Stilstaan/parkeren voor eigen garagepoort

Alexanderr
Topic Starter
Berichten: 7

Stilstaan/parkeren voor eigen garagepoort

#1 , 10 jul 2013 13:19

Goeiemiddag,

Ik woon in een straat met slechts aan 1 kant huizen, waar de rijbaan gescheiden wordt van het voetpad door een parkeerstrook waar je ironisch genoeg niet op mag parkeren (Bord E1).

De linkerkant van de straat bestaat uit allemaal parkeervakken, dwars op de weg, waar ik me ook altijd parkeer alhoewel ik een inpandige garage heb (die ik weinig tot nooit gebruik uit gemaksoverweging).

Enkele dagen terug kom ik thuis op een vrijdagavond. Ik zoek parkeerplaats, maar vind die nergens, dus ik besluit om mijn garage binnen te rijden.

Jammer genoeg gebruik ik die vrij weinig en ik constateer dat mijn afstandsbediening niet in mijn wagen ligt ...

Ik zet m'n auto dus voor mijn eigen garage (waarop geen nummerplaat oid staat, het is een gewone inrijpoort), ga thuis binnen (appartement derde verdiep, dus duurt wel even om er te geraken), neem de afstandsbediening, keer terug naar beneden en zet de auto binnen.

Vandaag krijg ik een pro justitia binnen met, buiten de gewone opsomming van feiten, het volgende:

"wij kunnen geen personen bij het voertuig aantreffen. het voertuig betreft een witte *****. Er zijn geen tekenen die op laden en of lossen wijzen, of enig technisch mankement aan het voertuig. Wanneer wij vijf minuten later nog eens langsrijden, merken wij op dat bovenvermeld voertuig daar nog steeds onaangeroerd geparkeerd staat. Er bevinden zich nog genoeg parkeerplaatsen enkele straten verder. Observatietijd: 5 minuten. Geen gevarendriehoek geplaatst"

Wel grappig dat ze zeggen dat er vijf minuten tussen zat, dat is onmogelijk het geval geweest ...

Verder vind ik het een beetje sneu om een boete te moeten betalen om voor mijn eigen garage te staan omdat ik mijn bakje niet bij had ...

Het gaat om 55 EUR, geen gigantisch verlies .. maar 55 EUR teveel, nietwaar :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 10 jul 2013 13:25

Artikel 25. Parkeerverbod
25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :
...
3° voor de inrij van eigendommen, behalve de voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrij is aangebracht;
...
Afgaande op uw verhaal is de boete dus terecht.

Alexanderr
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 10 jul 2013 13:39

Ik heb er misschien 2 minuten gestaan, stond ik dan geparkeerd? In mijn ogen stond ik gewoon stil - ik stond nog net niet met draaiende motor voor mijn poort, als je snapt wat ik bedoel ...

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 10 jul 2013 13:42

En hoe weet de politie dat het uw garage is.
Tevens zegt u zelf E1 - verboden parkeren.

Wat wil u nog meer?

Ik kan wel aangeven dat indertijd de Ambtenaar Openbaar Ministerie als tijd 9 minuten aanhield.

2 minuten eerlijk?

Lightning

#5 , 10 jul 2013 14:03

...In mijn ogen stond ik gewoon stil - ik stond nog net niet met draaiende motor voor mijn poort, als je snapt wat ik bedoel ...
Ja, ik snap wat U bedoelt. U stond dus geparkeerd voor uw garagepoort.

Franciscus
Berichten: 38587

#6 , 10 jul 2013 14:22

Met draaiende motor?
Dan hebt u nog veel geluk gehad en de politie heeft dan niet goed zijn job gedaan.
Die auto had daar niet meer gestaan en u had een tweede PV wegens wagen niet slotvast/aanleiding tot diefstal

lohabra
Berichten: 1015

#7 , 10 jul 2013 15:25

Met draaiende motor?
Dan hebt u nog veel geluk gehad en de politie heeft dan niet goed zijn job gedaan.
Die auto had daar niet meer gestaan en u had een tweede PV wegens wagen niet slotvast/aanleiding tot diefstal
En daarbovenop nog eentje, omdat hij de motor niet in vrijloop mag laten draaien::

8.6. Het is iedere bestuurder verboden de motor in vrijloopstand herhaaldelijk te versnellen.

De bestuurders mogen daarenboven de motor niet laten draaien in vrijloopstand, behalve ingeval van noodzaak.



:lol:
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Alexanderr
Topic Starter
Berichten: 7

#8 , 10 jul 2013 16:49

En hoe weet de politie dat het uw garage is.
Tevens zegt u zelf E1 - verboden parkeren.

Wat wil u nog meer?

Ik kan wel aangeven dat indertijd de Ambtenaar Openbaar Ministerie als tijd 9 minuten aanhield.

2 minuten eerlijk?
Klopt, dat kan de politie niet weten, temeer omdat het gaat om een tijdelijke verblijfplaats die niet mijn domicilie is, en ik met een bedrijfswagen reed. Ze konden het dus onmogelijk controleren.

Wat ik meer wil ... Ik geef toe dat ik ergens stond waar ik niet moest staan, volledig te verklaren en allicht gepardonneerd bij een spontane controle ... maar ik betreur het feit dat een inspecteur moet liegen over zijn observatietijd om zijn PJ rechtsgeldig te maken.

In elk geval trek ik hieruit mijn lessen, de volgende keer dat ik in een dergelijke situatie verkeer laat ik gewoon mijn koffer openstaan en ben ik aan het laden en lossen. Einde discussie.

En 2 minuten: ja, de tijd van de lift te nemen, mijn deur te openen, bakje te nemen en terug naar beneden te gaan met diezelfde lift. Het zal waarschijnlijk zelfs geen twee minuten geweest zijn.

Franciscus
Berichten: 38587

#9 , 10 jul 2013 17:16

Neen dan bent u niet aan het laden en lossen dan is enkel uw koffer open.
En wie zegt dat die inspecteur liegt...
Als u dat vindt kan u met argumenten afkomen en de procedure opstarten uw rechtsmiddelen uitputten.
Ik zeg maar.

Enkele maanden geleden zet dochter de wagen voor garagepoort ( geen nplt aangebracht) en men mag daar evenmin parkeren
Zet kinderstoel in auto - sluit auto af en gaat naar binnen en sluit voordeur ( in onze buurt is het niet wenselijk ook maar wat te laten openstaan).
Komt terug met kindje - na jas te hebben aangedaan - wonen op gelijkvloers - bericht van vaststelling dat politie enz.

Politie stelt vast dat er een voertuig staat EN dat er geen beweging is.... dus parkeren.
Openstaande deur of koffer had aan die vaststelling niets veranderd.

Persoonlijk vind ik dat men best begin en eindperiode van controle mee in verslag zet dan is er geen discussie.
En zoals ik al heb geschreven ...de AOM vond indertijd 9 minuten parkeren daaronder kon het stilstaan zijn.
Hij heeft toen vervolgt omdat het tijdsverloop 9 minuten was.

PS ja inderdaad mijn bril ...is stuk dus ik doe het met een vervangstuk. :lol:

lohabra
Berichten: 1015

#10 , 10 jul 2013 17:49

Wat ik meer wil ... Ik geef toe dat ik ergens stond waar ik niet moest staan, volledig te verklaren en allicht gepardonneerd bij een spontane controle ...
Het staat u altijd vrij het PV te betwisten. Maar als u voor een rechter gaat toegeven de overtreding te hebben begaan, zal het vrij snel opgelost zijn: boete is terecht, en het wordt betalen. En als de zaak voor de rechter zou komen, gaat het iets meer kosten.

Ik zou u persoonlijk toch eerder aanraden -hoe spijtig ook- te betalen. Ik ben er vrijwel zeker van dat met de argumenten die ik tot hiertoe lees, u met een rechtszaak alleen maar zal opgezadeld worden met nog veel meer kosten.
maar ik betreur het feit dat een inspecteur moet liegen over zijn observatietijd om zijn PV rechtsgeldig te maken.
Niet vergeten dat het PV omgekeerde bewijswaarde geniet. Voor een rechtbank, draagt u sowieso de bewijslast van deze bewering. Ik vrees dat u een gevaarlijke toer opgaat, als u voor de rechter de verbalisant zou willen beschuldigen van valsheid in geschrifte, zonder enig bewijs van deze bewering aan te voeren.
In elk geval trek ik hieruit mijn lessen, de volgende keer dat ik in een dergelijke situatie verkeer laat ik gewoon mijn koffer openstaan en ben ik aan het laden en lossen. Einde discussie.
Verkeerde conclusie. Enige parameter is: of u goederen aan het lossen/laden was, en/of bezig was iemand te laten instappen/uitstappen. Geopende portieren, chauffeur die achter het stuur blijft zitten, enz. veranderen de hoedanigheid van parkeren hoegenaamd niet naar stilstaan.
En 2 minuten: ja, de tijd van de lift te nemen, mijn deur te openen, bakje te nemen en terug naar beneden te gaan met diezelfde lift. Het zal waarschijnlijk zelfs geen twee minuten geweest zijn.
Ook dat snijdt geen hout. Zodra er vastgesteld wordt dat u niet bezig bent goederen laden/lossen of iemand te laten instappen/uitstappen, stelt men vast dat u parkeert. Men kan enerzijds een halve minuut parkeren, en anderzijds bvb meer dan een uur lang bezig zijn met stil te staan om een autocar gepensioneerden te laten instappen en hun bagage in te laden.

* Sigaretje opsteken of gelegenheidsbabbelke na goederen te laden/lossen
* wachten op een passagier die nog moet komen
* wachten wijl de passagier even een blikje cola koopt in de nachtwinkel
* of in uw geval: goederen naar een bepaalde verdieping dragen na de goederen te hebben gelost, etc.

Dit zijn strikt genomen allemaal voorbeelden van parkeren. Hoe kortstondig ook .....
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Angel87
Berichten: 84

#11 , 14 jul 2013 07:56

Ik heb er misschien 2 minuten gestaan, stond ik dan geparkeerd?
Onder "stilstaan" wordt verstaan:
- tijd nodig om iemand te laten in- of uitstappen
- tijd nodig om goederen in of uit te laden

Bij beide bent u vanzelfsprekend aanwezig.

AL DE REST IS PARKEREN !



Wegcode:

1 DECEMBER 1975 - artikel 2

2.22. "Stilstaand voertuig" : een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken.
Alis Volat Propriis

Johano
Berichten: 71

#12 , 04 aug 2013 12:52

Ik ben niet volledig akkoord met de bovenstaande interpretaties.

Allereerst is de bewijskracht van een PV slechts ten titel van inlichtingen. Er wordt, anders gezegd, geen bijzondere bewijskracht aan gehecht. De realiteit is wel dat de rechter veel bewijswaarde hecht aan het PV.

Wat het stilstaan voor het in- en uitladen van goederen betreft is het helemaal niet nodig dat er zichtbare activiteit is. Een koffer openlaten is een indicatie van activiteit. Ik zou echter wel de motor steeds uitzetten. Niet enkel omdat u de motor niet zomaar mág laten draaien, maar ook omdat uw burgerlijke aansprakelijkheid in het gedrang komt mocht uw wagen gebruikt worden om schade te veroorzaken (een dief die met de wagen een botsing veroorzaakt - u deelt dan de aansprakelijkheid met de dief).

Hoe wordt laden en lossen geïnterpreteerd. Het Hof van Cassatie heeft in elk geval reeds geoordeeld dat:
"Uit de bepalingen van artt. 2.19 en 2.20 Wegverkeersreglement volgt dat wanneer een voertuig stilstaat om een andere reden dan om te laden of te lossen, of om personen te laten in- of uitstappen, het een geparkeerd voertuig is." [ bron: P930564N (21.VI.1994) via juridat.be]
Verder bepaalt het Hof van Cassatie dat:
"De rechter oordeelt in feite en derhalve soeverein of een voertuig al dan niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken, als bepaald in de artikelen 2-20° en 2-21° van het wegverkeersreglement." (bron: Pasicrisie 1976, I, P. 716-717; Arr. Cass. 1976, p. 750-751).

De politierechtbank van Brugge heeft, in haar soevereine interpretatie, thans het volgende geoordeeld:
"Men mag laden en lossen op een betalende parkeerplaats zonder parkeerticket.
Men mag laden en lossen voor zijn eigen garage wanneer deze zich bevindt in een betaalde parkeer zone, zonder parkeerticket.
Men mag laden en lossen in een blauwe zone zonder de schijf te plaatsen.
De tijd voor laden en lossen is niet bij wet bepaald en wordt door de verbalisant bepaald op basis van het criterium of het voertuig kan gelijkgesteld worden met een stilstaand voertuig waarbij de activiteit beperkt is tot het in en uitlaten stappen om het een en uitladen. Deze appreciatie kan nadien door de rechter worden getoetst."
De motivatie was, onder meer:
"Laden en lossen veronderstelt een activiteit. Dit staat gelijk met de tijd die nodig is om goederen in of uit te laden. Het zijn de uitgeoefende activiteiten die bepalen of het voertuig stilstaand of als geparkeerd dient beschouwd te worden. Een voertuig dat stilstaat in afwachting dat er zal geladen of gelost worden, en dit gedurende een zekere tijd (in casu zeker meer dan tien minuten), dient te worden beschouwd als een geparkeerd voertuig."
(bron: tijdschrift van de politierechter, juni 2009, 63)

Merk op dat de goederen niet gedefinieerd zijn. Een gsm halen in het huis is dus een goed dat "ingeladen" wordt; al is het niet zeker dat de rechter dit begrijpt onder inladen. In elk geval is het zo, dat indien de wagen werkelijk minder dan 2 minuten, misschien zelfs 10 minuten stilstond, de boete wel eens rechtsgrond zou kunnen missen. Ik herhaal: het is niet gezegd dat de rechter "iets halen in het appartement" zal beschouwen als "laden en lossen". Het is vooral daar dat het schoentje wringt. Niets weerhoudt u ervan om te zeggen dat u natuurlijk ook nog een grote doos met spullen in de wagen heeft gezet. Liegen mag voor de rechtbank wanneer u zelf beschuldigd wordt (de verdachte heeft zwijg- en liegrecht). Ik raad u aan om de waarheid te spreken, al moet de onredelijke houding van sommige verbalisanten misschien ook niet altijd toegelaten worden.

Daarenboven raad ik u aan om te kijken of het bord dat het parkeerverbod aangeeft een oranje paal heeft. Het Ministerieel besluit van 11 OKTOBER 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald stipuleert immers dat de borden aangaande de parkeerreglementering een oranje paal moeten hebben.

"11.4.1 1° De staanders of steunen en zoveel mogelijk, de achterkant van deze verkeersborden hebben een oranje kleur."

[==> slechte vertaling uit het Frans waar de tekst luidt:]
"11.4. Dispositions communes relatives aux signaux E1 à (E9h) <AM 1990-07-20/39, art. 7, 002; En vigueur : 01-01-1991>.
11.4.1. 1° Les fûts ou les supports de ces signaux et, autant que possible, le dos de ceux-ci sont de couleur orange."

Indien dat niet het geval is, is het bord niet rechtsgeldig en moet u de boete niet betalen. Ik heb echter tot nu toe geen rechtspraak hierover en het is afwachten hoe de rechter hierop zal reageren.

In het kort:

- Ik ben niet akkoord dat u vlak voor de auto moet staan opdat er sprake weze van "laden en lossen". De termijn moet redelijk bepaald worden en in concreto blijken. Wat zeker is, is dat het afbreken van een stand om die daarna in te laden té lang is. Hij moet afgebroken zijn en klaar om in te laden. Alles wat dus in beginsel meteen ingeladen kan worden is laden en lossen. De afstand die u daarvoor te voet moet afleggen is niet steeds van belang (beeld u zich maar eens in dat u verschillende dozen moet halen met waardevolle spullen in; die zou u telkens één voor één in de wagen willen plaatsen en die afsluiten alvorens de volgende doos te halen - ze achterlaten op straat onbewaakt of in de wagen met open koffer - is diefstal riskeren.)

- Ik ben akkoord dat als wat u zegt klopt (2minuten weg) de wagen niet geparkeerd was. Of de rechtbank akkoord zal gaan dat wat u deed "in- en uitladen" was (het woord heeft de connotatie van grote, zware goederen.) weet ik niet. U kan het proberen, de goederen worden met name niet gedefinieerd.

- U moet de rechtsgeldigheid van het parkeerverbod nagaan (heeft het bord een oranje paal?).

Merk vooral op dat de interpretatie die voorgaande berichten geven over de tijd die nodig is voor in- en uitladen van goederen geen hout snijdt. Die interpretatie is veel te eng en het Hof van Cassatie, zowel als de politierechtbanken, bekijken geval per geval wat nodig is. In- en uitladen kan dus zeker enkele minuten duren, maar in sommige gevallen ook wel een uur (denk maar aan het inladen van een podium of een hele verhuis...)

Ik wens u in elk geval veel succes.






"

Turaki
Berichten: 6870

#13 , 04 aug 2013 13:02

@Johano:
-U haalt zelf cassatie aan om te stellen dat alles wat niet stilstaan is (dus laden en lossen, of in- en uitstappen) parkeren is. Ook 2 minuten valt dus onder parkeren.
-Ik betwijfel sterk of ene rechter een parkeerovertreding laat vallen omdat er geen oranje paal was. De oranje paal dient om ook aan de voertuigen die vanuit de tegenovergestelde richting komen duidelijk te maken dat er een parkeerregeling is, en aangezien TS niet uit de tegenovergestelde richting kwam, had dit geen nut voor hem. De rechter zal hier waarschijnlijk de geest van de wet volgen, aangezien TS duidelijk de voorkant van het bord heeft gezien, en dus geen excuus heeft om de regeling niet te kennen.

Lightning

#14 , 04 aug 2013 14:06

...bovendien is het parkeerverbod voor een inrij niet afhankelijk van een verkeersbord, op welke kleur paal ook.

rechtvaardig
Berichten: 105

#15 , 05 aug 2013 03:55

De politierechtbank van Brugge heeft, in haar soevereine interpretatie, thans het volgende geoordeeld:
"Men mag laden en lossen op een betalende parkeerplaats zonder parkeerticket.
Men mag laden en lossen voor zijn eigen garage wanneer deze zich bevindt in een betaalde parkeer zone, zonder parkeerticket.
Men mag laden en lossen in een blauwe zone zonder de schijf te plaatsen.
heeft niks te maken met dit geval. deze uitspraken hebben betrekking op het niet betalen van retributie of plaatsen van parkeerschijf.

bij TS gaat het over een verkeersovertreding waarvoor de boete terecht is. nl
Artikel 25. Parkeerverbod
25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :
...
3° voor de inrij van eigendommen, behalve de voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrij is aangebracht;
...
en daarvoor moet je niet de kleur, vorm, hoogte enz...... van verkeersborden gaan controleren
Indien dat niet het geval is, is het bord niet rechtsgeldig en moet u de boete niet betalen
dit heeft dus totaal niks met dit voorval te maken en de boete is dus terecht.

in het kort
- Ik ben niet akkoord dat u vlak voor de auto moet staan opdat er sprake weze van "laden en lossen". De termijn moet redelijk bepaald worden en in concreto blijken. Wat zeker is, is dat het afbreken van een stand om die daarna in te laden té lang is. Hij moet afgebroken zijn en klaar om in te laden. Alles wat dus in beginsel meteen ingeladen kan worden is laden en lossen. De afstand die u daarvoor te voet moet afleggen is niet steeds van belang (beeld u zich maar eens in dat u verschillende dozen moet halen met waardevolle spullen in; die zou u telkens één voor één in de wagen willen plaatsen en die afsluiten alvorens de volgende doos te halen - ze achterlaten op straat onbewaakt of in de wagen met open koffer - is diefstal riskeren.)

- Ik ben akkoord dat als wat u zegt klopt (2minuten weg) de wagen niet geparkeerd was. Of de rechtbank akkoord zal gaan dat wat u deed "in- en uitladen" was (het woord heeft de connotatie van grote, zware goederen.) weet ik niet. U kan het proberen, de goederen worden met name niet gedefinieerd.

- U moet de rechtsgeldigheid van het parkeerverbod nagaan (heeft het bord een oranje paal?).

Merk vooral op dat de interpretatie die voorgaande berichten geven over de tijd die nodig is voor in- en uitladen van goederen geen hout snijdt. Die interpretatie is veel te eng en het Hof van Cassatie, zowel als de politierechtbanken, bekijken geval per geval wat nodig is. In- en uitladen kan dus zeker enkele minuten duren, maar in sommige gevallen ook wel een uur (denk maar aan het inladen van een podium of een hele verhuis...)

Ik wens u in elk geval veel succes.
johano mag dan nog zoveel sympathiseren met TS, al dat mooie proza hierboven is gewoon buiten de kwestie en niet van toepassing voor de TS, helaas.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”