Aanhouding met fiets.

lohabra
Berichten: 1015

Re: Aanhouding met fiets.

#16 , 12 jun 2013 13:39

Jama, wacht eens eventjes. Stonden die verbalisanten met hun controlepost OP het fietspad, of hoe zit dat? Zo ja, dan was er toch een hindernis op dat fietspad, niet?

9.1.2.3° Wanneer de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen het fietspad moeten volgen, mogen zij dat verlaten om van richting te veranderen, om in te halen of om omheen een hindernis te rijden.

Belangrijk zal hier natuurlijk zijn, WAT ze exact in hun vaststellingen beschreven hebben.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
reintje
Berichten: 86

#17 , 12 jun 2013 13:44

Afgezien van het feit of TS hier wel of niet in fout was, kan iemand mij zeggen wat je eigenlijk dan wel moet doen om in regel te zijn als er een obstakel op het fietspad staat(combi, auto of andere...). Ik vraag me dit af omdat ik deze situatie dagelijks tegenkom aan een school, het voetpad oprijden is geen optie (kindjes!), afstappen en te voet gaan vertik ik, dus ik rij altijd een stuk over de rijbaan. Is dit datn elke keer een overtreding wetttelijk gezien?

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#18 , 12 jun 2013 14:06

Jama, wacht eens eventjes. Stonden die verbalisanten met hun controlepost OP het fietspad, of hoe zit dat? Zo ja, dan was er toch een hindernis op dat fietspad, niet?

.
Hiervoor is toch de fietsbel uitgevonden dacht ik. :mrgreen:

Reclame

lohabra
Berichten: 1015

#19 , 12 jun 2013 14:13

Afgezien van het feit of TS hier wel of niet in fout was, kan iemand mij zeggen wat je eigenlijk dan wel moet doen om in regel te zijn als er een obstakel op het fietspad staat(combi, auto of andere...). Ik vraag me dit af omdat ik deze situatie dagelijks tegenkom aan een school, het voetpad oprijden is geen optie (kindjes!), afstappen en te voet gaan vertik ik, dus ik rij altijd een stuk over de rijbaan. Is dit datn elke keer een overtreding wetttelijk gezien?
De wegcode voorziet nadrukkelijk dat je het fietspad mag verlaten om omheen een hindernis te rijden, en verbiedt die auto's zich daar op te stellen. Voor een combi ligt dat ietwat anders, zie artikel 59.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

lohabra
Berichten: 1015

#20 , 12 jun 2013 14:16

Jama, wacht eens eventjes. Stonden die verbalisanten met hun controlepost OP het fietspad, of hoe zit dat? Zo ja, dan was er toch een hindernis op dat fietspad, niet?

.
Hiervoor is toch de fietsbel uitgevonden dacht ik. :mrgreen:
De wegcode voorziet nu éénmaal nadrukkelijk dat een fietser het fietspad mag verlaten om omheen een hindernis te rijden. In voorkomend geval, begaat hij dus géén overtreding als hij dat ook daadwerkelijk doet. :wink:
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

k.b.
Berichten: 876

#21 , 12 jun 2013 14:41


De wegcode voorziet nu éénmaal nadrukkelijk dat een fietser het fietspad mag verlaten om omheen een hindernis te rijden. In voorkomend geval, begaat hij dus géén overtreding als hij dat ook daadwerkelijk doet. :wink:

Ja .... in de openingspost staat ... : bij het zien van de politie reed hij op de rijweg om deze te passeren ... om even later terug op het fietspad te gaan rijden en door de agent gestopt te worden ...

Hij kon dus gerust nog een stukje op het fietspad verderrijden ... de hindernis was reeds in zicht maar nog niet bereikt ...

k.b.

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#22 , 12 jun 2013 14:52

Een pijnlijk voorval dat het geloof in de politie aantast. Kan een politieman niet ernstig met de betrokken persoon praten. Ik ben een verdediger van de politie als ordehandhaver en bescherming van de zwakkeren. Zij verdienen respect maar mogen zich niet arrogant opstellen. Wij betalen we en ze zijn er voor ons>onze veiligheid. Dat wordt door velen wel eens vergeten.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#23 , 12 jun 2013 16:05

Marc, we horen hier enkel één kant van het verhaal. Het PV vermeld net dat het de TS was die arrogant was. De waarheid zal wel in het midden liggen, zeker? We zouden erbij moeten geweest zijn om hierover te kunnen oordelen. Stel dat er zoiets gebeurde (A = Agent, TS = Topic Starter)

- A: Héla, waarom reed jij daarnet op de rijbaan, om daarna terug op het fietspad te gaan rijden tot hier?
- TS: Omdat jullie met jullie Combi op het fietspad staan!
- A: Da's geen reden. Je had gerust tot hier op het fietspad kunnen rijden en dan pas op de rijbaan rijden.
- TS: Jullie hadden ook ergens anders kunnen gaan staan dan op het fietspad!

Enz...

Dan zou je kunnen zeggen dat de TS vrij arrogant uit de hoek gekomen is, terwijl hijzelf misschien zal oordelen dat het niet zo was. Afin, over dit soort zaken kan je blijven discussiëren. We horen hier één kant van het verhaal, maar als je je enkel beperkt tot de feiten die de TS aanhaalt, is de boete terecht. Punt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

FreelancerIT
Berichten: 1206

#24 , 12 jun 2013 16:34

Ik zou mijn kans wagen bij de politierechtbank.

Het blijft een gok, maar als TS zich echt in zijn gat gebeten voelt door het voorval...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#25 , 14 jun 2013 13:09

Ik zou mijn kans wagen bij de politierechtbank.

Het blijft een gok, maar als TS zich echt in zijn gat gebeten voelt door het voorval...
Wel even vermelden dat een politierechtbank een straf kan uitspreken die veel duurder uitvalt voor de TS. Maar hij kan het inderdaad proberen als hij dat risico wil nemen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”