Parkeerboete na 3jaar

schorry
Topic Starter
Berichten: 1

Parkeerboete na 3jaar

#1 , 31 mei 2007 11:06

Ik kreeg op 20april 2007 een deurwaardersbrief ivm een parkeerboete van 3jaar gelden(20/4/04). Ik heb hiervoor foto's opgevraagt. Mijn wagen stond blijkbaar wel in een blauwe zone. Maar op het dashboard ligt een briefje, je kan natuurlijk op die zwart/wit foto's niet duidelijk zien, wat het is.
Nu was mijn vraag, verjaren die boetes van parkeer firmas niet?
En ben je verplicht om na 3jaar deurwaarderskosten te betalen, aangezien ik vind dat ze niet kunnen bewijzen dat ik ooit iets heb gekregen? Ik ben wel bereid om die parkeerboete te betalen maar geen deurwaarders kosten. Het gaat hier echter om een klein bedrag, maar het gaat mij gewoon om het pincipe.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 31 mei 2007 11:42

Art.2244.Een dagvaarding voor het gerecht,een bevel tot betaling,of een beslag,betekend aan hem die men wil beletten de verjaring te verkrijgen,vormen burgerlijke stuiting.(Burgerlijk wteboek)

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 02 jun 2007 12:26

?Art.29...?2...Het in voormelde reglementen omschreven...betalend parkeren...worden niet strafrechtelijk bestraft...? (Wegverkeerswet 16 maart 1968).

?Art.27.3.1.1?. Op plaatsen met parkeermeters of parkeerautomaten geschiedt het parkeren op de wijze en onder de voorwaarden die op deze toestellen zijn vermeld.?(1 DECEMBER 1975. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer).

?Het bedrag van een retributie moet in een redelijke verhouding staan tot het belang van de verleende dienst,anders moet zij als een belasting worden beschouwd(Wet 22 februari 1965 waarbij aan de gemeenten wordt toegestaan parkeergeld op motorrijtuigen in te voeren)?[Cass. 10 mei 2002(Verviers/D.J.),R.W.2005-06,197].

Bij ontbreken van een bijzondere verjaring is op voornoemde retributie van toepassing ?Art.2262bis.1. Alle persoonlijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van tien jaar...?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

De gerechtsdeurwaarder beschikt dus niet over een uitvoerbare titel waarmee hij beslag kan leggen.Hij treedt op als lasthebber van de gemeente en kan enkel de retributie en de kosten innen die voorzien zijn in het gemeentelijk reglement.Indien de ?deurwaardersbrief? dit reglement niet omvat vraag dan kopie van dat reglement aan de gemeente.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”