Verkeersfeiten gepleegd door andere persoon met mijn motor

Appie12
Topic Starter
Berichten: 36

Verkeersfeiten gepleegd door andere persoon met mijn motor

#1 , 23 jul 2013 15:16

Beste,




Vorige weekend heeft een persoon x mijn motorfiets genomen zonder mijn toestemming deze heeft ontelbare feiten gepleegd en
de politie heeft daardoor mijn motorfiets in beslag genomen. (het parket heeft deze beslissing genomen)


Punt 1. Ik heb de toestemming niet gegeven om mijn motorfiets te pakken (was een maat van mij en ik zat toen aan de kust)

Punt 2. Ik ben de eigenaar van het voertuig waarom krijg ik deze niet terug!! Ik word hiermee gestraft terwijl ik hier helemaal niets mee te
te maken heb

Aangekomen bij de politiebureau krijg ik als antwoord van de agent dat de beslissing definitief is en dat ik mijn motorfiets misschien zelfs niet meer terug krijg.... ??????? Ik vraag dan een dossiernummer of een referte om de zaak op te volgen en door te geven aan de advocaat antwoord deze meneer dat ik maar de papierwerk van mijn maat moet opvolgen..


Is deze de normale gang van zaken??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 23 jul 2013 15:42

Als eigenaar van en voertuig ben je verantwoordelijk voor de overtredingen die er mee begaan zijn, tenzij je duidelijk kan bewijzen dat jij niet de bestuurder was, of dat deze het zelf toegeeft.

Lightning

#3 , 23 jul 2013 15:46

Mava105, ik denk niet dat dat het probleem (de vraag) van TS is. Volgens mij is de overtreder/bestuurder staande gehouden en dus gekend.

Reclame

Appie12
Topic Starter
Berichten: 36

#4 , 23 jul 2013 15:53

Als eigenaar van en voertuig ben je verantwoordelijk voor de overtredingen die er mee begaan zijn, tenzij je duidelijk kan bewijzen dat jij niet de bestuurder was, of dat deze het zelf toegeeft.

De bestuurder is tegengehouden daar gaat het niet om de overtredingen die komen allemaal op zijn dak..(hoe hoger de boete hoe meer plezier dat ik daar aan heb) Het gaat over de motorfiets die is niet van hem.

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 23 jul 2013 16:30

Was de motorfiets verzekerd?
Is er een ongeval mee gebeurd met gewonden?

De politie had u ineens kunnen horen in een navolgend PV ... als eigenaar van de motorfiets.
Het kan inderdaad dat het parket de verbeurdverklaring zal vragen voor de motorfiets.
Hoe komt uw vriend aan de sleutels?

Appie12
Topic Starter
Berichten: 36

#6 , 23 jul 2013 16:42

Was de motorfiets verzekerd?
Is er een ongeval mee gebeurd met gewonden?

De politie had u ineens kunnen horen in een navolgend PV ... als eigenaar van de motorfiets.
Het kan inderdaad dat het parket de verbeurdverklaring zal vragen voor de motorfiets.
Hoe komt uw vriend aan de sleutels?

Beste,


Motorfiets is verzekerd ik betaal mijn verzekering altijd een jaar vooruit er is geen ongeval gebeurd.


Wel heeft de bestuurder proberen te vluchten van de politie en bij de vluchtpoging heeft hij heel wat verkeersovertredingen gepleegd.
Als eigenaar hebben ze voor mij geen pv opgemaakt ik meld mij aan bij de politiebureau als eigenaar van het voertuig en het resultaat was gewoon dat ik dikke pech heb geen pv opgesteld geen verklaring afgelegd nada...


Mijn maat is bij mijn ouders geweest waar dat ik toen de brommer heb laten staan en heeft de sleutels kunnen pakken zonder toestemming. Deze heb ik ook zo verklaard aan de politie deze had daar geen oren aan.


Waarom gaan ze mijn motor verbeurd verklaren als ik hier helemaal niets mee te maken heb? Dat is mijn eigendom en ik heb hier in deze verhaal niets misdaan...

my_key
Berichten: 221
Juridisch actief: Ja
Locatie: Hasselt
Contacteer: Website

#7 , 23 jul 2013 17:09

Als uw "vriend" de sleutels gestolen kan u de diefstal aangeven en dan kan u zich burgerlijke partij stellen. Misschien niet echt cool, maar een motorfiets stelen (of gebruiksdiefstal, waaronder joyriding valt) is dat ook niet.

art 43 bis Strafwetboek, lid 3 en 5:
Ingeval de verbeurdverklaarde zaken aan de burgerlijke partij toebehoren, zullen zij aan haar worden teruggegeven.

Iedere andere derde die beweert recht te hebben op de verbeurdverklaarde zaak, zal dit recht kunnen laten gelden binnen een termijn en volgens modaliteiten bepaald door de Koning.

Meer info: http://uitgeverijlarcier.larciergroup.c ... st%201.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Reed de motorfiets misschien sneller dan toegelaten voor zijn categorie? In dat geval is er immers wel mogelijk sprake van een misdrijf in uwen hoofde.

Appie12
Topic Starter
Berichten: 36

#8 , 23 jul 2013 17:14

Als uw "vriend" de sleutels gestolen kan u de diefstal aangeven en dan kan u zich burgerlijke partij stellen. Misschien niet echt cool, maar een motorfiets stelen (of gebruiksdiefstal, waaronder joyriding valt) is dat ook niet.

art 43 bis Strafwetboek, lid 3 en 5:
Ingeval de verbeurdverklaarde zaken aan de burgerlijke partij toebehoren, zullen zij aan haar worden teruggegeven.

Iedere andere derde die beweert recht te hebben op de verbeurdverklaarde zaak, zal dit recht kunnen laten gelden binnen een termijn en volgens modaliteiten bepaald door de Koning.

Meer info: http://uitgeverijlarcier.larciergroup.c ... st%201.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Reed de motorfiets misschien sneller dan toegelaten voor zijn categorie? In dat geval is er immers wel mogelijk sprake van een misdrijf in uwen hoofde.

De motorfiets is een 125 cc en er is niets aan gesleuteld en past in de juiste categorie.


Als ik het goed begrijp moet ik hier een rechtszaak beginnen en dan de persoon aanklagen... (inderdaad niet cool aangezien de ouders van die jongen bevriend zijn met mijn ouders dat word niets anders dan miserie)


Deze manier van justitie trekt op niets hoor het is mijn eigendom ik heb niets gedaan dus logischerwijze zou ik deze gewoon moeten terug krijgen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 jul 2013 17:45

De beslissing om het voertuig in beslag te nemen is genomen door een parketmagistraat (substituut procureur des Konings). Neem contact op met het parket en vraag de opheffing van het beslag.

Appie12
Topic Starter
Berichten: 36

#10 , 23 jul 2013 17:47

De beslissing om het voertuig in beslag te nemen is genomen door een parketmagistraat (substituut procureur des Konings). Neem contact op met het parket en vraag de opheffing van het beslag.

Gezien al mijn argumenten zou ik deze dan gewoon terug krijgen of is er nog steeds een kans dat ik hem kwijt ben?

Appie12
Topic Starter
Berichten: 36

#11 , 23 jul 2013 17:54

De beslissing om het voertuig in beslag te nemen is genomen door een parketmagistraat (substituut procureur des Konings). Neem contact op met het parket en vraag de opheffing van het beslag.

Gezien al mijn argumenten zou ik deze dan gewoon terug krijgen of is er nog steeds een kans dat ik hem kwijt ben?


Hoe contacteer ik het parket? :?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#12 , 23 jul 2013 22:25

http://www.juridat.be/cgi_adres/adrn.pl" onclick="window.open(this.href);return false;

U kan proberen een afspraak te maken met de magistraat die zich met het dossier bezighoudt. Of een briefje schrijven waarin u uw verhaal doet.

Franciscus
Berichten: 38592

#13 , 23 jul 2013 22:55

Wat is het nu een bromfiets of een motorfiets .... is een groot verschil?

Appie12
Topic Starter
Berichten: 36

#14 , 24 jul 2013 00:38

Wat is het nu een bromfiets of een motorfiets .... is een groot verschil?
Motorfiets maakt het iets uit voor de inbeslagneming?

Appie12
Topic Starter
Berichten: 36

#15 , 24 jul 2013 00:40

http://www.juridat.be/cgi_adres/adrn.pl

U kan proberen een afspraak te maken met de magistraat die zich met het dossier bezighoudt. Of een briefje schrijven waarin u uw verhaal doet.

Bedankt voor de contactgegevens ik neem contact op

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”