Penale boete

K.S
Topic Starter
Berichten: 5

Penale boete

#1 , 18 jun 2013 13:48

Hallo,
Ik ben al veel moeten voorkomen voor jeugdzonden ben ondertussen 25 jaar met 2 kinderen en mijn leven gebeterd.
Ik ben een paar jaar geleden met mijn auto tegen gehouden ik had mijn voorlopig rijbewijs maar niet bij en niet goed verzekerd en ingeschreven reed niet tehard niets gewoon controle ..had geen L teken hangen en mijn begeleider was er niet bij maar iemand anders deze persoon mag mee in de auto staat overal geschreven .. Ik ben daar nooit zelf voor moeten voorkomen bij mijn weten nu 3 jaar later krijg ik een boete van 1.603,95. Euro bel naar de politie rechtbank te Leuven en kunnen amper iets vertellen over hoe of wat .
Nu is de vraag wat kan ik doen en is de boet niet zwaar overdreven en moet binne 15 dagen betalen onmogelijk kan iemand mij mss helpen of een beetje uitleg geven
Vriendelijk bedankt K.S

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lohabra
Berichten: 1015

#2 , 18 jun 2013 13:59

Voor het feit dat u de voorwaarden, eigen aan uw voorlopig rijbewijs niet gerespecteerd hebt, alleen al:

Artikel 30

§ 2. Met geldboete van 50 euro tot 500 euro, wordt gestraft hij die :

1° een overtreding heeft begaan van de bepalingen door de Koning vastgesteld krachtens artikel 23 §1, 2° en 4°, hetzij als bestuurder, hetzij als persoon die een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing;


Deze bedragen zijn nu nog te vermenigvuldigen met 6 (opdeciemen). Vroeger was dat 5,5. Daarbovenop nog 150 euro verplichte bijdrage aan het zogenaamde slachtofferfonds. Vroeger was dat 137,5 euro. Van wanneer precies dateert de inbreuk?

Wat bedoelt u met "niet goed verzekerd"? Dat de verzekeraar er niet van op de hoogte was dat u -als houder van een voorlopig rijbewijs- regelmatig die auto bestuurde?

Verder. Bij een verkeersinbreuk, krijgt u normaal gezien eerst een PV. In geval een OI mogelijk is, een tweede schrijven met een overschrijvingsformulier. Reageert u daar niet op, dan krijgt u later een Minnelijke Schikking. Bedrag is dan al wel met zo'n 10 euro verhoogd. Reageert u daar ook niet op, dan krijgt u doorgaans nog een aanmaning. Reageert u daar ook niet op, dan wordt u gedagvaard voor de rechtbank. Kortom, er is normaal gesproken toch al een hoop correspondentie geweest. Dat gaat normaal gesproken toch niet allemaal zomaar ongemerkt voorbij.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

K.S
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 18 jun 2013 17:25

Bedankt alvast maar Dees is de eerste rekening dat ik er van krijg en 1600 euro is toch niet niets
Het feit dateerd van 19/4/2010
Het is dus mogelijk dat ze alles naar mijn vorige adres stuurde ? Heb nooit iets of wat gekregen maar ja

Reclame

K.S
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 18 jun 2013 17:30

En slachtofferfonds kan vragen wat ze willen of hoe zit dat juist want ik moet 412,50 euro betalen aan het fonds?
Vriendelijk bedankt

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 18 jun 2013 17:31

U bent volgens mij gedagvaard en dat zal vermoedelijk ook voor een inbreuk verzekering zijn.
U zal dan een afschrift van het PV ontvangen hebben op het adres waar u toen officieel woonde.
Vermoedelijk bent u ook verschillende malen uitgenodigd door de lokale politie, of is de kwartier/wijkinspecteur langsgekomen.
Uiteraard zal/kan men u telefonisch weinig/geen info geven.

Best eens navraag doen via uw kwartier/wijkinspecteur.

Wat het adres op uw inschrijvingsbewijs in orde... en is uw adreswijziging verlopen zoals het hoort?

Wat staat er juist in het vonnis?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 jun 2013 19:15

Op basis van het bericht waarbij u verzocht wordt te betalen moet u toch te weten kunnen komen waarom men u dit vraagt.

Ik vermoed dat u bij verstek veroordeeld werd. Kijk dit na. Misschien is de (buitengewone) termijn om verzet aan te tekenen nog niet verstreken en kan u nog verzet aantekenen. Laat alles eventueel nagaan door een advocaat.

JPD
Berichten: 33

#7 , 18 jun 2013 20:06

Ik ben daar nooit zelf voor moeten voorkomen bij mijn weten
Heb je dan nooit een dagvaarding gekregen?

Uit wat je daar schrijft leid ik af dat er een rechtstzaak geweest is tegen jou voor de politierechtbank van Leuven, en ben jij door de politierechter veroordeeld tot het betalen van die boete. Als je zelf niet aanwezig was (of jouw advocaat) dan is het vonnis uitgesproken bij verstek. Het is mogelijk dat er nog verzet kan aangetekend worden tegen dat vonnis, maar daar is tijd een belangrijke factor. Wat verzet aantekenen en dergelijke allemaal inhoudt kan een advocaat jou beter uitleggen, en jou daarin bijstaan. Zoals scorpioen al zei: zo snel(!) mogelijk een advocaat raadplegen.

JPD
Berichten: 33

#8 , 18 jun 2013 20:22

En slachtofferfonds kan vragen wat ze willen of hoe zit dat juist want ik moet 412,50 euro betalen aan het fonds?
Voor elke correctionele straf moet er een verplichte bijdrage betaald worden van 25€ (voor uw geval te vermenigvuldigen met 5.5, tegenwoordig is dit 6). Dan kom je op 137.5€. Het bedrag dat jij vernoemt is exact drie keer zo hoog.

Vraag aan de andere forumleden: als je voor drie verschillende feiten in hetzelfde vonnis elk een een correctionele straf krijgt, is deze bijdrage aan het fonds tot hulp van slachtoffers dan verschuldigd voor elk van deze?

K.S
Topic Starter
Berichten: 5

#9 , 18 jun 2013 22:13

als je voor drie verschillende feiten in hetzelfde vonnis elk een een correctionele straf krijgt, is deze bijdrage aan het fonds tot hulp van slachtoffers dan verschuldigd voor elk van deze?

lohabra
Berichten: 1015

#10 , 19 jun 2013 00:07

Ik dacht dat als de rechter 1 totaalbedrag (dus 1 veroordeling) uitspreekt voor de 3 feiten: éénmalig 150 euro. Spreekt de rechter daarentegen 3 afzonderlijke bedragen uit (dus per feit), dan betaal je 3 x die 150 euro.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

K.S
Topic Starter
Berichten: 5

#11 , 19 jun 2013 07:39

Het is 1 bedrag dat ik moet betalen de boet zelf is 1100 en dan 400 fonds plus gerechtskosten :(

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”