met voorlopig rijbewijs onder invloed van alcohol

tony paillard
Topic Starter
Berichten: 1

met voorlopig rijbewijs onder invloed van alcohol

#1 , 01 jul 2013 19:49

Hallo,

Ik ben van zaterdag op zondag om 7u s'ochtends aangehouden geweest met mijn voorlopig rijbewijs en ik had 3 passagiers.
Ik heb moeten blazen en het was positief (0,81mg/l). Ik heb een verklaring afgelegd, ik heb er ook bij gezegd dat ik de laatste 4 uur niet meer gedronken had en ze hebben mij dan rekensommetjes laten oplossen en ik moest op een lijntje lopen om een muntstuk op te rapen. Dit ging allemaal vlot zonder geen enkel probleem.

Ik heb hiervoor ook nooit iets te maken gehad met het gerecht. De politie heeft mijn voorlopig rijbewijs bijgehouden en ik ging een PV ontvangen binnen de 10 dagen. Morgen heb ik een afspraak met mijn advocaat. Welke straf staat er op mij te wachten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Angel87
Berichten: 84

#2 , 02 jul 2013 17:12

Voor de alcohol:

16 MAART 1968 - artikel 34
§ 2. Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft :

1° hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,8 gram per liter bloed aangeeft;



Voor de omstandigheden:

16 maart 1968 - artikel 30
§ 1. Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft hij die :

1° een motorvoertuig bestuurt zonder houder te zijn van het rijbewijs vereist voor het besturen van dit voertuig, of van het als zodanig geldend bewijs


Het was u op de moment van de vaststelling niet toegestaan een voertuig te besturen met uw huidig rijbewijs.

Bovenstaande bedragen dienen maal 6 te worden berekend !

Bovendien kan de rechter u bijkomende maatregelen opleggen zoals bv. de proeven van uw rijbewijs opnieuw afleggen, verkeerslessen nemen, ...


De bittere nasmaak zal nog wel even blijven dus... 8_)
Alis Volat Propriis

eylis
Berichten: 8840

#3 , 02 jul 2013 17:27

en daar bovenop: poster mocht ook nog geen passagiers vervoeren geloof ik (met een voorlopig rijbewijs...)

Reclame

lohabra
Berichten: 1015

#4 , 02 jul 2013 17:43

Het was u op de moment van de vaststelling niet toegestaan een voertuig te besturen met uw huidig rijbewijs.
Jawel: het verbod geldt tussen 22.00 u ' s avonds en 6.00 u 's morgens. Geen probleem wat dat betreft. In het weekend overdag rijden, is perfect toegelaten. Je haalt trouwens de verkeerde bestraffing aan. Iemand die rijdt op een weekendacht, heeft wél een geldig rijbewijs, doch respecteert de eraan gekoppelde voorwaarden inzake scholing niet (maar da's dus hier niet aan de orde). Daarvoor geldt een andere bestraffing, namelijk:

Artikel 30

§ 2. Met geldboete van 50 euro tot 500 euro, wordt gestraft hij die :

1° een overtreding heeft begaan van de bepalingen door de Koning vastgesteld krachtens artikel 23 §1, 2° en 4°, hetzij als bestuurder, hetzij als persoon die een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing;


Topicstarter riskeert deze bestraffing wél omdat hij met drie passagiers reed, wat nooit toegelaten is met een vrb. Met een vrb 18 maanden moet een begeleider aanwezig zijn die aan de voorwaarden voldoet, en daarnaast mag er nog maximaal 1 iemand meerijden. Met een vrb mag men iemand die 24 jaar oud is + een rijbewijs B bezit meenemen, maar geen extra passagier meer. Met drie in de auto mag dus idd nooit met een vrb.
Laatst gewijzigd door lohabra op 02 jul 2013 18:04, 2 keer totaal gewijzigd.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

lohabra
Berichten: 1015

#5 , 02 jul 2013 17:54

Kortom, dus voor de alcohol inderdaad:

Artikel 34

§ 2. Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft :

1° hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,8 gram per liter bloed aangeeft;


* Bedragen inderdaad te vermigvuldigen met 6 (opdeciemen)
* Een gedeelte kan voorwaardelijk zijn
* Daarbovenop 150 euro verplichte bijdrage aan het zogenaamde slachtofferfonds
* Daarbovenop gerechtskosten.

Bovendien, riskeert u een vervallenverklaring:

Artikel 38

§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :

1° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 34, 37, 37bis, § 1er, of 62bis;

(...)

De vervallenverklaringen uitgesproken krachtens deze paragraaf bedragen ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar; zij kunnen evenwel uitgesproken worden voor een periode van meer dan vijf jaar of voorgoed indien de schuldige binnen de drie jaar vóór de overtredingen bedoeld in 1° en 5°, veroordeeld is wegens een van deze overtredingen.


Rijden in het weekend om 7.00 u 's morgens is perfect toegelaten met een vrb. Het verbod geldt immers slechts van 22.00 u 's avonds tot 6.00 u 's morgens. Maar rijden met drie passagiers is wél een overtreding, die als volgt beteugeld wordt:

Artikel 30

§ 2. Met geldboete van 50 euro tot 500 euro, wordt gestraft hij die :

1° een overtreding heeft begaan van de bepalingen door de Koning vastgesteld krachtens artikel 23 §1, 2° en 4°, hetzij als bestuurder, hetzij als persoon die een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing;
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 02 jul 2013 18:15

"rekensom en lijntje lopen".... bij een intoxicatie????
Bent u gehoord is er een verklaring van u afgenomen?

lohabra
Berichten: 1015

#7 , 02 jul 2013 19:21

"rekensom en lijntje lopen".... bij een intoxicatie????
Bent u gehoord is er een verklaring van u afgenomen?
Idd vreemd. Dit heeft veel weg van de testbatterij die vroeger gehanteerd werd toen de speekseltesten voor psychotrope stoffen nog niet bestonden.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Oude Belg
Berichten: 3192

#8 , 02 jul 2013 19:25

"rekensom en lijntje lopen".... bij een intoxicatie????
Bent u gehoord is er een verklaring van u afgenomen?
Waarschijnlijk om dronkenschap aan te tonen/uit te sluiten.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

lohabra
Berichten: 1015

#9 , 05 jul 2013 13:23

Waarschijnlijk om dronkenschap aan te tonen/uit te sluiten.
Daar heb ik ook eventjes aan gedacht. Alleen lijkt het me dan nogal een omslachtige procedure.

Om dronkenschap aan te tonen, kunnen volgende kenmerken ook al gehanteerd worden:

* bloeddoorlopen ogen
* het uitkramen van wartaal
* spreken met dubbele tong
* een vermoeide aanblik
* zware oogleden
* een ietwat roerende en slepende tred
* een verhit gelaat
* middelmatige tot slechte oriëntatie in tijd en ruimte
* ....

Ofwel heeft men wel héél veel moeite gedaan om naast intoxicatie toch maar dronkenschap te kunnen weerhouden.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Franciscus
Berichten: 38592

#10 , 05 jul 2013 18:44

Is echter ook voorzien in het verslag van de dokter bij een bloedproef..

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#11 , 14 aug 2013 13:32

Principieel noteert de politie of er sprake is van wankele gang, slechts oriëntatie.

Daarvoor lijken de "testen" waarvan sprake mij aangewezen te zijn.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

BloodNight
Berichten: 621

#12 , 14 aug 2013 15:43

Is het niet dit artikel dat van toepassing is:

38§ 5. De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen indien hij veroordeelt wegens een overtreding begaan met een motorvoertuig die tot een verval van het recht tot sturen kan leiden en de schuldige sinds minder dan twee jaar houder is van het rijbewijs B.

Mvg

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”