Brief gekregen voor verkeerd parkeerd en zonder keuring HELP

ceylanbey
Topic Starter
Berichten: 1

Brief gekregen voor verkeerd parkeerd en zonder keuring HELP

#1 , 22 mei 2013 12:47

Hallo allemaal

Ik heb onlangs een briefje gekregen op de voorruit van mn auto wagens geparkeerd op een onjuiste plaats. Ik dacht oke ik zal de boete betalen nu vandaag heb ik een brief gekregen van de politie voor die boete maar ook een overtreding van dat ik geen keuring had dus waarschijnlijk hebben ze dat nagekeken via computers.

Nu mijn vraag is wat gaat mijn boete zijn
Ik heb ook geen bezwaar middelen dus dat ik kan zeggen dat ik naar de garage ging fzo kunnen jullie mij eens helpen aub :cry: :cry:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 22 mei 2013 13:01

U moet naar de keuring niet naar de garage.
Zorg dat uw keuring zo spoedig mogelijk in orde is.
Politie zal zo wie zo controleren dat u nu in regel bent.
Indien niet ...hou er rekening mee dat een niet gekeurd voertuig eveneens NIET meer verzekerd is en dus niet op de openbare weg mag komen.

De beide boetes betalen is het enigste wat u kan doen.
Bij het antwoordformulier al een copie meesturen van een geldig (groen) keuringsbewijs is een goed idee.

bosprocureur
Berichten: 6857

#3 , 24 mei 2013 14:08

U moet naar de keuring niet naar de garage.
Zorg dat uw keuring zo spoedig mogelijk in orde is.
Politie zal zo wie zo controleren dat u nu in regel bent.
Indien niet ...hou er rekening mee dat een niet gekeurd voertuig eveneens NIET meer verzekerd is en dus niet op de openbare weg mag komen.

De beide boetes betalen is het enigste wat u kan doen.
Bij het antwoordformulier al een copie meesturen van een geldig (groen) keuringsbewijs is een goed idee.

Akkoord dat ie beide boetes best betaalt. En dat ie naar de keuring moet. NU.

Ik heb echter zo'n donkerblauw vermoeden dat een niet gekeurd voertuig niet noodzakelijk ook niet verzekerd zou zijn. Naar mijn aanvoelen kan de verzekering zich enkel beroepen op een gebrek van het voertuig dat in onmiddellijk verband staat met een schadegeval, om zich te kunnen terugtrekken. Een zuivere administratieve fout zal m.i. niet al te veel ongevallen veroorzaken.

Als ik het verkeerd voorheb, hoor ik het graag.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 24 mei 2013 15:14

http://www.tijd.be/r/t/1/id/8282688" onclick="window.open(this.href);return false;.
Boetes en een toeslag zijn één zaak. Bij een ongeval met een niet-gekeurde wagen riskeert u dat de verzekeringsmaatschappij weigert tussen te komen. Ze zal de kosten op u of op de verzekerde verhalen. Om toch een tussenkomst te krijgen, zal u moeten bewijzen dat er geen oorzakelijk verband is tussen de technische staat van uw voertuig en het ongeval.

en KB 15.03.68
§1. Geen enkel volgens dit besluit aan de autokeuring onderworpen voertuig mag zich op de openbare weg bevinden, tenzij het voorzien is van een geldig keuringsbewijs, het overeenkomstig keuringsvignet en een met zijn gebruik overeenstemmend identificatieverslag of technische fiche en een document « Visuele keuring van het voertuig », voor zover deze documenten vereist zijn.

Indien niet aanwezig kan politie voertuig onmiddellijk immobiliseren of direct doorverwijzen/overbrengen naar autokeuring.

Angel87
Berichten: 84

#5 , 02 jun 2013 05:07

Een niet meer geldig gekeurd voertuig wordt niet geïmmobiliseerd door politie. Is een 1ste graad overtreding en dus een boete van 50 euro. Tenzij je voertuig een duidelijk gevaar vormt natuurlijk. Het is tenslotte niet de bedoeling dat je schokdemper eraf valt op de autosnelweg...

Ook verandert een vervallen keuringsbewijs niets aan het al dan niet verzekerd zijn van het voertuig.
Wat de verzekering ervan maakt, heeft niets te maken met de verkeersweg.
Alis Volat Propriis

lohabra
Berichten: 1015

#6 , 02 jun 2013 12:56

Een niet meer geldig gekeurd voertuig wordt niet geïmmobiliseerd door politie. Is een 1ste graad overtreding en dus een boete van 50 euro. Tenzij je voertuig een duidelijk gevaar vormt natuurlijk. Het is tenslotte niet de bedoeling dat je schokdemper eraf valt op de autosnelweg...
Als je gedagvaard wordt, riskeer je dit voor de rechter:

Wet 21/06/1985

Artikel 4


§1 Overtreding van deze wet en van de besluiten die betrekking hebben op de technische eisen betreffende de voertuigen voor vervoer te land, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met geldboete van euro tot tienduizend euro of met een van die straffen alleen, onverminderd de vergoeding van de schade indien daartoe grond bestaat.

De bepalingen van hoofdstuk VII van het eerste boek, alsmede artikel 85 van het Strafwetboek zijn mede van toepassing op die overtredingen.

In geval van herhaling binnen twee jaar na een in kracht van gewijsde gegane veroordeling wegens dezelfde overtreding, mag de straf niet minder zijn dan het dubbel van de straf die vroeger wegens dezelfde overtreding is uitgesproken. De politierechtbanken nemen kennis van die overtredingen.


* Bedragen nog te vermenigvuldigen met 6 (opdeciemen).
* Een gedeelte kan voorwaardelijk worden uitgesproken.
* Daarbovenop 150 euro verplichte bijdrage aan het zogenaamde slachtofferfonds.
* Daarbovenop gerechtskosten.
Ook verandert een vervallen keuringsbewijs niets aan het al dan niet verzekerd zijn van het voertuig.


Oh jawel, zie verder ....
Wat de verzekering ervan maakt, heeft niets te maken met de verkeersweg.
Neen, maar wel met het Koninklijk Besluit van 14 DECEMBER 1992. betreffende de modelovereenkomst voor de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen.
[BS 03.02.1992]

3° De maatschappij heeft een recht van verhaal op de verzekeringnemer en, indien daartoe grond bestaat, op de verzekerde die niet de verzekeringnemer is :

a) wanneer het schadegeval zich voordoet tijdens de deelname aan een snelheids-, regelmatigheids- of behendigheidsrit of -wedstrijd, waartoe van overheidswege geen verlof is verleend;

b) wanneer, op het ogenblik van het schadegeval, het rijtuig bestuurd wordt door een persoon die niet voldoet aan de voorwaarden die de Belgische wet en reglementen voorschrijven om dat rijtuig te besturen, bijvoorbeeld door een persoon die de vereiste minimumleeftijd niet bereikt heeft, door een persoon die geen rijbewijs heeft of door een persoon die van het recht tot sturen vervallen verklaard is. Het recht van verhaal wordt evenwel niet toegepast wanneer de persoon die het rijtuig bestuurt in het buitenland aan de voorwaarden voldoet voorgeschreven door de plaatselijke wet en reglementen om het rijtuig te besturen en niet onderhevig is aan een in België lopend rijverbod, in welk geval het recht van verhaal behouden blijft;


c) wanneer het omschreven rijtuig dat onderworpen is aan de Belgische reglementering op de technische controle, op het ogenblik van het schadegeval niet of niet meer voorzien is van een geldig keuringsbewijs, behalve als het schadegeval zich voordoet tijdens het normale traject naar de keuring of wanneer men in geval van afgifte van een bewijs met de vermelding "verboden tot het verkeer" zich van het keuringsstation naar zijn woonplaats en/of naar de hersteller begeeft en na herstelling naar het keuringsstation rijdt.

Het recht van verhaal wordt echter niet uitgeoefend indien de verzekerde aantoont dat er geen oorzakelijk verband bestaat tussen de staat van het rijtuig en het schadegeval;


Bij een eventueel ongeval, kan 't dus best zijn dat je hangt ....
Laatst gewijzigd door lohabra op 02 jun 2013 17:29, 2 keer totaal gewijzigd.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 jun 2013 13:57

Dit is wel iets totaal anders dan de vorige poster !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

lohabra
Berichten: 1015

#8 , 02 jun 2013 14:31

Dit is wel iets totaal anders dan de vorige poster !
Dit zijn wel degelijk de (mogelijke) gevolgen van een vervallen keuringsbewijs waarover vorige poster Angel87, en topicstarter Ceylanbey het wel degelijk hadden ....
Hallo allemaal

Ik heb onlangs een briefje gekregen op de voorruit van mn auto wagens geparkeerd op een onjuiste plaats. Ik dacht oke ik zal de boete betalen nu vandaag heb ik een brief gekregen van de politie voor die boete maar ook een overtreding van dat ik geen keuring had dus waarschijnlijk hebben ze dat nagekeken via computers.

Nu mijn vraag is wat gaat mijn boete zijn
Een niet meer geldig gekeurd voertuig wordt niet geïmmobiliseerd door politie. Is een 1ste graad overtreding en dus een boete van 50 euro. Tenzij je voertuig een duidelijk gevaar vormt natuurlijk. Het is tenslotte niet de bedoeling dat je schokdemper eraf valt op de autosnelweg...

Ook verandert een vervallen keuringsbewijs niets aan het al dan niet verzekerd zijn van het voertuig.
Wat de verzekering ervan maakt, heeft niets te maken met de verkeersweg.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”