ik mijn rijbewijs langer dan 2 jaar heb).

Een paar weken daarna heb ik een document ontvangen met "pro-justicia" als titel en daarin de beschrijving van een aantal wetteksten en uiterlijke kenmerken waarvan enkel de ogen bloeddoorlopen waren, de rest allemaal normaal.

Ondertussen nog steeds geen verdere brief of zo gekregen (ze hadden me wel gezegd dat dit een aantal weken tot maanden kan duren)

het arrondissement dat ik in zit is Dendermonde moest dit een rol spelen.

kan iemand me vertellen wat me te wachten staat?

een vriend van mij heeft hetzelfde voor gehad maar met 0.49mg en bij hem staat ook dat het aangezicht rood was en zijn wagen stonk.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 24 jul 2013 13:26

RICHTLIJN EN PROCEDURE BESTEMD VOOR DE MAGISTRATEN VAN HET OPENBAAR MINISTERIE

1. Situaties waarin een beroep kan worden gedaan op de procedures tot verval van strafvordering onder bepaalde voorwaarden waarin is voorzien in de artikelen 216 bis en 216 ter van het Wetboek van strafvordering.

Ingeval van overtreding van artikel 34 van de gecoördineerde wetten betreffende de politie over het wegverkeer (WPW).

1.1.2. Indien de geconstateerde alcoholconcentratie ten minste 0,35 mg per liter uitgeademde lucht (0,8 g/l bloed), maar minder dan 0,65 mg per liter uitgeademde lucht (1,5 g/l bloed) bedraagt;

behalve :

bijkomende omstandigheid van verkeersonveilig gedrag;

of indien de betrokkene een ongeval met lichamelijke schade veroorzaakt heeft;

of als hij in staat van dronkenschap was.

a) Met uitzondering van de gevallen bedoeld in b) infra, moet aan de betrokkene een voorstel tot verval van strafvordering gedaan mits betaling van een bedrag:

van 400 euro indien de geconstateerde alcoholconcentratie ten minste 0,35 mg per liter uitgeademde lucht (0,8 g/l bloed), maar minder dan 0,5 mg per liter uitgeademde lucht (1,2 g/l bloed) bedraagt;
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

qwerty1234
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 24 jul 2013 13:45

m.a.w. zou dit betekenen dat ik inderdaad een minnelijke schikking zal krijgen hiervoor (volgens de richtlijnen).

wat wijst de praktijk meestal uit? in een ander gesprek op dit forum heb ik gezien dat iemand met een vergelijkbaar scenario binnen en paar weken reeds een minnelijke schikking had ontvangen...

Reclame

sheepie
Berichten: 164

#4 , 24 jul 2013 13:51

m.a.w. zou dit betekenen dat ik inderdaad een minnelijke schikking zal krijgen hiervoor (volgens de richtlijnen).

wat wijst de praktijk meestal uit? in een ander gesprek op dit forum heb ik gezien dat iemand met een vergelijkbaar scenario binnen en paar weken reeds een minnelijke schikking had ontvangen...
niet noodzakelijk... parket beslist of ze u dagvaarden of een minnelijke schikking geven... zoals je leest in de post van 'oude belg' gaat het om een richtlijn en niet om een wet.
ik dacht dat je een minnelijke schikking doorgaans binnen de 15 dagen ontvangt...
je hebt al een pro justicia ontvangen dus ik vrees dat er binnen een paar maanden een dagvaarding zal volgen...

Rene
Berichten: 378
Locatie: Oost Vlaanderen

#5 , 24 jul 2013 13:57

En Dendermonde? Die politierechter is ginder een 'rare' gast in sommige uitspraken. Onvoorspelbaar, maar kan ook meevallen hoor. Afwachten is de boodschap.

qwerty1234
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 24 jul 2013 14:18

Heb ik ook al gehoord over de politierechter.

Nog even i.v.m. de minnelijke schikking. Kan het zijn dat ik deze nog ontvang of is dit nu zeker voor de rechtbank verschijnen?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 jul 2013 16:32

Als je voor de bewuste politierechter verschijnt: geef toe dat je in fout was, probeer geen uitvluchten te verzinnen, want dit zet die bewuste rechter nog meer op zijn paard. Beste strategie is toegeven dat je fout was, dat je de straf aanvaard die de rechter zal uitspreken, en dat je er zeker uit geleerd hebt naar de toekomst toe. Dat dit de eerst keer in twee jaar is (wat op zich niet lang is! Ik rij al meer dan 10 jaar zonder enige boete, zelfs geen parkeerboete) en ook de laatste keer wat jou betreft.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

lizze
Berichten: 4

#8 , 14 jul 2014 08:48

Wat heb je uiteindelijk gehad als ik dat mag vragen?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 14 jul 2014 14:02

Dit is een draad van een jaar oud. Zou me verwonderen als je hier antwoord op krijgt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”