Agent veroorzaak file, ik krijg de boete voor claxon gebruik

haramo
Berichten: 35

Re: Agent veroorzaak file, ik krijg de boete voor claxon geb

#16 , 29 jun 2013 21:07

Ik heb een keer door rood licht gereden. Er zijn 2 rijstroken en dan heb je de tegenrijstroken.

De rijstrook helemaal rechts ( 1e rijstrook) is voor rechtdoor. De 2e rijstrook linksaf.

Ik moest linksaf en het was groen. De 1e rijstrook zat vol (fille) maar dan geen beweging in de fille.

Ik moest dan achter die auto's blijven totdat ik de 2e rijstrook op kan gaan maar ik heb besloten over de witte lijn te gaan(tegenrijstrook). Een stukje doorgereden op de correcte rijstrook gevoegd om links af te slaan. Ik dacht dat ik nog groen had maar volgens de politieman niet

Ik krijg een minnelijke schikking waarin ik voor al die punten veroordeeld word: witte lijn, spookrijden en dus gevaar op de weg voor tegenliggers, rood licht.... ).

Ik ben maar akkoord gegaan om gerechtskosten te vermijden, dat heb ik ook zo meegedeeld. heb ook meegedeeld dat ik al heel lang die weg gebruik en weet dat als ik groen heb, er geen tegenliggers zijn.

De stilstaande fille heb ik uitgelegd als een blokkering en mag over de witte lijn rijden.

Over het rood licht wist ik het niet zeker en heb de politieman maar gelijk gegeven omdat ik bezig was met mijn manouvre had ik niet meer naar het licht gekeken alhoewel ik denk dat ht nog groen was( beter discussie vermijden want bewijs het maar dat het groen was)
Resultaat? Enkel boete voor rood licht.

We leven niet in een politiestaat maar een rechtsstaat. Ik raad je aan akkoord te gaan met minnelijke schikking en je verhaal eerlijk mee te delen (over je lichamelijke toestand, politie zomaar op openbare weg stilstond en file veroorzaakte zonder enige mededeling(sirene of iets of ze konden aan de kant gaan en hun werk doen). En laat de procureur maar beslissen.

Je hebt niets te verliezen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#17 , 29 jun 2013 21:29


Je hebt niets te verliezen.
Onmiddellijke inning: 50€
Minnelijke schikking: 60 €
Rechtbank: 55€ tot 1375€
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

haramo
Berichten: 35

#18 , 30 jun 2013 21:44

Wel je weet wat ik bedoel :-)

Reclame

ikbenhet
Topic Starter
Berichten: 27

#19 , 02 jul 2013 07:08

En hoe weten de politieinspecteurs dat U het was die het geluidstoestel heeft gebruikt?
Kan toch iemand achter u zijn geweest?
Het kon inderdaad iemand anders geweest zijn.

Maar ik was het en dat had de inspecteur blijkbaar gezien. Als het niet mag, dan mag het niet en dan zal ik de boete ook wel betalen.

Maar, als iedereen de wet zo nauw wilt nemen, dan is mijn mening dat de agent ook beboet moet worden. Het zijn geen uitvluchten, maar in de wet staat ook (dacht ik)
dat stilstaan voor een zebrapad niet mag op minder dan 5 meter. Dat je bij het afslaan gebruik dient te maken van je knipperlichten. Je niet mag parkeren in de bocht. En je geen misbruik mag maken van je functie.

lohabra
Berichten: 1015

#20 , 02 jul 2013 15:59

Wegcode zegt ook dat de bevelen van een bevoegd persoon boven zowel verkeerslichten als verkeersregels gaan. Daarnaast, nog een beetje lectuur:

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /239-art59" onclick="window.open(this.href);return false;

Vooral vanaf artikel 59.10 begint het relevant te worden .....
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

haramo
Berichten: 35

#21 , 26 jan 2014 12:00

Ja lohabra, inderdaad. Maar wat heeft een stilstaand politiewagen te maken met verkeer te regelen?

Dan moeten een politieman uitstappen en zijn werk duidelijk en corect uitvoeren.

Franciscus
Berichten: 38596

#22 , 26 jan 2014 13:55

Voertuig stond daar ...betrokkene weet niet wat hun opdracht was.
Gisteren in onze buurt 3 politiewagens dubbel geparkeerd .... geen inzittenden - geen sirene of zwaailicht langs de andere kant ook enkele wagens dubbel geparkeerd waaronder enkele burgervoertuigen.
Een politie-inspecteur stond bij (te voet voorbijgaan op trottoir) later bleek er een inval te zijn in een pand ( Noord -Antwerpen) ...
U kan altijd een ' klacht' indienen als u niet akkoord bent met het gedrag van politieambtenaren of over het plaatsen van hun wagens.
Maar dienen ze dan eerst een parkeerticket te nemen alvorens naar de gewapende overval te gaan met gijzelneming en hun wagen reglementair te parkeren?
Blijkbaar is dat zowat de richting die we uitgaan ( zie ook persbericht van dacht ik vorige week - agent in beroep vrijgesproken nadat deze voorbij een rood licht was gereden).
Nochtans deed die niet meer dan wat hem verwacht was...zo snel mogelijk de verdachte waar hij achter reed in kennis stellen dat hij recht had op een gratis advocaat bij zijn verhoor. Hij heeft alzo een zware procedurefout kunnen voorkomen, Hof van beroep heeft hem dan ook terecht vrijgesproken.

ALS men niet akkoord is met het feit dat een overtreding werd vastgesteld heeft men legio mogelijkheden om zijn verhaal voor de rechtbank te doen en zijn gelijk te halen.
Tevens zijn er zoals ik hierboven heb aangegeven meerdere diensten waar mijn zijn beklag kan doen tegen het (mogelijk) wangedrag van de politie.

Zover

Wuyts1991
Berichten: 399

#23 , 26 jan 2014 14:41

Als de TS gewoon even was uitgestapt en gaan vragen of hij er langs mocht rijden, was er niets aan de hand.
Maar neen, liever lekker toeteren. Dat is net zo handig als fout parkeren en de 4 pinkers aanzetten.
Gewoon je claxon gebruiken waarvoor hij dient, en dit is niet als gemakkelijkheidsoplossing als je even geblokkeerd wordt.

Uitvluchten zoals dat je slecht te been bent raken kant noch wal. Als je echt niet meer kan uitstappen om zoiets te vragen, wat doe je dan achter het stuur van een wagen?

PS: Topic is ruim een half jaar oud.. :)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”