Veroordeling parkeerboete

ImmoSam
Topic Starter
Berichten: 3

Veroordeling parkeerboete

#1 , 24 mei 2013 22:02

2 jaar geleden met het autosalon heb ik een parkeerboete gekregen.
Deze was zeker verdiend en ik had dus de volle intentie om deze te betalen. Hij was wel hoog, 150€. In mijn ogen te hoog maar kom.

Echter door omstandigheden (verhuis) boete kwijtgespeeld en te laat adres laten aanpassen dus herinnering nooit gekregen.

Ik wist dit wel en heb verschillende keren naar de politie gebeld om na vragen of er iets open stond. Ze konden dit niet nagaan.
In oktober ben ik dan gedagvaard voor deze boete. Ik ben dan 4 x door de politie ondervraagd alsof ik een crimineel was, 2 x bij mij thuis en 2 x op het politiekantoor.

Helaas ben ik nogal een sloddervos en was ik vergeten wanneer ik moest voorkomen. Deze keer ben ik wel naar de griffie geweest om het na te vragen maar volgens hun was er helemaal geen dagvaarding. Helaas pindakaas, vandaag kwam de veroordeling in de bus.

Maar ik weet nu niet goed wat deze eigenlijk bedraagt, deze wordt namelijk met opcentiemen verhoogd en ik kan geraak er niet aan uit.

"geldboete van 25€, verhoogd met 50 opcentiemen en gebracht op 150€, boete vervangbaar bij gebreke van betaling binnen de wettelijke termijn door een rijverbod van 8 dagen."

"alle kosten van het geding, tot op heden in hoofde begroot op 82,97€, ..."

:arrow: Dus is het 150 + 82,97 = boete?

Of is het nog x 50 opcentiemen en wat is dat dan juist?


:arrow: En mijn 2e vraag is, is dit niet wat overdreven?

Ik kan natuurlijk niet bewijzen dat ik wel degelijk moeite gedaan heb om de boete te betalen en om naar de rechtbank te gaan, maar dan nog; dit alles voor een parkeerboete????

:arrow: Ook doe ik veel liever het rijverbod, als ik dit wil moet ik dan iemand contacteren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#2 , 24 mei 2013 23:57

U kan niet kiezen voor het rijverbod.

De boete is daarentegen wel correct berekend, in de veronderstelling dat het om een overtreding gaat van de derde graad. Het verschuldigde bedrag bedraagt dus effectief 150 EUR + 82,97 EUR.

Als ik het goed begrijp bent u wel veroordeeld bij verstek. U kan hiertegenover verzet instellen. Dat doet u via een deurwaarder, de kosten daarvoor bedragen ongeveer 40 eur. Op verzet kan u enkele dezelfde of een lichtere boete krijgen, geen zwaardere. U kan hier dus enkel bij winnen.

Heeft u rechtsbijstand? Deze betaalt een advocaat van uw keuze en in veel gevallen bovendien ook de gerechtskosten.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 mei 2013 11:12

Van wanneer dateren de feiten? Januari 2011? Dan is de zaak verjaard als u verzet aantekent.

Reclame

ImmoSam
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 18 jun 2013 11:24

Van wanneer dateren de feiten? Januari 2011? Dan is de zaak verjaard als u verzet aantekent.
was 10 janurai 2012, maar ik zie net dat ik geen verzet kan aantekenen want het vonnis was op 23 mei en het is nu meer dan 15 dagen verlopen :(

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”