Door het rood met de fiets. Wat nu?

Ostendboy
Topic Starter
Berichten: 4

Door het rood met de fiets. Wat nu?

#1 , 12 jun 2013 17:09

Hallo iedereen,

misschien is dit een vraag die al veel is terug gekomen. Toch schets ik even de situatie:

Ik rij met mijn fiets en sla rechtsaf in een relatief korte straat. Plots merk ik dat ze daar aan het werken zijn (er was geen signalisatie) en ze ondertussen alles aan het opruimen zijn. Alles moet op één rijstrook komen en opnieuw is er geen signalisatie. Gedurende meer dan 50m staan er verschillende laadauto's dubbel geparkeerd, opnieuw zonder signalisatie. Ik moet heel deze afstand overbruggen op de andere rijstrook met achter mij een auto. Er kwam geen ander voertuig uit de andere richting en ik besloot om te versnellen om er zo snel mogelijk langs te zijn. Deze versperring duurde tot ongeveer 25m voor de lichten. Op dat moment zie ik pas de lichten en zie ik dat het oranje is en die auto zit nog altijd net achter mij. Door de versnelling rij ik toch aan een behoorlijke snelheid en het leek me heel gevaarlijk om meteen in de remmen te schieten. Ik rij door en het blijft oranje. Net op het moment ik aan de fietssorteerstrook rij, zie ik het licht aan de overkant op rood springen. Remmen was helemaal niet meer mogelijk.

Een paar honderd meter word ik tegengehouden door een agent en hij geeft me de bekeuring. Hij betwist de situatie, weigert te gaan kijken en beweert dat het al seconden rood was (daarom dat hij mij pas na honderden meters had ingehaald met de auto nadat ik aan een kruispunt nog voorrang had gegeven...). Ik betwist niet dat het rood was, wel dat het al lang rood was en dat ik het vanuit mijn beleving te gevaarlijk vond om daar tweemaal toe vol in de remmen te gaan. Ik wilde hem aantonen dat de afstand tot de lichten te kort was en de situatie in zijn geheel gevaarlijk. Hij had er geen oren naar. Hij weigerde ook verder uitleg te geven over het vervolg.

Bij deze wil ik dus vragen of er mensen zijn die weten wat mij nu te wachten staat. Ik vermoed een boete van 165euro + de gerechtskosten. Is het mogelijk dat ik ook een tijdje niet met de auto zal mogen rijden? Is het belangrijk dat ik nog maar 8 maanden mijn rijbewijs heb? Mensen die hiermee ervaring hebben?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
FreelancerIT
Berichten: 1206

#2 , 12 jun 2013 17:11

Je hebt de overtreding met je fiets begaan, waarom zou dat een invloed hebben op je rijbewijs?

Ostendboy
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 12 jun 2013 17:16

omdat het ook een rijdend voertuig is? Of heeft dit van geen tel? Sowieso wordt strafblad veronderstel ik.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 12 jun 2013 18:22

Als u het boetebedrag (onmiddellijke inning of de minnelijke schikking parket) betaald is er geen probleem.

Indien u betwist en naar de rechtbank stapt met de mededeling het was nog oranje maar.... ik reed te snel....ik kon niet meer stoppen...
of het was net rood.... heb ik een donkerroos vermoeden wat de rechter zal beslissen.

Ostendboy
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 12 jun 2013 18:35

Als u het boetebedrag (onmiddellijke inning of de minnelijke schikking parket) betaald is er geen probleem.

Indien u betwist en naar de rechtbank stapt met de mededeling het was nog oranje maar.... ik reed te snel....ik kon niet meer stoppen...
of het was net rood.... heb ik een donkerroos vermoeden wat de rechter zal beslissen.
Dus het intrekken van het rijbewijs kan enkel maar gebeuren bij een betwisting of dezelfde overtreding met een wagen?

Ik reed niet té snel, het was met de fiets. Maar aangezien ik hier geen bewijzen voor heb (en voor de hele situatie), zal het geen zin hebben om dit te betwisten denk ik.

Lightning

#6 , 12 jun 2013 18:45

Ik reed niet té snel, het was met de fiets. Maar aangezien ik hier geen bewijzen voor heb (en voor de hele situatie), zal het geen zin hebben om dit te betwisten denk ik.
Nee, betwisten heeft geen zin. U had al moeten stoppen bij oranje...
De situatie ervoor en erna die U geschetst hebt, is van geen enkel belang.

Eigenlijk is er geen enkele situatie, met uitzondering van een prioritair voertuig met dringende opdracht (met sirene en zwaailichten), waarbij door het rood rijden wordt getolereerd. En zelfs die prioritaire voertuigen moeten uit veiligheidsoverwegingen eerst stoppen alvorens door het rood te rijden.
Laatst gewijzigd door Lightning op 12 jun 2013 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 12 jun 2013 18:49

Wat staat er in de rubriek VASTSTELLINGEN en wat in e rubriek inbreuken van het PV?
Voor de rechtbank riskeert u mogelijk een geldboete - een rijverbod een bijdrage slachtofferfonds en de gerechtskosten
Bedragen zijn ondertussen X6 - slachtofferfonds 150 en rolrecht dacht ik 50
http://www.wegcode.be/forum/showthread. ... icht-boete" onclick="window.open(this.href);return false;

Ostendboy
Topic Starter
Berichten: 4

#8 , 12 jun 2013 19:04

Alleszins bedankt voor de info! Toch blijf ik afwachten en hopen dat het enkel maar een geldboete zal zijn, ook naar mijn strafblad toe.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”