YouTube video's posten

gumball4000
Topic Starter
Berichten: 78

YouTube video's posten

#1 , 10 jun 2013 15:47

1)Ik zou binnenkort graag enkele video's posten waarbij ikzelf als motorrijder soms grappige/gevaarlijke situaties meemaak op de openbare weg. Nu vroeg ik me af of dit mocht.

Wat ik wel zou doen:
- Personen die duidelijk in beeld komen niet herkenbaar maken
- Nummerplaten die duidelijk in beeld komen eveneens niet herkenbaar maken.

Mag dit zo wel gepost worden?

2)Daarnaast had ik ook een vraag ivm verkeersovertredingen. Stel ik rijd duidelijk sneller dan de rest (snel voorbij steken), maar snelheidsmeter wordt onherkenbaar gemaakt, kan de politie dan iets tegen mij doen?

3) Ik weet dat een verkeersovertreding na 1 jaar verjaart. STEL dat ik een verkeersovertreding bega en deze video pas na 1 jaar op YouTube post en duidelijk in de beschrijving van de video zeg "Video is meer dan een jaar oud, hierdoor kan de politie mij niet vervolgen voor verkeersovertredingen", kunnen ze mij dan effectief niets maken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Angel87
Berichten: 84

#2 , 10 jun 2013 17:24

Je vraagt eigenlijk hoe je straffeloos de wet kan overtreden...


Sorry, daar doe ik niet aan mee.

Heb persoonlijk een hekel aan mensen die de verkeersregels zo hard aan hun laars lappen dat het anderen in gevaar brengt.
Alis Volat Propriis

gumball4000
Topic Starter
Berichten: 78

#3 , 10 jun 2013 18:37

Je vraagt eigenlijk hoe je straffeloos de wet kan overtreden...


Sorry, daar doe ik niet aan mee.

Heb persoonlijk een hekel aan mensen die de verkeersregels zo hard aan hun laars lappen dat het anderen in gevaar brengt.
Aah nee zo bedoelde ik het niet. Maar STEL dat ik bijvoorbeeld iets doe waarvan ik me totaal ni bewust ben dat ik iets verkeerd deed, dat het als het ware ingebakken zit in mijn rijstijl.
Voorbeeld: Tussen een file mag je als motobestuurder gewoon door de auto's rijden. Blijkt nu dat het een volle lijn was, maar dit niet had gezien. => Feitelijk doe ik dan iets fout, terwijl ik het zelf totaal niet door had.

Reclame

Angel87
Berichten: 84

#4 , 10 jun 2013 19:47

1)Ik zou binnenkort graag enkele video's posten waarbij ikzelf als motorrijder soms grappige/gevaarlijke situaties meemaak op de openbare weg. Nu vroeg ik me af of dit mocht.


2)Daarnaast had ik ook een vraag ivm verkeersovertredingen. Stel ik rijd duidelijk sneller dan de rest (snel voorbij steken), maar snelheidsmeter wordt onherkenbaar gemaakt, kan de politie dan iets tegen mij doen?

3) Ik weet dat een verkeersovertreding na 1 jaar verjaart. STEL dat ik een verkeersovertreding bega en deze video pas na 1 jaar op YouTube post en duidelijk in de beschrijving van de video zeg "Video is meer dan een jaar oud, hierdoor kan de politie mij niet vervolgen voor verkeersovertredingen", kunnen ze mij dan effectief niets maken?
Spreekt voor zich hoor...
Alis Volat Propriis

Franciscus
Berichten: 38599

#5 , 10 jun 2013 20:55

De politie vervolgt u niet.
Is niet hun opdracht.

gumball4000
Topic Starter
Berichten: 78

#6 , 10 jun 2013 21:58

1)Ik zou binnenkort graag enkele video's posten waarbij ikzelf als motorrijder soms grappige/gevaarlijke situaties meemaak op de openbare weg. Nu vroeg ik me af of dit mocht.


2)Daarnaast had ik ook een vraag ivm verkeersovertredingen. Stel ik rijd duidelijk sneller dan de rest (snel voorbij steken), maar snelheidsmeter wordt onherkenbaar gemaakt, kan de politie dan iets tegen mij doen?

3) Ik weet dat een verkeersovertreding na 1 jaar verjaart. STEL dat ik een verkeersovertreding bega en deze video pas na 1 jaar op YouTube post en duidelijk in de beschrijving van de video zeg "Video is meer dan een jaar oud, hierdoor kan de politie mij niet vervolgen voor verkeersovertredingen", kunnen ze mij dan effectief niets maken?
Spreekt voor zich hoor...
Aaah nee :D. Je hebt me duidelijk verkeerd begrepen of ik heb me verkeerd uitgedrukt :p.
Bedoelde dat andere weggebruikers (autobestuurders) mij als motorbestuurder niet opmerken ==> Kan gevaarlijke situaties opleveren :)
Dus bijvoorbeeld een autobestuurder die van richting verandert zonder te kijken en me bijna omver rijdt. Zo'n beelden eigenlijk.
Even als voorbeeld een gelijkaardig type video: http://www.youtube.com/watch?v=p9a7nU9kHmA" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit is nu wel in Australië, wetgeving is er compleet anders. Maar de video's die ik graag zou maken zijn gelijkaardige situaties. Dus ikzelf wil niets gevaarlijks doen, voor alle duidelijkheid :).

Kingfisher
Berichten: 483

#7 , 11 jun 2013 18:12

Als je filmt op de openbare weg, dan moet je camera voldoen aan de privacywetgeving (hij moet aangemeld staan, en wat je filmt moet een reden hebben, vb anti-diefstal of veiligheid)

Zelfs al plak je de snelheidsmeter af, dan nog kunnen ze je vervolgen voor roekeloos rijgedrag.

Verkeersdelicten verjaren na een jaar, maar kunnen door daden van onderzoek met een jaar verlengd worden. Een filmpje posten anderhalf jaar na de feiten kan dus nog gevolgen hebben.

Kingfisher
Berichten: 483

#8 , 11 jun 2013 18:13

Je vraagt eigenlijk hoe je straffeloos de wet kan overtreden...


Sorry, daar doe ik niet aan mee.

Heb persoonlijk een hekel aan mensen die de verkeersregels zo hard aan hun laars lappen dat het anderen in gevaar brengt.
Eigenlijk niet, OP vraagt hier hoe hij kan doen wat hij wil, binnen het kader van de wet. Is niks mis mee.

Angel87
Berichten: 84

#9 , 11 jun 2013 19:15

Eigenlijk niet, OP vraagt hier hoe hij kan doen wat hij wil, binnen het kader van de wet. Is niks mis mee.
Het staat u vrij een uitgebreid antwoord te geven op zijn verzoek.

Net zoals het mij vrij staat dat niet te doen...
Alis Volat Propriis

Turaki
Berichten: 6870

#10 , 11 jun 2013 19:24

Afbeeldingen van mensen maken en deze publiceren kunnen enkel mits toestemming van deze personen, voor elk apart. Als je je op de openbare weg begeeft echter, wordt verondersteld dat je impliciet toelating geeft om "per ongeluk" gefilmd te worden, dwz dat, zolang je niet het onderwerp uitmaakt van de beeldopname maar eerder toevallig in beeld komt, dit zonder toelating mag.

In dit geval worden de andere weggebruikers eerder toevallig gefilmd (geen probleem dus), maar als je dit op youtube zet (dus publiceerd) maak je hen wel het onderwerp. Door hen onherkenbaar te maken (dus nrplaat en alle andere opvallende kenmerken onherkenbaar te maken), kan je dit normaal probleemloos posten. Denk aan wat google heeft moeten doen voor streetview.

Verjaringstermijn begint te lopen vanaf de vaststelling, dus ook als je meer dan een jaar wacht met posten, kan men nog een onderzoek starten.

gumball4000
Topic Starter
Berichten: 78

#11 , 11 jun 2013 21:36

Afbeeldingen van mensen maken en deze publiceren kunnen enkel mits toestemming van deze personen, voor elk apart. Als je je op de openbare weg begeeft echter, wordt verondersteld dat je impliciet toelating geeft om "per ongeluk" gefilmd te worden, dwz dat, zolang je niet het onderwerp uitmaakt van de beeldopname maar eerder toevallig in beeld komt, dit zonder toelating mag.

In dit geval worden de andere weggebruikers eerder toevallig gefilmd (geen probleem dus), maar als je dit op youtube zet (dus publiceerd) maak je hen wel het onderwerp. Door hen onherkenbaar te maken (dus nrplaat en alle andere opvallende kenmerken onherkenbaar te maken), kan je dit normaal probleemloos posten. Denk aan wat google heeft moeten doen voor streetview.

Verjaringstermijn begint te lopen vanaf de vaststelling, dus ook als je meer dan een jaar wacht met posten, kan men nog een onderzoek starten.
Bedankt, is wat ik wou weten :D

@Angie87: Ik heb helemaal niet de bedoeling om expres te snel te rijden, wheelies te trekken ed.
Had gewoon wat bedenkingen bij het feit als ik toevallig iets verkeerd zou doen; pakweg 65 rijden waar 50 toegelaten. Of dan problemen kan verwachten.

Maar heb het nu zowat gesnapt, zolang iedereen/elke nummerplaat onherkenbaar wordt gemaakt zit ik tegenover derden safe :)

Turaki
Berichten: 6870

#12 , 11 jun 2013 21:52

Maar heb het nu zowat gesnapt, zolang iedereen/elke nummerplaat onherkenbaar wordt gemaakt zit ik tegenover derden safe :)
Niet alleen nummerplaten en gezichten, maar alles waarmee iemand kan herkend worden. Bv zeer opvallende achteruitsticker, bedrijfsnaam op de zijkant van een vrachtwagen, ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”