rondpunt en bushalte

ikbenhet
Topic Starter
Berichten: 27

rondpunt en bushalte

#1 , 05 jul 2013 11:06

Ik heb een informatieve vraag.

Hier in Vilvoorde, https://maps.google.be/maps/ms?msid=213 ... 7,0.008256
heb je een rondpunt aan het treinstation en aan dit rondpunt ligt een bushalte.

Ik vraag mij af, wie heeft er dan voorrang? Diegene die zich op het rondpunt bevindt? Of de lijnbus die in de bebouwde kom zij halte verlaat met knipperlicht?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sheepie
Berichten: 164

#2 , 05 jul 2013 11:13

Ik dacht dat een bus, die een halteplaats verlaat, altijd voorrang heeft (in de bebouwde kom)

Xastheron
Berichten: 719

#3 , 05 jul 2013 12:38

Ik laat er alleszinds altijd de bus vertrekken. Onder de "wet van de zwaarste".

Reclame

lohabra
Berichten: 1015

#4 , 05 jul 2013 12:54

Ik dacht dat een bus, die een halteplaats verlaat, altijd voorrang heeft (in de bebouwde kom)
Enkel tav bestuurders die dezelfde richting volgen als de bus zelf.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

lohabra
Berichten: 1015

#5 , 05 jul 2013 13:17

Ik laat er alleszinds altijd de bus vertrekken. Onder de "wet van de zwaarste".
Uiteraard better safe than sorry. Maar om vast te stellen wie er aansprakelijk is bij een gebeurlijk ongeval, zal een rechter zich nooit baseren op wie van beiden nu de grootste/breedste/zwaarste/hoogste van beiden is.

Mijns inziens, heeft de lijnbus binnen de bebouwde kom voorrang, en wel hierom:

Artikel 39. Gedrag tegenover autobussen en trolleybussen die hun halteplaatsen verlaten

Binnen de bebouwde kommen moet elke bestuurder die dezelfde richting volgt als een autobus of een trolleybus, die autobus- of trolleybusbestuurder gelegenheid laten zijn halteplaats te verlaten wanneer hij met de richtingsaanwijzers zijn voornemen kenbaar heeft gemaakt zijn voertuig opnieuw in beweging te brengen. Daartoe moet hij vertragen en, zo nodig, stoppen.

In dat geval
en in afwijking van de bepalingen van artikel 12.4, moeten de autobus- en de trolleybusbestuurders geen voorrang verlenen aan de andere bestuurders die dezelfde richting volgen.

In dit artikel heeft men dus expliciet voorzien, dat dit artikel een afwijking vormt, op de voorrangsregels uit artikel 12.4 (waarin ondermeer de voorrang op een rotonde geregeld wordt).
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

ikbenhet
Topic Starter
Berichten: 27

#6 , 05 jul 2013 13:35

Bedankt voor deze toelichting !

Hier ging ik ook van uit. Al was ik er niet zo zeker van.

Bedankt mensen !

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 05 jul 2013 14:21

Het gaat wel degelijk alleen om het verlaten van de halteplaats; daarna geldt de gewone voorrangsregeling. Voorbeeld : bus verlaat halteplaats : voorrang. Als de bus meteen ook van rijstrook verandert, geldt die voorrang niet meer.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”