Vrachtwagens die inhalen

Tgolske
Topic Starter
Berichten: 23

Vrachtwagens die inhalen

#1 , 20 jun 2013 11:25

Beste Leden,

Graag had ik een antwoord op volgende scenario's, want ik ben niet 100% zeker.

1) Als het regent, zelfs een beetje, denk ik dat vrachtwagen NOOIT mogen inhalen. klopt dit?

2) Op een autoweg met 2 rijvakken in elke richting (E34) is er een inhaalverbod voor vrachtwagens tussen 6u en 19u. Vaak wordt dit gewoon aan de laars gelapt en doen ze het toch, of ze 'wijken uit' voor invoegend verkeer waardoor het feitelijk een inhaalbeweging wordt. Geldt dit inhaalverbod enkel voor vrachtwagens of ook voor autobussen?

3) wanneer er een file is op drie vakken, die maximum 20km/u rijdt (Bv de Antwerpse of Brusselse Ring). Is het dan toegelaten voor vrachtwagens om op het linkse rijvak te rijden?

4) Waneer het regent, is het dan ook toegelaten om tijdens file op het middenste en linkse rijvak te rijden voor vrachtwagens?

5) het is enorm frustrerend om achter een inhalende vrachtwagen te zitten ie aan 0.25km/u een rij van 8 vrachtwagen inhaalt op de E34. Klaxoneren en/of lichten helpen niet, die mensen trekken zich daar niets van aan. ik heb een dashboardcamera hangen. Kan ik ergens melding maken van zo'n inbreuken? is er iets anders te doen?

Dank bij voorbaat voor jullie verduidelijking

Gr. DL

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sheepie
Berichten: 164

#2 , 20 jun 2013 13:09

Vrachtwagens/autobussen... boven de 7,5 ton mogen niet inhalen bij regenweer volgens art. 17.2.6 van de wegcode.
Dus wel opletten, er zijn vrachtwagens met MTM 7,5 ton, die dus wel mogen inhalen bij regenweer!

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... /175-art17" onclick="window.open(this.href);return false;

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 20 jun 2013 13:17

Vrachtwagens/autobussen... boven de 7,5 ton mogen niet inhalen bij regenweer volgens art. 17.2.6 van de wegcode.
Dus wel opletten, er zijn vrachtwagens met MTM 7,5 ton, die dus wel mogen inhalen bij regenweer!

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... /175-art17" onclick="window.open(this.href);return false;
Wel oppassen : verkeer in evenwijdige files is géén inhalen. Vrachtwagens boven 3,5 ton mogen ook niet inhalen op wegen met 2 X 2 rijvakken. Een "Hummer" moet dus netjes rechts tussen de andere vrachtwagens rijden. :lol:
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

lohabra
Berichten: 1015

#4 , 20 jun 2013 13:22

Wel oppassen : verkeer in evenwijdige files is géén inhalen.
Idem dito met rijden in de rijstrook die best aan je bestemming beantwoordt in de gevallen van 9.4. Idem dito wanneer die vrachtwagen de aanwijzingen opvolgt van een F13 / F15 :

Afbeelding F15
Afbeelding F13
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

stefto
Berichten: 60

#5 , 21 jun 2013 15:25

1) Als het regent, zelfs een beetje, denk ik dat vrachtwagen NOOIT mogen inhalen. klopt dit?
Soms. Ook bij sneeuw, hagel, ... neerslag dus. Alleen op autosnelwegen, autowegen en wegen met ten minste vier rijstroken. Enkel +7,5 ton. (3,5 tot 7,5t mogen ook maar 90km/u hé) Rechts inhalen mogen ze (soms) nog wel.
2) Op een autoweg met 2 rijvakken in elke richting (E34) is er een inhaalverbod voor vrachtwagens tussen 6u en 19u. Vaak wordt dit gewoon aan de laars gelapt en doen ze het toch, of ze 'wijken uit' voor invoegend verkeer waardoor het feitelijk een inhaalbeweging wordt.
De E34 (tussen Antwerpen en Eindhoven) is een autosnelweg. Staat er een bord met toelating om in te halen tussen 19u en 6u?
Voor dat uitwijken zijn er al beboet wegens "inhalen". Zij moeten idd. niet uitwijken (mogen missch. zelfs niet) maar zij doen dat meestal om anderen uit de nood te helpen.
3) wanneer er een file is op drie vakken, die maximum 20km/u rijdt (Bv de Antwerpse of Brusselse Ring). Is het dan toegelaten voor vrachtwagens om op het linkse rijvak te rijden?
Normaal enkel de twee rechtse rijstroken. Behalve bij voorsortering.
4) Waneer het regent, is het dan ook toegelaten om tijdens file op het middenste en linkse rijvak te rijden voor vrachtwagens?
Ja. Dan wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd.
5) het is enorm frustrerend om achter een inhalende vrachtwagen te zitten ie aan 0.25km/u een rij van 8 vrachtwagen inhaalt op de E34. Klaxoneren en/of lichten helpen niet, die mensen trekken zich daar niets van aan. Kan ik ergens melding maken van zo'n inbreuken?

U riskeert vervolging wegens verkeersagressie. Ik denk dat enkel bevoegde personen de inbreuk op een inhaalverbod mogen vaststellen.


:) U hebt natuurlijk gelijk dat het enorm frustrerend kan zijn om achter zo'n vrachtwagen te hangen en niet voorbij te kunnen. In het bijzonder als het met een erg klein snelheidsverschil gebeurt en daardoor lang duurt. Anderzijds moet u zich eens inbeelden dat als een vrachtwagenbestuurder over een afstand van 100km of meer niet mag inhalen, en bijvoorbeeld aan 85km/u of minder MOET blijven hangen achter een tragere collega terwijl hij zelf 90km/u kan en mag rijden. Hoe frustrerend moet dat zijn?
Laat het niet aan je hart komen. Blijf rustig.

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 21 jun 2013 21:37

Rechts inhalen mogen ze (soms) nog wel..
Graag juridische basis hiervoor. Voorzover ik weet mag rechts inhalen nooit. Zelfs niet met een fiets.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

lohabra
Berichten: 1015

#7 , 21 jun 2013 22:28

Graag juridische basis hiervoor. Voorzover ik weet mag rechts inhalen nooit. Zelfs niet met een fiets.
Juridische basis? Hoppa:

16.3. Het inhalen geschiedt links.

Het inhalen geschiedt echter
rechts wanneer de in te halen bestuurder te kennen heeft gegeven dat hij voornemens is links af te slaan of zijn voertuig op te stellen aan de linkerkant van de openbare weg en zich naar links begeven heeft om deze beweging uit te voeren.

:wink:
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

stefto
Berichten: 60

#8 , 21 jun 2013 22:43

Graag juridische basis hiervoor. Voorzover ik weet mag rechts inhalen nooit. Zelfs niet met een fiets.
Juridische basis? Hoppa:

16.3. Het inhalen geschiedt links.

Het inhalen geschiedt echter
rechts wanneer de in te halen bestuurder te kennen heeft gegeven dat hij voornemens is links af te slaan of zijn voertuig op te stellen aan de linkerkant van de openbare weg en zich naar links begeven heeft om deze beweging uit te voeren.

:wink:
en ook nog: 16.9. Het inhalen van spoorvoertuigen die de rijbaan volgen geschiedt rechts, zowel wanneer die voertuigen in beweging zijn of stilstaan om reizigers te laten in- of uitstappen.

Oude Belg
Berichten: 3192

#9 , 22 jun 2013 16:40

Graag juridische basis hiervoor. Voorzover ik weet mag rechts inhalen nooit. Zelfs niet met een fiets.
Juridische basis? Hoppa:

16.3. Het inhalen geschiedt links.

Het inhalen geschiedt echter
rechts wanneer de in te halen bestuurder te kennen heeft gegeven dat hij voornemens is links af te slaan of zijn voertuig op te stellen aan de linkerkant van de openbare weg en zich naar links begeven heeft om deze beweging uit te voeren.

:wink:
en ook nog: 16.9. Het inhalen van spoorvoertuigen die de rijbaan volgen geschiedt rechts, zowel wanneer die voertuigen in beweging zijn of stilstaan om reizigers te laten in- of uitstappen.
De vraag ging over snelwegen. Links afslaan mag daar niet, en tram 24 heeft daar ook weinig te zoeken. :lol:
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#10 , 31 jul 2013 14:32

De vraag ging over snelwegen. Links afslaan mag daar niet
Kan u eens uitleggen hoe afrit 17 van de E34 dan genomen moet worden?

Oude Belg
Berichten: 3192

#11 , 01 aug 2013 19:02

Dat is een splitsing, en absoluut geen kruispunt, dus je kan niet afslaan. Een kruispunt is waar wegen samenkomen namelijk. Bij een splitsing komen geen wegen samen; ze lopen uit elkaar.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Turaki
Berichten: 6870

#12 , 01 aug 2013 19:16

Dat is een splitsing, en absoluut geen kruispunt, dus je kan niet afslaan. Een kruispunt is waar wegen samenkomen namelijk. Bij een splitsing komen geen wegen samen; ze lopen uit elkaar.
Technisch gezien correct. Een oprit is een kruispunt, een afrit niet. Let er maar eens op, borden die herhaald dienen te worden, worden (meestal) maar herhaald na een oprit, niet na een afrit.

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#13 , 02 aug 2013 11:39

Weer wat bij geleerd.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”